#44
Poule rang
deSpoorzoeker

#44

Poule rang

0

Punten

N/A

Huidige streak

N/A

Langste streak
deSpoorzoeker
Heb zojuist mijn 50e seizoenskaart besteld.
deSpoorzoeker
Alli


Maikel Suilen
Voor het eerst in zijn carrière heeft Daniel Lajud te maken met serieuze tegenslag. Hij komt bij Roda amper in de plannen voor. Die teleurstelling en frustratie staat in schril contrast met het geluk buiten de lijnen als kersvers vader. Al ging de bevalling allesbehalve soepel. Hij denkt: misschien is dit normaal in Nederland. Weet hij veel. Hij vindt het enorm slecht geregeld, maar ja, het zal wel zo horen. Voor Daniel Lajud is het in ieder geval extreem stressvol, beangstigend ook. Tranen rollen over z’n wangen. Een uur of tien later voelt de 27- jarige Mexicaan van Roda JC zich ultiem gelukkig, liggend in een stoel met zijn pasgeboren dochter Aitana op z’n borst. Nee, alles Daniel Lajud mocht tegen RKC eindelijk minuten maken. Bas Quaedvlieg „Als ik er nu aan terugdenk, sta ik er nog steeds versteld van hoe het gelopen is”, vertelt Lajud in de dug-out van het Parkstad Limburg Stadion, vlak na de laatste training in aanloop naar het play-offduel tegen RKC. rond de geboorte van zijn eerste kind zal hij nooit meer vergeten. „Mijn vrouw Fer was 41 weken zwanger. We hadden een afspraak in het ziekenhuis in Maastricht, maar kregen die ochtend telefonisch te horen dat er daar geen plek was. Het werd Roermond. Na twee dagen daar, haar vliezen waren al gebroken, vertelden ze dat de dag erna ook in Roermond geen plek meer zou zijn en dat we naar Heerlen moesten verhuizen.” Wat is dat? „We moesten zelf maar vervoer regelen, een ambulance was geen optie. Ik was boos. Wat is dit? Sorry, zeiden ze, we kunnen niets voor u betekenen. Aan sorry heb ik niets, doe iets! Het was verschrikkelijk. Mijn ouders hebben ons opgepikt en naar Heerlen gereden. Daar is Aitana uiteindelijk geboren. Ik was zó opgelucht.” Het zijn pittige weken, met een inmiddels drie weken oude dochter, maar Lajud geniet van elke seconde. Als hij met Aitana onder de douche staat, zelfs tijdens het verschonen van een luier. „Al is dat soms effe behelpen, haha.” Het stel krijgt veel hulp van hun ouders die zijn overgekomen uit Mexico. „Dat verlicht enorm. Mijn vrouw zegt ook vaak: jij moet trainen, dus ik sta ’s nachts op. Dat is fijn. In het begin slaap je lastiger, word je wakker van elk geluidje dat de baby maakt omdat je niet weet of dat normaal is. Nu hebben we daarin meer rust gekregen.” Contrast Zo gelukzalig als zijn gevoel is buiten het veld, zo frustrerend is zijn seizoen binnen de lijnen. „Het contrast is enorm, ja”, zegt Lajud. „Ik voel me heel goed hier, alleen ik speel niet. Dat is moeilijk. Ik blijf hard werken, mijn houding en energie op trainingen zijn altijd goed, waardoor ik hoop houd dat de coach een andere keuze maakt. Maar dat is niet makkelijk. Elke keer is er die teleurstelling.” „Het zwaarste moment is na de wedstrijd, als het stadion leeg is en de wissels nog moeten rennen. Iedereen wil spelen, dus dan wordt er soms geklaagd, maar ik zeg altijd tegen mezelf: niet klagen, hard blijven werken. Het is de eerste keer dat ik zo’n seizoen doormaak. Ik dacht lang: het gaat veranderen, maar dat gebeurde maar niet.” Het is soms lastig om positief en gemotiveerd te blijven, zegt hij. „Ik werk met een mental coach en mijn vrouw is afgestudeerd psychologe. Ik praat veel over mijn situatie, over hoe ik me voel. Het is belangrijk om dat onder woorden te brengen en niet voor mezelf te houden. Ik moet het benoemen: ik voel frustratie, twijfel over mijn toekomst, maar wil daar niet in blijven hangen.” Hij is al elf jaar samen met zijn vrouw Fer. „We zijn een hecht team. Praten over alles, en nu met de baby is dat nog belangrijker. We zijn ver van huis, van onze familie. We vinden het fijn in Maastricht, maar zijn toch een soort van alleen. We doen het voor een betere toekomst, dat probeer ik altijd te onthouden.” In de winterstop bekeek hij opties om te vertrekken, maar besloot hij vanwege de zwangerschap in Kerkrade te blijven. In de zomer hoopt hij op een nieuwe kans, onder de nieuwe coach Rob Penders. „Het liefst wil ik blijven en voor mijn kans gaan, maar dat is niet alleen aan mijzelf. Er moet ook perspectief zijn, natuurlijk. Ik wil niet nog zo’n seizoen beleven.” Voorzichtige lichtpuntjes De laatste twee duels waren voorzichtige lichtpuntjes. Lajud speelde 90 minuten tegen Jong AZ, in een B-team weliswaar, en werd vervolgens beloond met een invalbeurt in de eerste play-off tegen RKC. „Dat had ik wel verwacht, eerlijk gezegd. Na AZ zei de coach in de kleedkamer dat ik een voorbeeld was voor de rest. Met mijn houding, mijn werklust. Dat waren mooie woorden.” Hij houdt zich vast aan de gedachte dat hard werken en goede intenties altijd worden beloond. „Je beleeft in het voetbal goede en slechte momenten, zo zal het altijd zijn. Het belangrijkste is dat het thuis goed gaat, met mijn vrouw en baby. Zo is het toch nog een soort van in balans. Stel je voor dat het thuis ook slecht zou gaan, dan zou alles instorten.

Naschrift De Spoorzoeker:

Ik hoop zo voor die knul, voor Roda en de supporters dat hij vanavond de winnende treffer scoort.
Dan zullen de anti Lajud fans op dit prikbord welke vanavond in het uitvak aanwezig zijn luidkeels zijn naam scanderen.
deSpoorzoeker
Het geloof is niet groot, maar er is íéts van houvast
voor de fans
Maikel Suilen
Menig Roda-fan heeft de buik al vol van afgelopen seizoen en dan moet het
toetje nog komen. Er bestaat weinig fiducie in een gloedvol einde, maar toch:
drie redenen waarom het elftal van Kevin van Dessel wel degelijk hoge ogen
kan gooien in de play-offs.
Al struikelend werkte Roda JC zich door het competitieslot met voor zich een
oneindig ogende route die uiteindelijk leidt naar dat ultieme doel: promotie naar
de eredivisie. Liefst vier rondes moeten de geel-zwarten zien te overleven. Een
haast onmogelijke opdracht. Laat ze eerst maar eens één ronde overleven, klinkt
het in Kerkrade.
Zelden zal bij aanvang van de play-offs het geloof op vervolmaking van de
promotiedroom kleiner zijn geweest dan nu. Play-offs is het feest der
verrassingen, bizarre plotwendingen en ultiem geluk, waarin de favoriet opvallend
vaak onderuit gaat en de underdog plots boven zichzelf uitstijgt. Nee, het draagt
In eigen huis stelt Roda Bas Quaedvlieg
veel te ver om Roda nu opeens als promotie-kandidaat te bestempelen, maar enige
houvast die de droom levend houdt, is er wel degelijk. En ach, dromen is gratis.
>> Opvallend sterk tegen linkerrijtje
De reusachtige discrepantie tussen de prestaties in thuis- en uitduels is inmiddels
een bekend gegeven. Roda worstelt met een thuiscomplex, zodanig dat ze laatst
zelfs in eigen stadion besloten om het uittenue te dragen. Er is nog een opvallende
tegenstelling: het elftal van Kevin van Dessel presteert aanzienlijk beter tegen
teams uit de bovenste helft van de ranglijst.
Zou de stand enkel opgemaakt worden op basis van duels tegen clubs uit het
linkerrijtje, dan staat Roda op de tweede plek, achter de ongenaakbare kampioen
ADO Den Haag. Tegen opponenten uit het rechterrijtje kan Roda een stuk minder
florissante cijfers overleggen en vindt de club zichzelf terug op plek 14. Een
mogelijke verklaring is dat zwakkere tegenstanders eerder geneigd zijn Roda de
bal te gunnen. Zo van: ‘Laat maar zien wat jullie kunnen.’ En dat valt dan vaak vies
tegen. Tegen betere teams kan Roda vanuit een gesloten organisatie voetballen, en
daar voelt het elftal zich comfortabeler bij.
Van de tien competitieduels tegen de overige play-offsdeelnemers won Roda liefst
zeven keer. Enkel van Willem II en RKC werd (in eigen huis) verloren. Dat coach
Van Dessel uitsprak „oprecht te geloven tegen iedereen kans te maken”, is dus niet
alleen voor de bühne.
>> Hoge notering expected stand
Natuurlijk, doelpunten tellen pas als ze in werkelijkheid de lijn zijn gepasseerd,
en punten kunnen pas bijgeschreven worden als het laatste fluitsignaal geklonken
heeft, maar de is wel een aardige graadmeter van hoe goed of
slecht een team voetbalt. Roda staat op die ranglijst, die wordt berekend op basis
van de kwaliteit van de kansen die een team heeft gecreëerd per wedstrijd, op een
keurige derde plek, op geruime afstand van ADO en nipt achter De Graafschap.
Dat is dus vijf plaatsen hoger dan in werkelijkheid, en daarmee is Roda de club
met het grootste negatieve verschil van allemaal.
expected stand
Wat dat zegt? Vooral dat Roda moeite heeft om z’n kansen te benutten - maar dat
is op zich niets nieuws. Al vrijwel het hele seizoen kampt Roda met een chronisch
gebrek aan efficiëntie en worden wedstrijden zelden vroegtijdig beslist. Maar, zo
blijkt hieruit, het zit er dus wel in.
>> Achtste plek in eindstand
Met meer moeite dan nodig was, bereikte Roda uiteindelijk de play-offs, als
achtste in de eindstand. Bepaald geen notering om de geel-zwarten tot favoriet te
bombarderen, maar het recente verleden biedt toch enige hoop. Van de 13 clubs
die in de laatste tien edities van de play-offs promoveerden, eindigde meer dan de
helft (7) buiten de top vijf in de reguliere competitie.
En in de laatste vijf jaar is dat zelfs het geval bij vier van de vijf
nacompetitiewinnaars. Enkel Almere City promoveerde in seizoen 2022/2023 als
hoogst geklasseerde club. Met name de twee meest recente promovendi, NAC
(8ste) in het jaar dat het een aangeslagen Roda overklaste en stuntploeg Telstar
(7de), beklijven op dat vlak. Hoop sterft als laatste, en er zijn voor Roda-fans dus
een aantal (magere) aanknopingspunten om aan vast te houden, maar de
eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een vrijwel onmogelijke opgave is.
deSpoorzoeker
‘In principe staan alle seinen op groen voor een
mooi einde

Maikel Suilen
Roda JC leeft, los van de langdurig geblesseerden, met een volledig fitte
selectie toe naar de eerste play-offwedstrijd, dinsdag tegen RKC (18.45 uur).
Mitchel Paulissen keert terug in de selectie.
De middenvelder trainde maandag voor het eerst in drie weken weer volledig mee
met de groep. Hij bleef last houden van de knie waaraan hij eerder dit seizoen
geopereerd werd en timede een nieuwe ingreep zo dat hij bij de play-offs weer zou
kunnen spelen. „Mitchel kan geen negentig minuten spelen, en ook geen helft,
maar hij kan zeker iets betekenen”, aldus coach Kevin van Dessel.
Alle spelers die de laatste tijd met pijntjes kampten, zijn daar nu van verlost, aldus
de Belg. Joey Müller trainde weer vrijuit, Koen Jansen kon voluit gaan. „Dus dat
zag er allemaal goed uit”, stelde Van Dessel tevreden vast.
Met het opstellen van een B-elftal tegen Jong AZ wilde hij de vaste krachten rust
gunnen op weg naar de eerste ronde. „Het eerste doel was play-offs halen, dat is
gelukt. Het tweede was om iedereen zo fit mogelijk aan de start te krijgen, en ook
daarin zijn we geslaagd, denk ik. In principe staan alle seinen op groen voor een
mooi einde.”
Maar, zo voegt hij er vlug aan toe, dat moet altijd nog maar blijken. De coach wil
vooral nog niet over de eerste ronde heen kijken, al stelt hij wel vast dat zijn elftal
van iedereen kan winnen. RKC, waarvan Roda in de competitie één keer won en
één keer verloor, heeft voor hem geen geheimen meer. „Al kan het natuurlijk zijn
dat ze iets verzinnen voor de play-offs.”
„Dit vraagt toch om een iets andere benadering. Het draait niet om drie punten,
maar om een ronde verder komen. Hoe gek het ook klinkt, maar 0-0 kan ook een
resultaat zijn, omdat je ook nog een keer daarheen moet.” Bij de spelers bespeurt
hij vooral veel zin om de play-offs te spelen. „Hier heb je in zekere zin toch hele jaar naar toe geleefd.
deSpoorzoeker
Lajud is een veel betere voetballer dan Griffith.
Hij.heeft gisteren ook enkele keren goed mee verdedigd.
Als Griffith de bal kwijt raakt dan loopt hij alleen acheter de speler aan.
Ik zou eerder Lajud dan Griffith in de basis willen zien.
Geiffith is vaak opgesteld, maar heeft veel kabsen verprutst.
Seedorf is helaas niet meer de speler die hij was.
Overdribft helaas zijn acties welke vaak tot balverlirs tot gevolg heeft. Gusteren had hetbalverlied een doelpunt voir Jong Az toto gevolg.
Van Dessel moet dat toch ook gezien hebben.
Hopelijk durft hij in te grijoen.
deSpoorzoeker
Lajud is een veel betere voetballer dan Griffith.
Hij.heeft gisteren ook enkele keren goed mee verdedigd.
Als Griffith de bal kwijt raakt dan loopt hij alleen acheter de speler aan.
Ik zou eerder Lajud dan Griffith in de basis willen zien.
Geiffith is vaak opgesteld, maar heeft veel kabsen verprutst.
Seedorf is helaas niet meer de speler die hij was.
Overdribft helaas zijn acties welke vaak tot balverlirs tot gevolg heeft. Gusteren had hetbalverlied een doelpunt voir Jong Az toto gevolg.
Van Dessel moet dat toch ook gezien hebben.
Hopelijk durft hij in te grijoen.
deSpoorzoeker
Schaesbergkoempel.

Ik ben van mening dat van Dessel tactisch niet sterk is.
Een voorbeeld waaruit dit blijkt:
Roda JC - jong Ajax.

Bij de stand 3-2 krijgt Mariorano een onnodige 2e gele kaart.
Met 10 man verder met nog enkele minuten reguliere speeltijd.
Een ervaren trainer had een aanvaller gewisseld voor een extra verdediger om er voor te zorgen dat de 3 punten in Kerkrade blijven.
Dat gebeurde niet.
Jong Ajax scoorde het 3e doelpunt.
Enkele dagen later vroeg ik na afloop van de training waarom er geen extra verdediger was aangebracht.
Antwoord : " we hebben het er over gehad, maar wij vonden dat dan de organisatie dan niet meer goed zou zijn.
Hoezo tactisch sterk?
Zo zijn er meer wedstrijden geweest welke bij betere tactische maatregelen - door het inbrengen van andere spelers - beter voor Roda waren afgelopen.
deSpoorzoeker
Alleen kiezen uit spelers welke volgend seizoen nog onder contract staan.
Spelers die geen contract meer krijgen kun je niet meer motiveren om alles voor de club te geven.
En als de nacompetitie wordt gehaald iemand anders voor de groep zetten, die betere keuzes maakt in de opstelling en bij het wisdelen en bovendien de spelers wel optimaal weet te motiveren.
deSpoorzoeker
Ik vind het prima dat ze niet doorgaan met Kevin.
Hij mist de nodige ervaring.
Een voorbeeld:
Een ervaren trainer had bij de wedstrijd Roda JC - Jong Ajax bij de stand 3-2 en de 2e gele kaart van Maiorano, met nog enkele minuten te spelen een aanvaller er van af gehaald en een extra verdediger ingezet om de 3 punten in Kerkrade te houden. Uiteindelijk werd het 3-3.

Er wordt op dit prikbord veel over Lajud geschreven.

Hoeveel speelminuten heeft deze speler gehad?

Verdomd weinig in tegenstelling tot andere aanvallers die heel veel kansen verprutst hebben.

Desgevraagd zei Kevin een keer na een training enkele maanden terug dat Lajud genoeg kansen had gehad.

Hopelijk gaat Roda in zee met een ervaren trainer, en dan kan het zo maar zo zijn dat bepaalde spelers die dit seizoen nauwelijks gespeeld hebben wel meer aan de bak zullen komen.

Indien de nacompetitie nog zou worden gehaald, wat ik overigens niet verwacht, dan is Willem II denk ik de favoriet. Die zijn in vorm en staan niet voor niets op de 3e plek op de ranglijst.

Hopelijk gaat Roda volgend seizoen wel een rol van betekenis spelen.



deSpoorzoeker
Als er vanavond wederom wordt verloren dan mijn vriend en ik de volgende week tegen Ado thuis blijven.

Als je met Griffith en Takadine speelt dan speel je met 9 man.

Waarom een assistent trainer en Deom een contract voor 2 jaar geven, als het niet zeker is of je het contract met de trainer verlengd.

Waarom niet een contract tot het einde van het seizoen. Als het contract van de trainer niet wordt verlengd heb je als club nog een extra probleem, omdat een nieuwe trainer zijn eigen trainersstaf wilt vast stellen.

Als het contract met van Dessel wordt verlengd dan nemen mijn vriend en ik ( al tientallen jaren seizoenskaarthouders) volgende seizoen geen seizoenskaart meer.

En wij zullen niet de enigen zijn die dat besluit zullen nemen.