×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
NoahP
Dieter schreef:
viro schreef:
Wie betaald bepaald. Zo gaat het overal en je kunt het er mee eens zijn of oneens maar zonder funders hoefden wij ons niet meer te ergeren aan het spel van onze club. Zelfs Nol was ervan overtuigd dat Roda zelfstandig niet mee zou kunnen in de eredivisie. Ik zou ook me geld een beetje in me eigen zak houden. Stel Roda promoveert verwachten we dan dat ze er miljoenen meer in gaan stoppen zodat wij naar onze hobby kunnen kijken ?
01 mei 2025 om 16:20
Nee. Dan heb je meer inkomsten.
01 mei 2025 om 16:27

Dat valt dan toch ook wel tegen, want je kosten gaan ook omhoog. Iedere aanwinst die daarna komt wordt duurder dan de spelers die je hebt, en je zult dit soort spelers moeten halen om dan in de ev te blijven. Eerder al eens een post geplaatst over clubs in de eredivisie met positieve jaarcijfers, en uit mijn hoofd waren dit er vorig seizoen slechts 8, (vrijwel) uitsluitend linkerrijtje ev. Ik snap de gedachte, maar dan moet je wel weer een heel strak financieel plan voor in de ev hebben, waarmee je niet degradeert. Anders val je in de situatie waar je dan gaat zeggen “ja maar als we nu extra investeren kunnen we misschien europa in, en pas daar krijg je echt extra inkomsten”.
16 min geleden - 01 mei 2025 om 17:23 # 374265
Lodi
Haha wat een joke, bvo's in Nederland die zelfstandig overleven, dat zullen er maar weinig zijn, als ze er al zijn, In Amsterdam en Eindhoven raken ze in de stress als ze de champion league mislopen. Allemaal zijn ze afhankelijk van extern geld. Sponsering, transfers en ja ook investeerders/eigenaren. Vaak gaat dat goed en soms wat minder. Hier hebben we investeerders die hun bijdrage voor bijna de helft terug schroeven omdat je wat spelers leuk hebt kunnen verkopen. Als Jordens ballen had gehad, had die tegen die mannen gezegd, zoek daar maar een andere gek voor. O ja, en dan is Robbie er nog:)
29 min geleden - 01 mei 2025 om 17:10 # 374264
Roda7United
StefanRaets schreef:
Westje12 schreef:
Even een stomme maar goed bedoelde vraag, waarom is er nooit gekozen om het maatschappelijke project in de Eredivisie pas uit te voeren? Als je het beleid pas gaat doen in de Eredivisie lijkt het me dat de supporters het veel makkelijker slikken ipv in de keukenkampioen divisie. Is dit omdat de Gemeente dit graag zag?
01 mei 2025 om 16:26
Omdat we pas een jaar of 4-5 geleden het besef hebben gevonden bij de club dat je een BVO bent die goed georganiseerd moet zijn. De club heeft 10-15 jaar zichzelf als een kamikazepiloot de afgrond in gejast waar we vaak miraculeus overeind bleven, maar pas toen we echt aan de afgrond bungelden zijn we aan de organisatie gaan werken. Daar betalen we nu nog steeds de prijs voor helaas.
01 mei 2025 om 16:38

Hij bedoelt eerst promoveren en dan pas maatschappelijk bezig zijn. Dus in plaats van eerder juist uitstellen.
Als we niet een paar jaar geleden daarmee begonnen waren stonden we nu miljoenen euro’s in het rood. Dat is toch inmiddels wel duidelijk.
49 min geleden - 01 mei 2025 om 16:50 # 374263
Jeweun
Mocht Penders worden binnengehaald vind ik dat toch hoopgevend op het gebied van ambitie.

Uiteindelijk blijft het allemaal afwachten maar een Penders haal je niet voor een ‘tussenjaartje’.
50 min geleden - 01 mei 2025 om 16:49 # 374262
StefanRaets
Westje12 schreef:
Even een stomme maar goed bedoelde vraag, waarom is er nooit gekozen om het maatschappelijke project in de Eredivisie pas uit te voeren? Als je het beleid pas gaat doen in de Eredivisie lijkt het me dat de supporters het veel makkelijker slikken ipv in de keukenkampioen divisie. Is dit omdat de Gemeente dit graag zag?
01 mei 2025 om 16:26

Omdat we pas een jaar of 4-5 geleden het besef hebben gevonden bij de club dat je een BVO bent die goed georganiseerd moet zijn.
De club heeft 10-15 jaar zichzelf als een kamikazepiloot de afgrond in gejast waar we vaak miraculeus overeind bleven, maar pas toen we echt aan de afgrond bungelden zijn we aan de organisatie gaan werken.

Daar betalen we nu nog steeds de prijs voor helaas.
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 16:38 # 374261
Dieter
viro schreef:
Wie betaald bepaald. Zo gaat het overal en je kunt het er mee eens zijn of oneens maar zonder funders hoefden wij ons niet meer te ergeren aan het spel van onze club. Zelfs Nol was ervan overtuigd dat Roda zelfstandig niet mee zou kunnen in de eredivisie. Ik zou ook me geld een beetje in me eigen zak houden. Stel Roda promoveert verwachten we dan dat ze er miljoenen meer in gaan stoppen zodat wij naar onze hobby kunnen kijken ?
01 mei 2025 om 16:20

Nee. Dan heb je meer inkomsten.
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 16:27 # 374260
Westje12
Even een stomme maar goed bedoelde vraag, waarom is er nooit gekozen om het maatschappelijke project in de Eredivisie pas uit te voeren?

Als je het beleid pas gaat doen in de Eredivisie lijkt het me dat de supporters het veel makkelijker slikken ipv in de keukenkampioen divisie.

Is dit omdat de Gemeente dit graag zag?
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 16:26 # 374259
viro
Wie betaald bepaald. Zo gaat het overal en je kunt het er mee eens zijn of oneens maar zonder funders hoefden wij ons niet meer te ergeren aan het spel van onze club.

Zelfs Nol was ervan overtuigd dat Roda zelfstandig niet mee zou kunnen in de eredivisie.

Ik zou ook me geld een beetje in me eigen zak houden. Stel Roda promoveert verwachten we dan dat ze er miljoenen meer in gaan stoppen zodat wij naar onze hobby kunnen kijken ?
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 16:20 # 374258
Westje12
Niet zo stressen onze kok Robbie is cooking, hij komt dalijk met Penders aanzetten en de eerste aanwinsten gaan gepresenteerd worden.

Vanaf dan is het af wachten, hopen op een betere selectie.
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:58 # 374257
Dieter
DrHerjod schreef:
Het is een paar dagen zonnig en er hebben er al een aantal een zonnesteek. 😆 Het sportieve aspect dient te prevaleren! Ja joh. Gewoon met een gokbedrijf in zee gaan. Gegarandeerd succes. 😂 Kijk naar al die andere clubs. Waar staan die allemaal? En zoals door de club gecommuniceerd: Die gokbedrijven betalen even, en zodra ze wegvallen zit de club met de gebakken peren. 🍐🍳 Oftewel, dan vallen wij als club ook weer terug. Dat is geen verantwoorde manier van het leiden van een bvo. Liever de lange termijn, op een gezonde manier, dan een ongezonde manier met de kans op een herhaling van zetten en een 16e plaats in de kkd.
01 mei 2025 om 14:58

Die andere clubs hadden een hele andere uitgangspositie of zijn wel gepromoveerd, appels met peren vergelijken als je het toch over peren wilt hebben.

En elk seizoen dieper in de schulden geraken en grotere verliezen leiden vind jij wél een verantwoorde en gezonde manier van het leiden van een BVO? Kom zelf eens lekker ff uit die zon!
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:57 # 374256
Dieter
StefanRaets schreef:
Jeweun schreef:
Dieter schreef:
[quote]374241[/quote] Blijft in zekere zin koffiedik kijken inderdaad, maar toch heeft de club hiermee in mijn ogen een bijna niet te verantwoorden risico genomen. Sportief belang dient bij een BVO te prevaleren, en dat is hier duidelijk niet gebeurd. Wij zijn momenteel helemaal niet in de positie om zulke bedragen te weigeren, simpelweg omdat we nog steeds zo snel mogelijk terug moeten keren naar die Eredivisie. Elk seizoen dat je langer in de KKD bivakkeert zorgt ervoor dat je nog grotere verliezen maakt. Die paar ton (als het al niet meer is) hadden in een competitie als de KKD makkelijk het verschil kunnen maken.
01 mei 2025 om 14:44
Waarom koffiedik kijken en welk risico om bedragen te weigeren? Je hebt het over prevaleren van sportief belang terwijl de club een deal van 2,8 miljoen met gemeente heeft gesloten waardoor we in een keer schuldenvrij zijn geworden. Ja in ruil daarvoor moet de club het brave voorbeeld geven in de regio, maar aangezien we op gebied van goodwill nog 100 jaar achterliepen komt dat niet heel slecht uit. Dus Roda was wel degelijk in de positie om dit te weigeren.
01 mei 2025 om 14:59
Het punt is dat we dat niet weten. Dieter heeft een goed punt namelijk: hoe langer je in de KKD rondhangt, hoe moeilijker het wordt om geld te genereren. Als je met een goksponsor aan de haal gaat, kun je dan per definitie geen maatschappelijk werk meer leveren? Cancellen die activiteiten elkaar? Had de gemeente echt alles op hard gespeeld als we een half miljoen van Betcity of Unibet hadden gekregen voor een shirtsponsor en zich vastgebeten in onze stadionschuld van 2,8 miljoen? Een beetje overtuiging vanuit de directie die aangeeft op Eredivisieniveau meer te kunnen groeien en te kunnen bijdragen kan ook voldoende zijn. Het wordt heel zwart wit neergezet als het een is een automatisch gevolg van het ander, maar dat weten we niet. We weten trouwens net zo goed niet of we met 4 ton extra wel waren gepromoveerd, daarom zou ik dat idee van die goksponsor fijn wegzetten. We gaan er nooit achter komen wat de effecten waren geweest, maar ik kan me best voorstellen dat er in het verleden vraagtekens bij het weigeren gezet zijn.
01 mei 2025 om 15:37

Exact, dank voor het toelichten. Zekerheid heb je nooit natuurlijk, maar het lijkt me toch wel evident dat een paar ton in een competitie als de KKD een groot verschil kan maken. Stel je had hier vorig seizoen de beschikking over gehad, en dit bedrag in de winterstop kunnen aanwenden voor de kwaliteitsinjectie die op dat moment nodig was, was je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gepromoveerd (je kwam immers maar 1 punt tekort), terwijl je daar nu mijlen van verwijderd bent.
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:52 # 374255
joost
Van mij mag hij Jans ook meenemen.
1 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:51 # 374254
StefanRaets
Jeweun schreef:
Dieter schreef:
StefanRaets schreef:
Ik zou dat terugkijken naar een mogelijke goksponsor die we nooit gehad hebben fijn bij het oud vuil zetten. Links- of rechtsom weten we niet wat het ons had gekost vs. wat het had opgeleverd. Misschien hadden we 4, 6 of zelfs 8 ton gekregen - geen idee. Van de andere kant weet ik niet wat de gemeente had gedaan m.b.t. een miljoenenschuld kwijtschelden als we daar wel mee in zee waren gegaan. Da's misschien geen geld wat je ontvangen hebt, maar wel een last waar je voor altijd van verlost bent. Zijn allemaal vragen waar je geen eenduidig antwoord op gaat krijgen en dat blijft koffiedik kijken. Het enige wat zeker is, is dat de ploegen die er gebruik van hebben gemaakt het komend seizoen kwijtraken. Misschien vinden ze allemaal een goed alternatief, misschien niet. We gaan het wel zien. Ik hoop gewoon dat ons spelersbudget weer een stapje maakt en we op tijd een sterke as hebben en wat buitenspelers die een voorzet kunnen geven. Van Seedorf ben ik in korte tijd groot fan geworden (op KKD-niveau), maar ik wil niet de oorlog in gaan met maar 1 buitenspeler, die ook nog eens veel voor eigen succes gaat.
01 mei 2025 om 14:17
Blijft in zekere zin koffiedik kijken inderdaad, maar toch heeft de club hiermee in mijn ogen een bijna niet te verantwoorden risico genomen. Sportief belang dient bij een BVO te prevaleren, en dat is hier duidelijk niet gebeurd. Wij zijn momenteel helemaal niet in de positie om zulke bedragen te weigeren, simpelweg omdat we nog steeds zo snel mogelijk terug moeten keren naar die Eredivisie. Elk seizoen dat je langer in de KKD bivakkeert zorgt ervoor dat je nog grotere verliezen maakt. Die paar ton (als het al niet meer is) hadden in een competitie als de KKD makkelijk het verschil kunnen maken.
Waarom koffiedik kijken en welk risico om bedragen te weigeren? Je hebt het over prevaleren van sportief belang terwijl de club een deal van 2,8 miljoen met gemeente heeft gesloten waardoor we in een keer schuldenvrij zijn geworden. Ja in ruil daarvoor moet de club het brave voorbeeld geven in de regio, maar aangezien we op gebied van goodwill nog 100 jaar achterliepen komt dat niet heel slecht uit. Dus Roda was wel degelijk in de positie om dit te weigeren.
01 mei 2025 om 14:59

Het punt is dat we dat niet weten.
Dieter heeft een goed punt namelijk: hoe langer je in de KKD rondhangt, hoe moeilijker het wordt om geld te genereren.
Als je met een goksponsor aan de haal gaat, kun je dan per definitie geen maatschappelijk werk meer leveren? Cancellen die activiteiten elkaar?

Had de gemeente echt alles op hard gespeeld als we een half miljoen van Betcity of Unibet hadden gekregen voor een shirtsponsor en zich vastgebeten in onze stadionschuld van 2,8 miljoen?
Een beetje overtuiging vanuit de directie die aangeeft op Eredivisieniveau meer te kunnen groeien en te kunnen bijdragen kan ook voldoende zijn.

Het wordt heel zwart wit neergezet als het een is een automatisch gevolg van het ander, maar dat weten we niet.
We weten trouwens net zo goed niet of we met 4 ton extra wel waren gepromoveerd, daarom zou ik dat idee van die goksponsor fijn wegzetten.
We gaan er nooit achter komen wat de effecten waren geweest, maar ik kan me best voorstellen dat er in het verleden vraagtekens bij het weigeren gezet zijn.
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:37 # 374251
joost
Dieter schreef:
Hutch schreef:
Ook als de rekensommen niet gunstig uitvallen valt er wat te zeggen voor de keuze die de club heeft gemaakt. Met 'woke' heeft dat niks te maken. Dat is een term die te pas en te onpas in discussies opduikt om hufterigheid te legitimeren. Wel alles met fatsoen. En dat is een deugd uit een grijs en vergeten verleden, maar ik vind het nog altijd wel wat hebben.
01 mei 2025 om 14:21
Ja voor een hoop valt wat te zeggen, maar waar heeft de club meer aan: - Enkele tonnen aan pecunia die men vrijelijk kan besteden OF - Goede sier maken bij fatsoensrakkers zoals jij (no offence) die waarde hechten aan deugden uit een grijs en vergeten verleden
01 mei 2025 om 14:39

Dat was dus niet de keuze.

Valse voorstelling van zaken derhalve.
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 15:09 # 374250
Jeweun
Dieter schreef:
StefanRaets schreef:
Ik zou dat terugkijken naar een mogelijke goksponsor die we nooit gehad hebben fijn bij het oud vuil zetten. Links- of rechtsom weten we niet wat het ons had gekost vs. wat het had opgeleverd. Misschien hadden we 4, 6 of zelfs 8 ton gekregen - geen idee. Van de andere kant weet ik niet wat de gemeente had gedaan m.b.t. een miljoenenschuld kwijtschelden als we daar wel mee in zee waren gegaan. Da's misschien geen geld wat je ontvangen hebt, maar wel een last waar je voor altijd van verlost bent. Zijn allemaal vragen waar je geen eenduidig antwoord op gaat krijgen en dat blijft koffiedik kijken. Het enige wat zeker is, is dat de ploegen die er gebruik van hebben gemaakt het komend seizoen kwijtraken. Misschien vinden ze allemaal een goed alternatief, misschien niet. We gaan het wel zien. Ik hoop gewoon dat ons spelersbudget weer een stapje maakt en we op tijd een sterke as hebben en wat buitenspelers die een voorzet kunnen geven. Van Seedorf ben ik in korte tijd groot fan geworden (op KKD-niveau), maar ik wil niet de oorlog in gaan met maar 1 buitenspeler, die ook nog eens veel voor eigen succes gaat.
Blijft in zekere zin koffiedik kijken inderdaad, maar toch heeft de club hiermee in mijn ogen een bijna niet te verantwoorden risico genomen. Sportief belang dient bij een BVO te prevaleren, en dat is hier duidelijk niet gebeurd. Wij zijn momenteel helemaal niet in de positie om zulke bedragen te weigeren, simpelweg omdat we nog steeds zo snel mogelijk terug moeten keren naar die Eredivisie. Elk seizoen dat je langer in de KKD bivakkeert zorgt ervoor dat je nog grotere verliezen maakt. Die paar ton (als het al niet meer is) hadden in een competitie als de KKD makkelijk het verschil kunnen maken.

Waarom koffiedik kijken en welk risico om bedragen te weigeren?

Je hebt het over prevaleren van sportief belang terwijl de club een deal van 2,8 miljoen met gemeente heeft gesloten waardoor we in een keer schuldenvrij zijn geworden. Ja in ruil daarvoor moet de club het brave voorbeeld geven in de regio, maar aangezien we op gebied van goodwill nog 100 jaar achterliepen komt dat niet heel slecht uit.

Dus Roda was wel degelijk in de positie om dit te weigeren.
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:59 # 374249
DrHerjod
Frank123 schreef:
Tevens vergeten we even snel mbt goksponsoren, hadden we een die hard supporter aan het gokken gekregen en die had miljoenen gewonnen, dan hadden we onze nieuwe investeerder gehad ;)
01 mei 2025 om 14:55

Geen enkele supporter of persoon met verstand stopt geld in een voetbalclub. Zelfs niet als je miljarden hebt.
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:58 # 374248
DrHerjod
Het is een paar dagen zonnig en er hebben er al een aantal een zonnesteek. 😆

Het sportieve aspect dient te prevaleren! Ja joh. Gewoon met een gokbedrijf in zee gaan. Gegarandeerd succes. 😂 Kijk naar al die andere clubs. Waar staan die allemaal?

En zoals door de club gecommuniceerd: Die gokbedrijven betalen even, en zodra ze wegvallen zit de club met de gebakken peren. 🍐🍳

Oftewel, dan vallen wij als club ook weer terug. Dat is geen verantwoorde manier van het leiden van een bvo.

Liever de lange termijn, op een gezonde manier, dan een ongezonde manier met de kans op een herhaling van zetten en een 16e plaats in de kkd.
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:58 # 374247
Frank123
Tevens vergeten we even snel mbt goksponsoren, hadden we een die hard supporter aan het gokken gekregen en die had miljoenen gewonnen, dan hadden we onze nieuwe investeerder gehad ;)
2 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:55 # 374246
Dieter
StefanRaets schreef:

2 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:44 # 374245
Sonsane
Je kunt ervan vinden wat je wil, ik ben zelf wel trots op de club dat ze schijnbaar als enige nederlandse club een beetje fatsoen in hun donder hebben en nee zeiden tegen de goksponsoren. Als ik kijk naar reacties van neutrale supporters onder artikelen die dit benoemen, zijn er ook louter positieve reacties.
3 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:39 # 374244
Dieter
Hutch schreef:
Ook als de rekensommen niet gunstig uitvallen valt er wat te zeggen voor de keuze die de club heeft gemaakt. Met 'woke' heeft dat niks te maken. Dat is een term die te pas en te onpas in discussies opduikt om hufterigheid te legitimeren. Wel alles met fatsoen. En dat is een deugd uit een grijs en vergeten verleden, maar ik vind het nog altijd wel wat hebben.
01 mei 2025 om 14:21

Ja voor een hoop valt wat te zeggen, maar waar heeft de club meer aan:

- Enkele tonnen aan pecunia die men vrijelijk kan besteden

OF

- Goede sier maken bij fatsoensrakkers zoals jij (no offence) die waarde hechten aan deugden uit een grijs en vergeten verleden
3 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:39 # 374243
Hutch
Ook als de rekensommen niet gunstig uitvallen valt er wat te zeggen voor de keuze die de club heeft gemaakt.

Met 'woke' heeft dat niks te maken. Dat is een term die te pas en te onpas in discussies opduikt om hufterigheid te legitimeren.

Wel alles met fatsoen. En dat is een deugd uit een grijs en vergeten verleden, maar ik vind het nog altijd wel wat hebben.
3 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:21 # 374242
StefanRaets
Ik zou dat terugkijken naar een mogelijke goksponsor die we nooit gehad hebben fijn bij het oud vuil zetten.
Links- of rechtsom weten we niet wat het ons had gekost vs. wat het had opgeleverd.
Misschien hadden we 4, 6 of zelfs 8 ton gekregen - geen idee.
Van de andere kant weet ik niet wat de gemeente had gedaan m.b.t. een miljoenenschuld kwijtschelden als we daar wel mee in zee waren gegaan.
Da's misschien geen geld wat je ontvangen hebt, maar wel een last waar je voor altijd van verlost bent.

Zijn allemaal vragen waar je geen eenduidig antwoord op gaat krijgen en dat blijft koffiedik kijken.
Het enige wat zeker is, is dat de ploegen die er gebruik van hebben gemaakt het komend seizoen kwijtraken.
Misschien vinden ze allemaal een goed alternatief, misschien niet.

We gaan het wel zien. Ik hoop gewoon dat ons spelersbudget weer een stapje maakt en we op tijd een sterke as hebben en wat buitenspelers die een voorzet kunnen geven. Van Seedorf ben ik in korte tijd groot fan geworden (op KKD-niveau), maar ik wil niet de oorlog in gaan met maar 1 buitenspeler, die ook nog eens veel voor eigen succes gaat.
3 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:17 # 374241
TjRjC
045 schreef:
Uiteraard Pascal Bosschaart. (Klote autocorrectie)
01 mei 2025 om 12:27

Zou wat zijn joh
3 uur geleden - 01 mei 2025 om 14:07 # 374240
Jeweun
Kaalheideroosje schreef:
Bankzitter schreef:
Uit de Volkskrant van vandaag. Nou, komt Roda ook eens op een positieve manier in de schijnwerpers. (Wel een flink stuk om te lezen) Tijd voor nieuwe kansen Bijna alle voetbalclubs gingen voor de bijl toen sponsoring door onlinegokbedrijven legaal werd. Het geld was onweerstaanbaar. Maar het sentiment sloeg om en na 1 juli is het gedaan. Wat betekent dit voor de clubs? MARK MISÉRUS Algemeen directeur Merijn Zeeman van voetbalclub AZ praat in haast liefdevolle bewoordingen over de nieuwe hoofdsponsor Afas. Het ICT-bedrijf uit Leusden was eerder twaalf jaar hoofdsponsor en keert, mede door het noodgedwongen vertrek van gokbedrijf Kansino, per 1 juli voor vijf jaar terug op de voorkant van het shirt. Als je Zeeman beluistert, is het alsof hij een oude vriend in de armen heeft gesloten. 'Er was al heel veel liefde over en weer tussen Afas en AZ', zegt hij. 'We zijn al aan elkaar verbonden door de naamgeving van het stadion en door ons jeugdcomplex in Wijdewomer. Door het vertrek van Kansino zijn we verder met Afas in gesprek gegaan over een intensievere samenwerking. We staan voor dezelfde waarden. Eigenlijk was er maar één kandidaat voor het hoofdsponsorschap.' Over twee maanden loopt ook in Alkmaar een bewogen tijdperk ten einde: dat van de onlinegokbedrijven die drie jaar lang massaal geld in de sport hebben gepompt. Per 1 juli mogen ze niet langer reclame maken op shirts, reclameborden of waar dan ook in een stadion of sporthal. Het betekent dat naast AZ zeker acht profclubs op zoek moe(s)ten naar een nieuwe shirtsponsor: in de eredivisie zijn dat Almere City, Fortuna Sittard, Go Ahead Eagles en PEC Zwolle; een niveau lager MVV, Telstar, FC Volendam en Vitesse. Ook bij de andere clubs hebben de commerciële afdelingen haast. Alle clubs in de eredivisie en eerste divisie worden namelijk gesponsord door een onlinegokbedrijf, bijvoorbeeld als naamgever van het stadion, mouwsponsor of als 'strategisch partner'. Op één na: Roda JC zei uit morele overwegingen 'nee' en liet zo vier ton per jaar liggen. In de stadions is het dus binnenkort gedaan met Unibet, Betcity of Betnation. Loterijen en casino's als Toto en Hommerson Casino (ADO Den Haag) mogen gewoon blijven sponsoren na 1 juli, omdat zij niet (alleen) online opereren. Drie jaar lang hebben de Nederlandse sport en de goksector volop kunnen profiteren van wat de Belgische hoogleraar sportmanagement Bram Constandt 'de gouden eeuw van de gokindustrie' noemt. Welk gat laten de gokbedrijven achter en hoe moeten de clubs verder? Constandt, van de Universiteit Gent: 'De kosten zijn voor de samenleving geweest.' Terug naar oktober 2021. De toestroom is enorm als in Nederland de markt voor legale onlinekansspelen wordt opengesteld. De tien onlinecasino's die als eerste een vergunning bemachtigen, proberen massaal voet aan de grond te krijgen in het voetbal, om hun spelaanbod bij een groot publiek aan de man te brengen. Ook bij Roda JC rinkelt de telefoon voortdurend, herinnert algemeen directeur Jordens Peters zich. Clubs weten niet wat ze meemaken. Waar ze gewend zijn om zelf bedrijven te moeten polsen om in te stappen als sponsor, zijn het nu de casino's die opbellen. Ze bieden soms wel 2,5 tot 3 keer meer dan sponsors op dat moment aftikken. En of het nu de boarding langs het veld is, de shirts of de naam van het stadion: zolang hun naam er maar op kan, hebben de gokbedrijven er grif geld voor over. Dat is moeilijk nee zeggen voor voetbalclubs (en ook voor tal van andere sportploegen), die altijd op zoek zijn naar geld en grotendeels afhankelijk zijn van transferinkomsten en sponsorgelden. Zeker na de coronatijd, waarin de stadions lang leeg bleven, kunnen ze elke euro goed gebruiken. De gokbedrijven komen als geroepen. PEC Zwolle sluit naar verluidt zelfs de grootste sponsordeal in de geschiedenis van de club, als circus.nl zich voor anderhalf miljoen euro per jaar inkoopt op het shirt. 'Exceptioneel', reageert algemeen directeur Xander Czaikowski in De Stentor. Go Ahead Eagles kan dankzij de deal met Betnation een bedrag met 'zes nullen' per jaar bijschrijven: goed voor zo'n 10 procent van het clubbudget. Almere City, dat nog tot 1 juli met One Casino op het shirt speelt, wil geen concreet bedrag noemen, maar zegt: 'Deze sponsordeal was financieel interessant en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van onze jonge club.' Zo gaan, op Roda JC na, alle clubs in het betaald voetbal in zee met een onlinegokbedrijf. Ook de eredivisie (met Unibet) en eerste divisie (hollandcasino.nl) sluiten deals met een sponsor uit die hoek. Daarin loopt Nederland voorop, concludeert het journalistencollectief Investigate Europe in maart dit jaar. Slechts in vijf andere Europese landen, waaronder Engeland en Polen, hebben alle clubs uit de hoogste voetbalcompetitie een verbintenis met een van de 105 gokbedrijven, die samen 140 merken uitbaten. Ook AZ, een club die zich laat voorstaan op haar maatschappelijke betrokkenheid, gaat overstag. In 2022 tekent de club een vierjarig (!) contract met Kansino. Toenmalig AZ-directeur Robert Eenhoorn spreekt van 'een modern en ambitieus bedrijf' dat 'net als wij enorm gemotiveerd is om flink door te blijven groeien'. Samen zullen AZ en Kansino 'binnen de contouren van de samenwerking een actieve bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelstellingen van de voetbalclub', belooft het persbericht. Daartoe wordt de Alkmaar Zaanstreek Foundation opgericht. Ook Kansino is in zijn nopjes met de samenwerking. 'Een vergroting van de naamsbekendheid van Kansino zal consumenten helpen om in een veilige omgeving te spelen', belooft Klas Winberg, de CEO van moederbedrijf Play North. 'De gereguleerde kansspelmarkt leidt tot een betere bescherming van de consumenten.' Die spagaat, een sponsor presenteren die geld verdient aan een verslavingsgevoelige bezigheid, leidt ook bij andere clubs tot ietwat krampachtige aankondigingen. Zo schrijft PEC over de samenwerking met circus.nl dat die is ontstaan 'uit de gedeelde waarden en doelstellingen van beide organisaties, die veel belang hechten aan sport en entertainment'. Natuurlijk doen de clubs niets wat niet mag: de overheid heeft immers de deur wagenwijd opengezet voor de onlinecasino's. En het geld dat ze bieden was goed, zegt AZ-directeur Merijn Zeeman, 'waardoor de verleiding groot wordt'. AZ stak de extra miljoenen van Kansino volgens Zeeman onder meer in het verbeteren van de faciliteiten voor de jeugdopleiding en de uitbreiding van het stadion. Van meet af aan zijn er grote zorgen over de effecten van de legalisering van de onlinegokbedrijven. Drie maanden na de openstelling van de markt concludeert politiek Den Haag al dat het bij nader inzien toch niet zo'n wenselijke combinatie is, voetballers met een gokbedrijf op hun borst. Ook groeit de irritatie over de stortvloed aan reclames voor gokbedrijven in bushokjes en op tv, die ook voor kinderen niet te missen zijn. Door toedoen van de ChristenUnie en de SP wordt de aanval op de onlinecasino's ingezet. Het mes gaat in de reclames, waarin niet langer bekende Nederlanders te zien mogen zijn. Een meerderheid van de Tweede Kamer legt ook het sponsoren van voetbalclubs aan banden. Wel geldt het verbod pas per 1 juli 2025, zodat de clubs nog twee jaar de tijd hebben om een vervangende sponsor te vinden. De clubs voelen zich misleid door de ommezwaai van overheid. Volgens de KNVB vloeit er zonder de gokbedrijven 70 miljoen per jaar uit het betaald voetbal weg, waardoor de sportieve en maatschappelijke doelstellingen van de clubs 'zwaar in het geding komen'. 'Je kunt geen beleid maken als de wetgeving zo snel wordt aangepast', zegt Jelte Griess, verantwoordelijk voor commerciële zaken en partnerships bij de Keuken Kampioen Divisie. 'Voor het ontwikkelen van een partnership heb je zekerheid nodig.' Griess wil verder niet meer terugblikken op de jaren met de goksponsors. 'Het is een afgesloten iets, clubs hebben het (noodgedwongen einde, red.) inmiddels ook wel geaccepteerd.' SP-Kamerlid Michiel van Nispen, die de strijd met de goksponsoring aanbond, voelt tot op zekere hoogte met de clubs mee. 'Van de overheid had je meer mogen verwachten, in elk geval dat men niet naïef was geweest. Er is ruim baan gegeven aan de gokbedrijven en te veel geluisterd naar hun lobby, met verhalen als dat ze zichzelf wel zouden reguleren en beperken.' Dat clubs in zee gingen met de goksites kan Van Nispen begrijpen. 'Sporters willen winnen, de beste zijn. Als club wil je niet achterblijven als je ziet dat de concurrentie gouden bergen kan verdienen met zo'n sponsor. Maar ik heb het nooit normaal gevonden dat voetballers als rolmodellen hiervoor reclame gingen maken.' De gokindustrie vaart er intussen wel bij. In 2022, het eerste volledige jaar dat de onlinemarkt open is, noteren de bedrijven een totaal brutospelresultaat (inleg min uitgekeerde prijzen) van 3,4 miljard euro: 70 procent meer dan in 2021. Nederlanders vergokken in 2023 116 miljoen per maand volgens de Kansspelautoriteit, terwijl dat in oktober 2021 nog 62 miljoen was. Ook het aantal mensen dat zich bij de verslavingszorg aanmeldt met een gokprobleem neemt de laatste jaren toe. De hoeveelheid mensen met een gokprobleem die zich niet melden ligt waarschijnlijk nog veel hoger, aldus Floor van Bakkum, manager preventie van verslavingsinstelling Jellinek. Van Bakkum denkt dat de toename van gokreclame, waaronder via sportsponsoring, daar een rol in heeft gespeeld. 'Sportsponsoring normaliseert gokken en geeft een positief gevoel over de gokbedrijven die bepaalde clubs sponsoren.' Van Nispen: 'De sponsoring door gokbedrijven heeft de sport financieel voordeel opgeleverd. Maar het heeft de maatschappij heel veel gokschade bezorgd. De ellende bij veel mensen is niet te overzien geweest.' AZ-directeur Zeeman weegt zijn woorden als hij praat over Kansino. 'Ik wil respectvol blijven praten over ze, uiteindelijk zijn dit ook gewoon echte ondernemers. Ze voorzien in een behoefte. Maar ze werken wel in een branche die ook een keerzijde heeft.' Aan de vier ton die Roda JC jaarlijks misliep, heeft directeur Jordens Peters nooit meer gedacht. 'Wat je niet hebt, kun je niet missen', zegt hij. 'We zijn nog steeds blij dat we voor onze eigen strategie hebben gekozen. En niet om onderscheidend te zijn: destijds wisten we helemaal nog niet dat we de enige betaaldvoetbalclub zonder goksponsor zouden zijn.' Die keus heeft goed uitgepakt, zegt Peters. 'Partijen voelen zich tot ons aangetrokken, ze weten waar we voor staan. Onze hoofdsponsor Tribe heeft zelfs in het contract laten zetten niet met een betting partner op het shirt te willen staan. Of onze partners het hele bedrag (van een gokbedrijf) compenseren, weet ik niet. Maar wij zitten nu niet met een gat waar we iets op moeten verzinnen, zoals anders clubs.' Doordat de gokbedrijven de prijzen hebben opgedreven, gaat elke club er nu met een volgende sponsor op achteruit, denkt Peters. 'Het bedrag dat met One Casino was gemoeid, zullen wij niet halen', erkent de directie van Almere City. 'Maar we zijn doorgaans wel creatief met de invulling van dergelijke sponsorproposities en zullen ook nu weer een eind komen.' Jelte Griess van de Keuken Kampioen Divisie heeft er vertrouwen in dat de clubs nieuwe sponsors zullen vinden. 'Het zou het mooiste zijn als dat een partnership is met regionale impact, en ook nog voor de lange termijn.' In België, waar het sponsorverbod al op 1 januari is ingegaan, bedachten de gokbedrijven een geitenpaadje. Ze pasten de merknaam aan door achter de naam van het casino bijvoorbeeld 'News' of 'Experts' te zetten, zodat ze op het shirt van voetbalclubs als Cercle Brugge en Dender konden blijven staan. 'Een grijs gebied', zegt Constandt. 'En het bewijs dat clubs zich niet schamen om met gokbedrijven te blijven doorgaan.' Nadat Kamerleden staatssecretaris Teun Struycken (rechtsbescherming) op de situatie in België hadden gewezen, zei de NSC'er niet te kunnen uitsluiten dat de gokbedrijven dit ook in Nederland zullen proberen. Wel staat de Kansspelautoriteit volgens hem op scherp.
01 mei 2025 om 09:18
Die Woke flauwekul heeft ons de afgelopen jaren dus 4 ton per seizoen gekost. Als we dat in het spelersbudget hadden gestopt waren we nu een mooie Eredivisie club geweest. Nu zijn we elke dag van waarde voor de maatschappij. Woker die Woke Hoera!
01 mei 2025 om 13:15

Of dat 'Wokegedoe' heeft ervoor gezorgd dat 2,8 miljoen is kwijtgescholden....net iets meer als een 4 ton. Het is maar net hoe je het bekijkt.
4 uur geleden - 01 mei 2025 om 13:25 # 374239
Sjunsteopderwelt
Kaalheideroosje schreef:
Bankzitter schreef:
Uit de Volkskrant van vandaag. Nou, komt Roda ook eens op een positieve manier in de schijnwerpers. (Wel een flink stuk om te lezen) Tijd voor nieuwe kansen Bijna alle voetbalclubs gingen voor de bijl toen sponsoring door onlinegokbedrijven legaal werd. Het geld was onweerstaanbaar. Maar het sentiment sloeg om en na 1 juli is het gedaan. Wat betekent dit voor de clubs? MARK MISÉRUS Algemeen directeur Merijn Zeeman van voetbalclub AZ praat in haast liefdevolle bewoordingen over de nieuwe hoofdsponsor Afas. Het ICT-bedrijf uit Leusden was eerder twaalf jaar hoofdsponsor en keert, mede door het noodgedwongen vertrek van gokbedrijf Kansino, per 1 juli voor vijf jaar terug op de voorkant van het shirt. Als je Zeeman beluistert, is het alsof hij een oude vriend in de armen heeft gesloten. 'Er was al heel veel liefde over en weer tussen Afas en AZ', zegt hij. 'We zijn al aan elkaar verbonden door de naamgeving van het stadion en door ons jeugdcomplex in Wijdewomer. Door het vertrek van Kansino zijn we verder met Afas in gesprek gegaan over een intensievere samenwerking. We staan voor dezelfde waarden. Eigenlijk was er maar één kandidaat voor het hoofdsponsorschap.' Over twee maanden loopt ook in Alkmaar een bewogen tijdperk ten einde: dat van de onlinegokbedrijven die drie jaar lang massaal geld in de sport hebben gepompt. Per 1 juli mogen ze niet langer reclame maken op shirts, reclameborden of waar dan ook in een stadion of sporthal. Het betekent dat naast AZ zeker acht profclubs op zoek moe(s)ten naar een nieuwe shirtsponsor: in de eredivisie zijn dat Almere City, Fortuna Sittard, Go Ahead Eagles en PEC Zwolle; een niveau lager MVV, Telstar, FC Volendam en Vitesse. Ook bij de andere clubs hebben de commerciële afdelingen haast. Alle clubs in de eredivisie en eerste divisie worden namelijk gesponsord door een onlinegokbedrijf, bijvoorbeeld als naamgever van het stadion, mouwsponsor of als 'strategisch partner'. Op één na: Roda JC zei uit morele overwegingen 'nee' en liet zo vier ton per jaar liggen. In de stadions is het dus binnenkort gedaan met Unibet, Betcity of Betnation. Loterijen en casino's als Toto en Hommerson Casino (ADO Den Haag) mogen gewoon blijven sponsoren na 1 juli, omdat zij niet (alleen) online opereren. Drie jaar lang hebben de Nederlandse sport en de goksector volop kunnen profiteren van wat de Belgische hoogleraar sportmanagement Bram Constandt 'de gouden eeuw van de gokindustrie' noemt. Welk gat laten de gokbedrijven achter en hoe moeten de clubs verder? Constandt, van de Universiteit Gent: 'De kosten zijn voor de samenleving geweest.' Terug naar oktober 2021. De toestroom is enorm als in Nederland de markt voor legale onlinekansspelen wordt opengesteld. De tien onlinecasino's die als eerste een vergunning bemachtigen, proberen massaal voet aan de grond te krijgen in het voetbal, om hun spelaanbod bij een groot publiek aan de man te brengen. Ook bij Roda JC rinkelt de telefoon voortdurend, herinnert algemeen directeur Jordens Peters zich. Clubs weten niet wat ze meemaken. Waar ze gewend zijn om zelf bedrijven te moeten polsen om in te stappen als sponsor, zijn het nu de casino's die opbellen. Ze bieden soms wel 2,5 tot 3 keer meer dan sponsors op dat moment aftikken. En of het nu de boarding langs het veld is, de shirts of de naam van het stadion: zolang hun naam er maar op kan, hebben de gokbedrijven er grif geld voor over. Dat is moeilijk nee zeggen voor voetbalclubs (en ook voor tal van andere sportploegen), die altijd op zoek zijn naar geld en grotendeels afhankelijk zijn van transferinkomsten en sponsorgelden. Zeker na de coronatijd, waarin de stadions lang leeg bleven, kunnen ze elke euro goed gebruiken. De gokbedrijven komen als geroepen. PEC Zwolle sluit naar verluidt zelfs de grootste sponsordeal in de geschiedenis van de club, als circus.nl zich voor anderhalf miljoen euro per jaar inkoopt op het shirt. 'Exceptioneel', reageert algemeen directeur Xander Czaikowski in De Stentor. Go Ahead Eagles kan dankzij de deal met Betnation een bedrag met 'zes nullen' per jaar bijschrijven: goed voor zo'n 10 procent van het clubbudget. Almere City, dat nog tot 1 juli met One Casino op het shirt speelt, wil geen concreet bedrag noemen, maar zegt: 'Deze sponsordeal was financieel interessant en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van onze jonge club.' Zo gaan, op Roda JC na, alle clubs in het betaald voetbal in zee met een onlinegokbedrijf. Ook de eredivisie (met Unibet) en eerste divisie (hollandcasino.nl) sluiten deals met een sponsor uit die hoek. Daarin loopt Nederland voorop, concludeert het journalistencollectief Investigate Europe in maart dit jaar. Slechts in vijf andere Europese landen, waaronder Engeland en Polen, hebben alle clubs uit de hoogste voetbalcompetitie een verbintenis met een van de 105 gokbedrijven, die samen 140 merken uitbaten. Ook AZ, een club die zich laat voorstaan op haar maatschappelijke betrokkenheid, gaat overstag. In 2022 tekent de club een vierjarig (!) contract met Kansino. Toenmalig AZ-directeur Robert Eenhoorn spreekt van 'een modern en ambitieus bedrijf' dat 'net als wij enorm gemotiveerd is om flink door te blijven groeien'. Samen zullen AZ en Kansino 'binnen de contouren van de samenwerking een actieve bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelstellingen van de voetbalclub', belooft het persbericht. Daartoe wordt de Alkmaar Zaanstreek Foundation opgericht. Ook Kansino is in zijn nopjes met de samenwerking. 'Een vergroting van de naamsbekendheid van Kansino zal consumenten helpen om in een veilige omgeving te spelen', belooft Klas Winberg, de CEO van moederbedrijf Play North. 'De gereguleerde kansspelmarkt leidt tot een betere bescherming van de consumenten.' Die spagaat, een sponsor presenteren die geld verdient aan een verslavingsgevoelige bezigheid, leidt ook bij andere clubs tot ietwat krampachtige aankondigingen. Zo schrijft PEC over de samenwerking met circus.nl dat die is ontstaan 'uit de gedeelde waarden en doelstellingen van beide organisaties, die veel belang hechten aan sport en entertainment'. Natuurlijk doen de clubs niets wat niet mag: de overheid heeft immers de deur wagenwijd opengezet voor de onlinecasino's. En het geld dat ze bieden was goed, zegt AZ-directeur Merijn Zeeman, 'waardoor de verleiding groot wordt'. AZ stak de extra miljoenen van Kansino volgens Zeeman onder meer in het verbeteren van de faciliteiten voor de jeugdopleiding en de uitbreiding van het stadion. Van meet af aan zijn er grote zorgen over de effecten van de legalisering van de onlinegokbedrijven. Drie maanden na de openstelling van de markt concludeert politiek Den Haag al dat het bij nader inzien toch niet zo'n wenselijke combinatie is, voetballers met een gokbedrijf op hun borst. Ook groeit de irritatie over de stortvloed aan reclames voor gokbedrijven in bushokjes en op tv, die ook voor kinderen niet te missen zijn. Door toedoen van de ChristenUnie en de SP wordt de aanval op de onlinecasino's ingezet. Het mes gaat in de reclames, waarin niet langer bekende Nederlanders te zien mogen zijn. Een meerderheid van de Tweede Kamer legt ook het sponsoren van voetbalclubs aan banden. Wel geldt het verbod pas per 1 juli 2025, zodat de clubs nog twee jaar de tijd hebben om een vervangende sponsor te vinden. De clubs voelen zich misleid door de ommezwaai van overheid. Volgens de KNVB vloeit er zonder de gokbedrijven 70 miljoen per jaar uit het betaald voetbal weg, waardoor de sportieve en maatschappelijke doelstellingen van de clubs 'zwaar in het geding komen'. 'Je kunt geen beleid maken als de wetgeving zo snel wordt aangepast', zegt Jelte Griess, verantwoordelijk voor commerciële zaken en partnerships bij de Keuken Kampioen Divisie. 'Voor het ontwikkelen van een partnership heb je zekerheid nodig.' Griess wil verder niet meer terugblikken op de jaren met de goksponsors. 'Het is een afgesloten iets, clubs hebben het (noodgedwongen einde, red.) inmiddels ook wel geaccepteerd.' SP-Kamerlid Michiel van Nispen, die de strijd met de goksponsoring aanbond, voelt tot op zekere hoogte met de clubs mee. 'Van de overheid had je meer mogen verwachten, in elk geval dat men niet naïef was geweest. Er is ruim baan gegeven aan de gokbedrijven en te veel geluisterd naar hun lobby, met verhalen als dat ze zichzelf wel zouden reguleren en beperken.' Dat clubs in zee gingen met de goksites kan Van Nispen begrijpen. 'Sporters willen winnen, de beste zijn. Als club wil je niet achterblijven als je ziet dat de concurrentie gouden bergen kan verdienen met zo'n sponsor. Maar ik heb het nooit normaal gevonden dat voetballers als rolmodellen hiervoor reclame gingen maken.' De gokindustrie vaart er intussen wel bij. In 2022, het eerste volledige jaar dat de onlinemarkt open is, noteren de bedrijven een totaal brutospelresultaat (inleg min uitgekeerde prijzen) van 3,4 miljard euro: 70 procent meer dan in 2021. Nederlanders vergokken in 2023 116 miljoen per maand volgens de Kansspelautoriteit, terwijl dat in oktober 2021 nog 62 miljoen was. Ook het aantal mensen dat zich bij de verslavingszorg aanmeldt met een gokprobleem neemt de laatste jaren toe. De hoeveelheid mensen met een gokprobleem die zich niet melden ligt waarschijnlijk nog veel hoger, aldus Floor van Bakkum, manager preventie van verslavingsinstelling Jellinek. Van Bakkum denkt dat de toename van gokreclame, waaronder via sportsponsoring, daar een rol in heeft gespeeld. 'Sportsponsoring normaliseert gokken en geeft een positief gevoel over de gokbedrijven die bepaalde clubs sponsoren.' Van Nispen: 'De sponsoring door gokbedrijven heeft de sport financieel voordeel opgeleverd. Maar het heeft de maatschappij heel veel gokschade bezorgd. De ellende bij veel mensen is niet te overzien geweest.' AZ-directeur Zeeman weegt zijn woorden als hij praat over Kansino. 'Ik wil respectvol blijven praten over ze, uiteindelijk zijn dit ook gewoon echte ondernemers. Ze voorzien in een behoefte. Maar ze werken wel in een branche die ook een keerzijde heeft.' Aan de vier ton die Roda JC jaarlijks misliep, heeft directeur Jordens Peters nooit meer gedacht. 'Wat je niet hebt, kun je niet missen', zegt hij. 'We zijn nog steeds blij dat we voor onze eigen strategie hebben gekozen. En niet om onderscheidend te zijn: destijds wisten we helemaal nog niet dat we de enige betaaldvoetbalclub zonder goksponsor zouden zijn.' Die keus heeft goed uitgepakt, zegt Peters. 'Partijen voelen zich tot ons aangetrokken, ze weten waar we voor staan. Onze hoofdsponsor Tribe heeft zelfs in het contract laten zetten niet met een betting partner op het shirt te willen staan. Of onze partners het hele bedrag (van een gokbedrijf) compenseren, weet ik niet. Maar wij zitten nu niet met een gat waar we iets op moeten verzinnen, zoals anders clubs.' Doordat de gokbedrijven de prijzen hebben opgedreven, gaat elke club er nu met een volgende sponsor op achteruit, denkt Peters. 'Het bedrag dat met One Casino was gemoeid, zullen wij niet halen', erkent de directie van Almere City. 'Maar we zijn doorgaans wel creatief met de invulling van dergelijke sponsorproposities en zullen ook nu weer een eind komen.' Jelte Griess van de Keuken Kampioen Divisie heeft er vertrouwen in dat de clubs nieuwe sponsors zullen vinden. 'Het zou het mooiste zijn als dat een partnership is met regionale impact, en ook nog voor de lange termijn.' In België, waar het sponsorverbod al op 1 januari is ingegaan, bedachten de gokbedrijven een geitenpaadje. Ze pasten de merknaam aan door achter de naam van het casino bijvoorbeeld 'News' of 'Experts' te zetten, zodat ze op het shirt van voetbalclubs als Cercle Brugge en Dender konden blijven staan. 'Een grijs gebied', zegt Constandt. 'En het bewijs dat clubs zich niet schamen om met gokbedrijven te blijven doorgaan.' Nadat Kamerleden staatssecretaris Teun Struycken (rechtsbescherming) op de situatie in België hadden gewezen, zei de NSC'er niet te kunnen uitsluiten dat de gokbedrijven dit ook in Nederland zullen proberen. Wel staat de Kansspelautoriteit volgens hem op scherp.
Die Woke flauwekul heeft ons de afgelopen jaren dus 4 ton per seizoen gekost. Als we dat in het spelersbudget hadden gestopt waren we nu een mooie Eredivisie club geweest. Nu zijn we elke dag van waarde voor de maatschappij. Woker die Woke Hoera!
01 mei 2025 om 13:15

Dan had je ook geen Tribe als hoofdsponsor gehad. Deze hebben in het contract op laten nemen dat zij niet met een gokbedrijf op een shirt samen willen staan.
4 uur geleden - 01 mei 2025 om 13:24 # 374238
Wereldwonder
Op de laatste Instagram post zien we Timmermans en Jansen op de fotos, minuten voor beide heren zal toch leuk zijn!
4 uur geleden - 01 mei 2025 om 13:19 # 374237
Kaalheideroosje
Bankzitter schreef:

Die Woke flauwekul heeft ons de afgelopen jaren dus 4 ton per seizoen gekost. Als we dat in het spelersbudget hadden gestopt waren we nu een mooie Eredivisie club geweest.

Nu zijn we elke dag van waarde voor de maatschappij. Woker die Woke Hoera!
4 uur geleden - 01 mei 2025 om 13:15 # 374236
Jeweun
045 schreef:
Dit zou de top 4 zijn volgens voetbalsoccer Rob Penders Paul Boschaart Edil Ramzi Kevin van Dessel
01 mei 2025 om 11:32

Dus toch Van Dessel als optie, die is al meerdere keren gespot bij PLS.
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 12:35 # 374235
045
Uiteraard Pascal Bosschaart. (Klote autocorrectie)
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 12:27 # 374234
derjong1
045

Pascal bosschaart wordt zeker bedoeld?
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:53 # 374233
derjong1
045

Pascal bosschaart wordt zeker bedoeld?
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:53 # 374232
Materazzi
Johnnie schreef:
Is het vooral niet zo dat je overal 10% beter moet worden? Keepers bucker, treichel en Steins versus Treichel, johnen, Steins. Dat is vooruitgang. Als je die kleine stapjes overal door kunt voeren. Dan spin je garen
01 mei 2025 om 11:42

Ja exact, dat zou het streven moeten zijn. Hopelijk deze keer met meer juiste keuzes.
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:52 # 374231
Johnnie
Is het vooral niet zo dat je overal 10% beter moet worden?

Keepers bucker, treichel en Steins versus
Treichel, johnen, Steins. Dat is vooruitgang.

Als je die kleine stapjes overal door kunt voeren. Dan spin je garen
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:42 # 374230
Herman
Materazzi schreef:
Herman schreef:
Bucker vertrekt definitief bij Roda. Kon men natuurlijk al vermoeden.
01 mei 2025 om 10:50
Dat is al een voorzichtig teken dat ze leren van hun fouten, die in elk geval inzien. Gewoon een zeer matige doelman.
01 mei 2025 om 11:38

Ja, ben er blij mee
5 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:42 # 374229
Materazzi
Herman schreef:
Bucker vertrekt definitief bij Roda. Kon men natuurlijk al vermoeden.
01 mei 2025 om 10:50

Dat is al een voorzichtig teken dat ze leren van hun fouten, die in elk geval inzien. Gewoon een zeer matige doelman.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:38 # 374228
Johnnie
045
Op penders en Ramzi na dus geen pro licentie
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:35 # 374227
045
Dit zou de top 4 zijn volgens voetbalsoccer

Rob Penders
Paul Boschaart
Edil Ramzi
Kevin van Dessel
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:32 # 374226
oost10
Johnnie schreef:
oost10 ah nee heeft een A licentie zie ik inderdaad. Vreemd. Of zal hij wellicht binnenkort zijn licentie krijgen?
01 mei 2025 om 11:14

Geen idee. Uefa A is iig niet voldoende:
Met de licentie UEFA A is het toegestaan als trainer-coach werkzaam te zijn in het
gehele amateurvoetbal of de beloften competitie betaald voetbal, de eredivisie vrouwen
en/of als assistent-trainer in het betaalde voetbal.

Al lijken we wel af en toe amateurs;)
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:23 # 374225
Johnnie
oost10 ah nee heeft een A licentie zie ik inderdaad. Vreemd. Of zal hij wellicht binnenkort zijn licentie krijgen?
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:14 # 374224
oost10
Johnnie schreef:
oost10 die heeft een pro licentie
01 mei 2025 om 11:11

Maar hij mocht Feyenoord niet definitief coachen toch?
Wel in de kkd?
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:13 # 374223
Johnnie
oost10 die heeft een pro licentie
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:11 # 374222
DerGiel
Boschaart lijkt mij onhaalbaar.
Alleen financieel al.
Dan zal hij flink stap salaris moeten inleveren van wat hij nu verdiend bij Feyenoord.
Utopie dus.
Maar ja ,men moet wat her en der informeren uiteraard
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:10 # 374221
DerGiel
Johnnie schreef:
DerGiel ik zal je even citeren: “Ik verleng niet voorlopig” Bij je vriendin is al prima. Op of in je vriendin is nog beter.
01 mei 2025 om 10:27

Ja en?
Wil niet zeggen dat ik niet meer kom haha.
Zie "voorlopig verlengen".
En ik ben niet de enige
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:06 # 374220
oost10
Ik zou Bosschaart wel toejuichen.
Helemaal niet aan gedacht eigenlijk.

Maar die heeft geen diploma toch?
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 11:04 # 374219
Johnnie
Pascal Bosschaart heb ik wat twijfel over. Niet zozeer over kwaliteiten en mogelijkheden, maar meer over afkomst. Ik zie het al gebeuren dat zo iemand dan naar Roda komt, met de opvattingen van een topclub.

Het geeft mij het idee dat je bosschaart op moet pikken als hij eerst een keer tegen de lamp is gelopen bij een kleinere club.

Een beetje wat bij van Persie lijkt te gebeuren. Veel te extreem in zijn opvattingen bij Heerenveen. Voortkomen uit zijn ervaringen uit de absolute top. Om daarna goed werk te leveren bij Feyenoord.

Geleerd van zijn fouten, wat bosschaart nog niet heeft kunnen doen.

Al denk ik dat een rotterdammer hier prima past. Havenarbeiders en mijnwerkers.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:59 # 374218
Westje12
Pascal Bosschaart?
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:57 # 374217
Dieter
Ik wil de pret niet bederven, Peters kan het met zijn master organisatiewetenschappen nog zo leuk brengen (en niet zonder succes als ik de reacties hier zo lees), maar het komt dr in feite toch gewoon op neer dat je tonnen bent misgelopen, tonnen die je naar de Eredivisie hadden kunnen brengen.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:50 # 374215
Herman
Bucker vertrekt definitief bij Roda.
Kon men natuurlijk al vermoeden.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:50 # 374214
Frank123
Herman schreef:
Of Rob Penders, als hij het dan wordt, ook Willem Janssen meebrengt? Naast een Roda-verleden en zijn ervaring als assistent-trainer heeft hij ook eens een jaar in de keuken mogen kijken in de rol van TM.
01 mei 2025 om 10:47

Willem komt niet, die is pas bij VVV geweest en deed net daar prima maar is terug naar Utrecht gegaan omdat zijn kinderen het daar mistte. Is nu een echte Utrechtenaar.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:49 # 374213
Herman
Of Rob Penders, als hij het dan wordt, ook Willem Janssen meebrengt? Naast een Roda-verleden en zijn ervaring als assistent-trainer heeft hij ook eens een jaar in de keuken mogen kijken in de rol van TM.
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:47 # 374212
Johnnie
westje12 steaming dragon
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:43 # 374211
FCKip
Frank123 schreef:
Mooi bericht over online gokken, ergens had ik het toch gedaan geloof ik. Voor 4 ton per seizoen de boarding laten verlichten. Kijkt toch alleen de tv kijker na! En dat geld haddeb we heeeeeel goed kunnen gebruiken. Hopen dat we over 3 jaar ook echt flinke vruchten plukken van "ons" beleid!
01 mei 2025 om 09:25

Die keus heeft goed uitgepakt, zegt Peters. 'Partijen voelen zich tot ons aangetrokken, ze weten waar we voor staan. Onze hoofdsponsor Tribe heeft zelfs in het contract laten zetten niet met een betting partner op het shirt te willen staan. Of onze partners het hele bedrag (van een gokbedrijf) compenseren, weet ik niet. Maar wij zitten nu niet met een gat waar we iets op moeten verzinnen, zoals anders clubs.'

Vooral dit stuk is wel belangrijk. Anders hadden we Tribe dus niet gehad. Ja, het is kortstondig geld harken geweest voor alle clubs. Geld waar ze rekening mee hielden in hun begroting en geld dat ze niet heel snel weer krijgen door een andere sponsor. Dus hopelijk gaat dit ons wat opleveren, buiten een positieve imago (wat ook al veel waard is).
6 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:43 # 374210
Westje12
Johnnie schreef:
DerGiel ik zal je even citeren: “Ik verleng niet voorlopig” Bij je vriendin is al prima. Op of in je vriendin is nog beter.
01 mei 2025 om 10:27

Auwe Johnnie das vieze taal he! Bahbah, als het maar lekker is.
7 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:34 # 374209
Johnnie
DerGiel ik zal je even citeren: “Ik verleng niet voorlopig”

Bij je vriendin is al prima. Op of in je vriendin is nog beter.
7 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:27 # 374208
DerGiel
Johnnie schreef:
DerGiel wat zou dat voor jou uitmaken of het rond is? Je komt toch niet meer?
30 april 2025 om 22:46

Ik kom nog dagelijks 2 keer bij mijn vriendin.😂
Dus dat is het probleem niet.
En bij der kloeb ook zo goed als iedereen week.
Behalve de laatste 2 thuiswedstrijden was ik er idd niet
7 uur geleden - 01 mei 2025 om 10:16 # 374207
Frank123
Mooi bericht over online gokken, ergens had ik het toch gedaan geloof ik. Voor 4 ton per seizoen de boarding laten verlichten. Kijkt toch alleen de tv kijker na! En dat geld haddeb we heeeeeel goed kunnen gebruiken. Hopen dat we over 3 jaar ook echt flinke vruchten plukken van "ons" beleid!
8 uur geleden - 01 mei 2025 om 09:25 # 374206
Bankzitter
Uit de Volkskrant van vandaag.
Nou, komt Roda ook eens op een positieve manier in de schijnwerpers. (Wel een flink stuk om te lezen)

Tijd voor nieuwe kansen

Bijna alle voetbalclubs gingen voor de bijl toen sponsoring door onlinegokbedrijven legaal werd. Het geld was onweerstaanbaar. Maar het sentiment sloeg om en na 1 juli is het gedaan. Wat betekent dit voor de clubs?
MARK MISÉRUS
Algemeen directeur Merijn Zeeman van voetbalclub AZ praat in haast liefdevolle bewoordingen over de nieuwe hoofdsponsor Afas. Het ICT-bedrijf uit Leusden was eerder twaalf jaar hoofdsponsor en keert, mede door het noodgedwongen vertrek van gokbedrijf Kansino, per 1 juli voor vijf jaar terug op de voorkant van het shirt.
Als je Zeeman beluistert, is het alsof hij een oude vriend in de armen heeft gesloten. 'Er was al heel veel liefde over en weer tussen Afas en AZ', zegt hij. 'We zijn al aan elkaar verbonden door de naamgeving van het stadion en door ons jeugdcomplex in Wijdewomer. Door het vertrek van Kansino zijn we verder met Afas in gesprek gegaan over een intensievere samenwerking. We staan voor dezelfde waarden. Eigenlijk was er maar één kandidaat voor het hoofdsponsorschap.'
Over twee maanden loopt ook in Alkmaar een bewogen tijdperk ten einde: dat van de onlinegokbedrijven die drie jaar lang massaal geld in de sport hebben gepompt. Per 1 juli mogen ze niet langer reclame maken op shirts, reclameborden of waar dan ook in een stadion of sporthal. Het betekent dat naast AZ zeker acht profclubs op zoek moe(s)ten naar een nieuwe shirtsponsor: in de eredivisie zijn dat Almere City, Fortuna Sittard, Go Ahead Eagles en PEC Zwolle; een niveau lager MVV, Telstar, FC Volendam en Vitesse.
Ook bij de andere clubs hebben de commerciële afdelingen haast. Alle clubs in de eredivisie en eerste divisie worden namelijk gesponsord door een onlinegokbedrijf, bijvoorbeeld als naamgever van het stadion, mouwsponsor of als 'strategisch partner'. Op één na: Roda JC zei uit morele overwegingen 'nee' en liet zo vier ton per jaar liggen.
In de stadions is het dus binnenkort gedaan met Unibet, Betcity of Betnation. Loterijen en casino's als Toto en Hommerson Casino (ADO Den Haag) mogen gewoon blijven sponsoren na 1 juli, omdat zij niet (alleen) online opereren.
Drie jaar lang hebben de Nederlandse sport en de goksector volop kunnen profiteren van wat de Belgische hoogleraar sportmanagement Bram Constandt 'de gouden eeuw van de gokindustrie' noemt. Welk gat laten de gokbedrijven achter en hoe moeten de clubs verder? Constandt, van de Universiteit Gent: 'De kosten zijn voor de samenleving geweest.'
Terug naar oktober 2021. De toestroom is enorm als in Nederland de markt voor legale onlinekansspelen wordt opengesteld. De tien onlinecasino's die als eerste een vergunning bemachtigen, proberen massaal voet aan de grond te krijgen in het voetbal, om hun spelaanbod bij een groot publiek aan de man te brengen.
Ook bij Roda JC rinkelt de telefoon voortdurend, herinnert algemeen directeur Jordens Peters zich. Clubs weten niet wat ze meemaken. Waar ze gewend zijn om zelf bedrijven te moeten polsen om in te stappen als sponsor, zijn het nu de casino's die opbellen. Ze bieden soms wel 2,5 tot 3 keer meer dan sponsors op dat moment aftikken. En of het nu de boarding langs het veld is, de shirts of de naam van het stadion: zolang hun naam er maar op kan, hebben de gokbedrijven er grif geld voor over.
Dat is moeilijk nee zeggen voor voetbalclubs (en ook voor tal van andere sportploegen), die altijd op zoek zijn naar geld en grotendeels afhankelijk zijn van transferinkomsten en sponsorgelden. Zeker na de coronatijd, waarin de stadions lang leeg bleven, kunnen ze elke euro goed gebruiken. De gokbedrijven komen als geroepen.
PEC Zwolle sluit naar verluidt zelfs de grootste sponsordeal in de geschiedenis van de club, als circus.nl zich voor anderhalf miljoen euro per jaar inkoopt op het shirt. 'Exceptioneel', reageert algemeen directeur Xander Czaikowski in De Stentor.
Go Ahead Eagles kan dankzij de deal met Betnation een bedrag met 'zes nullen' per jaar bijschrijven: goed voor zo'n 10 procent van het clubbudget. Almere City, dat nog tot 1 juli met One Casino op het shirt speelt, wil geen concreet bedrag noemen, maar zegt: 'Deze sponsordeal was financieel interessant en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van onze jonge club.'
Zo gaan, op Roda JC na, alle clubs in het betaald voetbal in zee met een onlinegokbedrijf. Ook de eredivisie (met Unibet) en eerste divisie (hollandcasino.nl) sluiten deals met een sponsor uit die hoek.
Daarin loopt Nederland voorop, concludeert het journalistencollectief Investigate Europe in maart dit jaar. Slechts in vijf andere Europese landen, waaronder Engeland en Polen, hebben alle clubs uit de hoogste voetbalcompetitie een verbintenis met een van de 105 gokbedrijven, die samen 140 merken uitbaten.
Ook AZ, een club die zich laat voorstaan op haar maatschappelijke betrokkenheid, gaat overstag. In 2022 tekent de club een vierjarig (!) contract met Kansino. Toenmalig AZ-directeur Robert Eenhoorn spreekt van 'een modern en ambitieus bedrijf' dat 'net als wij enorm gemotiveerd is om flink door te blijven groeien'.
Samen zullen AZ en Kansino 'binnen de contouren van de samenwerking een actieve bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelstellingen van de voetbalclub', belooft het persbericht. Daartoe wordt de Alkmaar Zaanstreek Foundation opgericht.
Ook Kansino is in zijn nopjes met de samenwerking. 'Een vergroting van de naamsbekendheid van Kansino zal consumenten helpen om in een veilige omgeving te spelen', belooft Klas Winberg, de CEO van moederbedrijf Play North. 'De gereguleerde kansspelmarkt leidt tot een betere bescherming van de consumenten.'
Die spagaat, een sponsor presenteren die geld verdient aan een verslavingsgevoelige bezigheid, leidt ook bij andere clubs tot ietwat krampachtige aankondigingen. Zo schrijft PEC over de samenwerking met circus.nl dat die is ontstaan 'uit de gedeelde waarden en doelstellingen van beide organisaties, die veel belang hechten aan sport en entertainment'.
Natuurlijk doen de clubs niets wat niet mag: de overheid heeft immers de deur wagenwijd opengezet voor de onlinecasino's. En het geld dat ze bieden was goed, zegt AZ-directeur Merijn Zeeman, 'waardoor de verleiding groot wordt'. AZ stak de extra miljoenen van Kansino volgens Zeeman onder meer in het verbeteren van de faciliteiten voor de jeugdopleiding en de uitbreiding van het stadion.
Van meet af aan zijn er grote zorgen over de effecten van de legalisering van de onlinegokbedrijven. Drie maanden na de openstelling van de markt concludeert politiek Den Haag al dat het bij nader inzien toch niet zo'n wenselijke combinatie is, voetballers met een gokbedrijf op hun borst. Ook groeit de irritatie over de stortvloed aan reclames voor gokbedrijven in bushokjes en op tv, die ook voor kinderen niet te missen zijn.
Door toedoen van de ChristenUnie en de SP wordt de aanval op de onlinecasino's ingezet. Het mes gaat in de reclames, waarin niet langer bekende Nederlanders te zien mogen zijn. Een meerderheid van de Tweede Kamer legt ook het sponsoren van voetbalclubs aan banden. Wel geldt het verbod pas per 1 juli 2025, zodat de clubs nog twee jaar de tijd hebben om een vervangende sponsor te vinden.
De clubs voelen zich misleid door de ommezwaai van overheid. Volgens de KNVB vloeit er zonder de gokbedrijven 70 miljoen per jaar uit het betaald voetbal weg, waardoor de sportieve en maatschappelijke doelstellingen van de clubs 'zwaar in het geding komen'.
'Je kunt geen beleid maken als de wetgeving zo snel wordt aangepast', zegt Jelte Griess, verantwoordelijk voor commerciële zaken en partnerships bij de Keuken Kampioen Divisie. 'Voor het ontwikkelen van een partnership heb je zekerheid nodig.' Griess wil verder niet meer terugblikken op de jaren met de goksponsors. 'Het is een afgesloten iets, clubs hebben het (noodgedwongen einde, red.) inmiddels ook wel geaccepteerd.'
SP-Kamerlid Michiel van Nispen, die de strijd met de goksponsoring aanbond, voelt tot op zekere hoogte met de clubs mee. 'Van de overheid had je meer mogen verwachten, in elk geval dat men niet naïef was geweest. Er is ruim baan gegeven aan de gokbedrijven en te veel geluisterd naar hun lobby, met verhalen als dat ze zichzelf wel zouden reguleren en beperken.'
Dat clubs in zee gingen met de goksites kan Van Nispen begrijpen. 'Sporters willen winnen, de beste zijn. Als club wil je niet achterblijven als je ziet dat de concurrentie gouden bergen kan verdienen met zo'n sponsor. Maar ik heb het nooit normaal gevonden dat voetballers als rolmodellen hiervoor reclame gingen maken.'
De gokindustrie vaart er intussen wel bij. In 2022, het eerste volledige jaar dat de onlinemarkt open is, noteren de bedrijven een totaal brutospelresultaat (inleg min uitgekeerde prijzen) van 3,4 miljard euro: 70 procent meer dan in 2021. Nederlanders vergokken in 2023 116 miljoen per maand volgens de Kansspelautoriteit, terwijl dat in oktober 2021 nog 62 miljoen was.
Ook het aantal mensen dat zich bij de verslavingszorg aanmeldt met een gokprobleem neemt de laatste jaren toe. De hoeveelheid mensen met een gokprobleem die zich niet melden ligt waarschijnlijk nog veel hoger, aldus Floor van Bakkum, manager preventie van verslavingsinstelling Jellinek.
Van Bakkum denkt dat de toename van gokreclame, waaronder via sportsponsoring, daar een rol in heeft gespeeld. 'Sportsponsoring normaliseert gokken en geeft een positief gevoel over de gokbedrijven die bepaalde clubs sponsoren.'
Van Nispen: 'De sponsoring door gokbedrijven heeft de sport financieel voordeel opgeleverd. Maar het heeft de maatschappij heel veel gokschade bezorgd. De ellende bij veel mensen is niet te overzien geweest.'
AZ-directeur Zeeman weegt zijn woorden als hij praat over Kansino. 'Ik wil respectvol blijven praten over ze, uiteindelijk zijn dit ook gewoon echte ondernemers. Ze voorzien in een behoefte. Maar ze werken wel in een branche die ook een keerzijde heeft.'
Aan de vier ton die Roda JC jaarlijks misliep, heeft directeur Jordens Peters nooit meer gedacht. 'Wat je niet hebt, kun je niet missen', zegt hij. 'We zijn nog steeds blij dat we voor onze eigen strategie hebben gekozen. En niet om onderscheidend te zijn: destijds wisten we helemaal nog niet dat we de enige betaaldvoetbalclub zonder goksponsor zouden zijn.'
Die keus heeft goed uitgepakt, zegt Peters. 'Partijen voelen zich tot ons aangetrokken, ze weten waar we voor staan. Onze hoofdsponsor Tribe heeft zelfs in het contract laten zetten niet met een betting partner op het shirt te willen staan. Of onze partners het hele bedrag (van een gokbedrijf) compenseren, weet ik niet. Maar wij zitten nu niet met een gat waar we iets op moeten verzinnen, zoals anders clubs.'
Doordat de gokbedrijven de prijzen hebben opgedreven, gaat elke club er nu met een volgende sponsor op achteruit, denkt Peters. 'Het bedrag dat met One Casino was gemoeid, zullen wij niet halen', erkent de directie van Almere City. 'Maar we zijn doorgaans wel creatief met de invulling van dergelijke sponsorproposities en zullen ook nu weer een eind komen.'
Jelte Griess van de Keuken Kampioen Divisie heeft er vertrouwen in dat de clubs nieuwe sponsors zullen vinden. 'Het zou het mooiste zijn als dat een partnership is met regionale impact, en ook nog voor de lange termijn.'
In België, waar het sponsorverbod al op 1 januari is ingegaan, bedachten de gokbedrijven een geitenpaadje. Ze pasten de merknaam aan door achter de naam van het casino bijvoorbeeld 'News' of 'Experts' te zetten, zodat ze op het shirt van voetbalclubs als Cercle Brugge en Dender konden blijven staan. 'Een grijs gebied', zegt Constandt. 'En het bewijs dat clubs zich niet schamen om met gokbedrijven te blijven doorgaan.'
Nadat Kamerleden staatssecretaris Teun Struycken (rechtsbescherming) op de situatie in België hadden gewezen, zei de NSC'er niet te kunnen uitsluiten dat de gokbedrijven dit ook in Nederland zullen proberen. Wel staat de Kansspelautoriteit volgens hem op scherp.
8 uur geleden - 01 mei 2025 om 09:18 # 374205
Cas520
Spelers die een bal voor kunnen geven zijn ook belangrijk. Anders heb je niks aan een type spits Cukur.
8 uur geleden - 01 mei 2025 om 09:13 # 374204
Cas520
viro schreef:
Als het Penders wordt en hij neemt David Min mee hoeven we het niet meer over Cukur en Bangura te hebben.
01 mei 2025 om 06:56

David min gaat never nooit bij een kkd club meer spelen. Je kunt eerder hopen op een jaartje didden.
8 uur geleden - 01 mei 2025 om 09:12 # 374203
Derharrie
Hutch schreef:
RJCinBeeld schreef:
Liever twee jeugdspelers dan Schwirten en Griffith… die kunnen er echt niks van helaas. Hopen dat je die nog ergens kwijt kan.
30 april 2025 om 22:24
Schwirten was een heel erg belangrijke transfer, de vorige zomer. Misschien wel de belangrijkste. Laten we het aardig zeggen: het is niet geworden wat wij ervan hadden gehoopt. En de club en hij vast ook niet. Als je als aanvallende middenvelder in een heel seizoen niet één keer tot scoren komt, amper tot geen assists geeft, en je speelt ook verder zo verschrikkelijk anoniem is dat niet best. Voor die jongen spreekt wel dat hij ook een ander type is dan de spelers waarvoor hij werd gehaald: een loper, spelend met een hoop energie, maar van de bal af, daar waar we één of twee technisch hoogwaardige spelbepalers/creatievelingen met puur voetbalvermogen zochten. Het is dus niet alleen zijn fout. De arme Griffith wekt ook een hoop irritatie op hier maar mij is niet helemaal duidelijk waarom. De paar inbalbeurtjes die ik van 'm zag vond ik gewoon niet zo superslecht. ADO vorige week was zelfs meer dan verdienstelijk. Ook hij verdient wat mij betreft een nieuwe kans. Een trainer van naam is fijn, maar werkelijk ALLES staat of valt met de paar verbindingsspelers waarmee Servais en Van Mierlo deze zomer op de proppen gaan komen. Zijn dat voltreffers a la Bouchi, Pflücke of Ould-Chikh gaan we gewoon weer meespelen om promotie, blijft het bij mwoah-spelers a la Malahi, Sieben of Lennart Hartjes wordt het opnieuw een flets seizoen. Ook als ze Pep als coach weten te strikken.
01 mei 2025 om 01:01

Je geitenwollensokken reactie over Schwirten is angstaanjagend gewoon. Jij lult alles recht wat krom is.

Ik heb nieuws voor je, over een paar jaar komt de functie van pastoor van Spekholzerheide vrij, dit lijkt me de ideale job voor je. Kan je ook iedere 2 weken naar het pls gaan...mits we onder deze nobodys dan nog bestaan natuurlijk.
Danke bitte!
10 uur geleden - 01 mei 2025 om 07:17 # 374202
viro
Als het Penders wordt en hij neemt David Min mee hoeven we het niet meer over Cukur en Bangura te hebben.
10 uur geleden - 01 mei 2025 om 06:56 # 374201
IgnaceOffermansUdonThani
Nederlandse cardiologen zijn benieuwd of de patienten na hun hartfalen wel voldoende medicijnen nemen.
Zelf ruim 14 jaar geleden ternauwernood hartfalen (pompkracht 24) overleefd.
Sindsdien geen ziekenhuisbed meer, maar wel veel medicijnen.
Mede door matige suikerziekte type 2 sedert 12 jaar, inmiddels toe aan 15 medicijnen dagelijks.
Leef wel een heel normaal leven en 6,2 liter federbraubier en 1,5 liter rode wijn cabernet sauvignon, horen er wekelijks nog steeds bij.
Zelfs na mooi tijdperk Harm van Veldhoven praktisch alle wedstrijden van Roda JC via internet gezien.
In tegenstelling tot anderen zoals Hens Fischer RIP, geen hartklachten, ook niet tijdens deze matchen.

Natuurlijk zijn er trainers die goed zijn voor hartpatienten.
Zoals de goedlachse Bob Peeters die nog nooit een ploeg kon trainen waar hij ooit zelf speler was.
Of the gentleman Robert Maaskant die na de uitschakeling van zijn NAC het Rodateam veel succes
kwam toewensen.
Ik herinner mij de gezichtsuitdrukking van Rob Penders als assistent op de bank in het begin
van het huidige seizoen.
Goed gewerkt bij zowel NAC als Eindhoven.
Een beetje onderschat.
Rob welkom bij Roda JC.
Ik hoop dat jij het wordt.
Treichel Steins Kruiver Roseler Koglin Muller Kother Dzepar Beerten Brey Seedorf Bangura
zijn aan een trainerswissel toe.
Ik hoopte op een ruil van Cukur tegen Razak, maar dit lijkt niet te lukken.
Had Razak graag eens in de spits gezien.
Onderschatte Bangura heeft nood aan een spitsentrainer.
Maurice Graef ?
Komt er een funktie vrij voor Edwin Linssen ?
Hoe zit het met alleskunner Danny Volkers ?
Ben benieuwd of Timmermans zich mag bewijzen in Volendam.
Succes !!
13 uur geleden - 01 mei 2025 om 03:49 # 374200
DrHerjod
TjRjC schreef:
DrHerjod schreef:
Johnnie schreef:
De bal is rond he John. Heb bij jou de vloer gelegd. Weet je nog?
30 april 2025 om 22:53
Pekkenbouzenstreet al gevonden?
30 april 2025 om 23:11

En het keukenblad geleverd! Maar kan de straat niet vinden. Jammer dat Johnnie geen humor heeft. 😢
15 uur geleden - 01 mei 2025 om 01:51 # 374199
Hutch
RJCinBeeld schreef:
Liever twee jeugdspelers dan Schwirten en Griffith… die kunnen er echt niks van helaas. Hopen dat je die nog ergens kwijt kan.
30 april 2025 om 22:24

Schwirten was een heel erg belangrijke transfer, de vorige zomer. Misschien wel de belangrijkste.

Laten we het aardig zeggen: het is niet geworden wat wij ervan hadden gehoopt. En de club en hij vast ook niet. Als je als aanvallende middenvelder in een heel seizoen niet één keer tot scoren komt, amper tot geen assists geeft, en je speelt ook verder zo verschrikkelijk anoniem is dat niet best.

Voor die jongen spreekt wel dat hij ook een ander type is dan de spelers waarvoor hij werd gehaald: een loper, spelend met een hoop energie, maar van de bal af, daar waar we één of twee technisch hoogwaardige spelbepalers/creatievelingen met puur voetbalvermogen zochten. Het is dus niet alleen zijn fout.

De arme Griffith wekt ook een hoop irritatie op hier maar mij is niet helemaal duidelijk waarom. De paar inbalbeurtjes die ik van 'm zag vond ik gewoon niet zo superslecht. ADO vorige week was zelfs meer dan verdienstelijk. Ook hij verdient wat mij betreft een nieuwe kans.

Een trainer van naam is fijn, maar werkelijk ALLES staat of valt met de paar verbindingsspelers waarmee Servais en Van Mierlo deze zomer op de proppen gaan komen. Zijn dat voltreffers a la Bouchi, Pflücke of Ould-Chikh gaan we gewoon weer meespelen om promotie, blijft het bij mwoah-spelers a la Malahi, Sieben of Lennart Hartjes wordt het opnieuw een flets seizoen. Ook als ze Pep als coach weten te strikken.
16 uur geleden - 01 mei 2025 om 01:01 # 374198
Kaalheideroosje
Rodahatz schreef:
Derharrie Çukur scoort niet. Maar erger nog: hij weet zich niet te positioneren. Wie vertelt die gozer nou eens dat je altijd naar de eerste paal moet lopen. Als spits zoek je de kortste weg naar de goal. Zelfs als hij bruikbare voorzetten zou krijgen, is zijn timing echt ondermaats. Bovendien heeft hij geen rust in zijn lijf als hij wel in scoringspositie komt. Zijn schot is hard, maar allesbehalve zuiver. Voor de omschakeling is hij te langzaam. Dus in een 4-4-2 heeft hij al helemaal niks te zoeken. Dus ik zie het niet in die jongen zitten. Je kan veel coachen, maar een neusje voor de goal niet. Sommige prikborders willen hem op 10 zetten. Die optie is zo nodig nog erger, want hij werkt hard maar kan niemand vrij voor de keeper zetten omdat het hem aan creativiteit ontbreekt. Als schaduwspits zal zijn rendement zeker niet hoger zijn dan als diepe spits.
30 april 2025 om 23:23

Je ziet dat hij kan voetballen, maar je hebt voorin helemaal niks aan die jongen.

Hij mist geen kansen, maar het is veel erger. Met hem creëer je niet eens kansen.

Ik weet niet waar je hem wel neer kunt zetten, maar het inzicht van een spits heeft hij in ieder geval niet.
Wellicht is centrale verdediger een optie gezien zijn werklust en lengte.
Bij Johan de Kock heeft dat ooit geweldig uitgepakt
gisteren om 23:47 - 30 april 2025 om 23:47 # 374197
DnWinkbuul
Die dubbele hakbal goal van Bangura bij de eerste paal zul je Cukur nooit zien maken.

1 Geen loop actie
2 Gaat nooit naar de 1e paal
3 Schiet ze met de binnenkant voet niet binnen, laat staan met de hak

Maar goed, Bangura kan er volgens de teletekst kenners nog altijd geen fuck van.

Dikke doei.
gisteren om 23:40 - 30 april 2025 om 23:40 # 374196
Rodahatz
Derharrie
Çukur scoort niet. Maar erger nog: hij weet zich niet te positioneren. Wie vertelt die gozer nou eens dat je altijd naar de eerste paal moet lopen. Als spits zoek je de kortste weg naar de goal. Zelfs als hij bruikbare voorzetten zou krijgen, is zijn timing echt ondermaats. Bovendien heeft hij geen rust in zijn lijf als hij wel in scoringspositie komt. Zijn schot is hard, maar allesbehalve zuiver. Voor de omschakeling is hij te langzaam. Dus in een 4-4-2 heeft hij al helemaal niks te zoeken. Dus ik zie het niet in die jongen zitten. Je kan veel coachen, maar een neusje voor de goal niet. Sommige prikborders willen hem op 10 zetten. Die optie is zo nodig nog erger, want hij werkt hard maar kan niemand vrij voor de keeper zetten omdat het hem aan creativiteit ontbreekt. Als schaduwspits zal zijn rendement zeker niet hoger zijn dan als diepe spits.
gisteren om 23:23 - 30 april 2025 om 23:23 # 374195
TjRjC
DrHerjod schreef:
Johnnie schreef:
30 april 2025 om 22:53

Pekkenbouzenstreet al gevonden?
gisteren om 23:11 - 30 april 2025 om 23:11 # 374194
DrHerjod
Johnnie schreef:

gisteren om 22:53 - 30 april 2025 om 22:53 # 374193
Johnnie
gisteren om 22:46 - 30 april 2025 om 22:46 # 374192
BasKoempel
Roda JC genoemd bij Barcelona - Inter

Yann Bisseck de CV van inter speelde in 19/20 10 wedstrijden voor Roda JC, waaronder 1 doelpunt.
gisteren om 22:40 - 30 april 2025 om 22:40 # 374191

Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 02 mei 2025 om 20:00
Krasstadion

FC Volendam

Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2024/2025.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement