Wereldwonder schreef:
Roda7United schreef:
Het is niet eerlijk om heel Parkstad mee te tellen en vervolgens bij Nac alleen Breda. Maar zelfs met dat meegenomen valt het in het voordeel voor Nac uit.
Zelf denk ik dat het door het hoge successupporter gehalte van de top 3 komt. Je hebt hier veel te veel die voor Ajax, Feyenoord en PSV zijn. Daar is iedereen voor Nac. En dat steekt elkaar aan natuurlijk. Voetbal is daar gewoon populairder. Hier geven veel mensen er niet om en kiezen dan maar de beste club om ‘fan’ van te worden. Want dat is lekker makkelijk.
14 september 2023 om 17:39
Dat is een hele goeie.. in Voerendaal waar ik woon zie ik verschillende kinderen/jong volwassenen met trainingspakken lopen van Ajax en zelfs van Fortuna! Soms zijn het kinderen dus ik ben niet een boosdoener om dan te zeggen trek wat fatsoenlijks aan maar onze regio draagt veel minder Roda helaas.. of dat ooit gaat terugkomen zou mij benieuwen.
14 september 2023 om 17:46
In Parkstad zijn mensen heel goed om zichzelf naar beneden te praten.
Ik kom zelf veel in de westelijke mijnstreek en train daar al jaar jeugdploegen bij een amateurclub. Tot een jaar of 5/6 geleden zag je werkelijk helemaal niemand in een Fortuna shirt naar de training komen. 0,0.
Tegenwoordig zie je er veel, (helaas)
Constant vergelijken met het NAC publiek is achterlijk. Zij hebben idd een geweldig publiek. Echter NAC is daarin echt uniek en veel beter dan alle andere clubs. Richt je op clubs als die al een tijdje KKD spelen, bijvoorbeeld ADO, Graafschap, VVV enz. Dan zijn we minstens gelijkwaardig of veel beter.
Daarnaast:
Bij Roda is nooit veel aandacht geschonken om de publieke toestroom te vergroten. De enige manier was om tickets tegen dumpprijzen weg te geven. Over hoe je een club in de markt zet, had nog nooit iemand gehoord.
Soms mochten snelle marketingbureautjes hun zegje doen en dan kreeg je weer van die idiote slogans, die wellicht werken bij een gewoon bedrijf, maar niet bij een voetbalclub, waarbij het de bedoeling is dat mensen zich identificeren.
Bij Fortuna hebben ze nu ook zo een achterlijk bureau, die bedacht heeft dat de club voor kracht en onverzettelijkheid staat (je moet het maar bedenken). Daarom hebben ze die rare strepen op hun shirt staan. Dat zou in de zeevaart staan voor onverzettelijkheid. Dit slaat natuurlijk nergens op en heeft niks met de identiteit van de club te maken.
Dit soort achterlijke voorbeelden hebben we bij Roda ook gezien. Een hond als mascotte, het inbrengen van een nieuw clublied of rare slogans die niet aanslaan zoals Limburgse Passie.
Tegenwoordig is Roda wat dat betreft veel beter op weg met het Koempel gebeuren. Dit past bij de onverzettelijkheid van de club (ondanks alles overleven we toch) en de streek. Het past bij de historie en opbouw van streek. Mensen kunnen zich hiermee identificeren en je kunt het prachtig tot uiting brengen (Koempel tribune, Koempeltje, Onze prachtige nieuwe spelerstunnel, De schacht, mooie graffiti enzovoort.
Juist deze sterke identiteit heeft de club nodig om ook mensen te blijven binden in periodes dat het voetbal en de prestaties minder wordt.
Roda heeft dat. In Sittard kun ze daar enkel van dromen.