☰
☰
Alli
TheBaser87

"Alles omgooien midden in een seizoen haalt ook de hele basis weg van wat er wel goed gaat."

Alles omgooien is wat mij betreft ook helemaal niet nodig. Het probleem zit er vooral in dat Roda veel te weinig spelers in en rond de zestien van de tegenstander heeft.

Als VDH zich laat uitzakken, zal Sleegers of Mensah daar overheen moeten gaan en zullen de wingbacks direct de vleugels moeten bezetten. Daarnaast zal er vanuit het middenveld een extra speler (Doorenbosch?) aanvallend moeten aansluiten, zodat je met meerdere spelers in en rond de zestien komt. Dan kun je met een voorzet ook daadwerkelijk gevaarlijk worden.

Nu staat daar, als je geluk hebt, alleen VDH. Die laat zich vervolgens 30 meter inzakken en moet daarna weer richting de zestien sprinten. Als je een Jansen op links hebt die de bal in de loop meekrijgt, heeft VDH simpelweg niet de snelheid om dan nog op tijd in de zestien te komen.

Wat mij tegen Ajax ook erg opviel, was dat Sleegers heel vaak tegen de zijlijn aan stond en regelmatig vóór de bal stond. Ik denk dat je veel onvoorspelbaarder wordt als Sleegers vaker naar binnen trekt en de flank vrijlaat voor een opkomende Jansen. Dan moet de tegenstander keuzes maken en kun je verschillende loopacties creëren.

Nu staat het voorin allemaal veel te veel stil. Loopacties worden nauwelijks gemaakt, laat staan dat er echt diepgang is.

Tegen Ajax werden we pas gevaarlijker toen Marsman en Seedorf voorin kwamen. Die jongens zoeken wél de diepte en hebben snelheid. Alleen stonden ze vervolgens grotendeels op een eiland, omdat er vanuit het middenveld nauwelijks aansluiting was.

We zijn nu zeven wedstrijden onderweg, maar ik zie aanvallend eigenlijk geen verbetering. Een nieuw systeem heeft tijd nodig en daar heeft iedereen begrip voor. Maar je zou na zeven wedstrijden op z'n minst enige progressie moeten zien.

En juist dat zie ik momenteel niet. Dat baart me wel zorgen en doet mij afvragen of de huidige spelwijze, zonder aanpassingen in de manier waarop we aanvallen, daadwerkelijk voor verbetering gaat zorgen.

di 22 september 2026 om 15:40 - 22 september 2026 om 15:40 # 424805
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
zaterdag 26 september 2026 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion

Roda JC Kerkrade

RKC Waalwijk

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2026/2027.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement