Ik lees hier veel kritiek op VDH en Sleegers. In mijn ogen grotendeels onterecht.
Vanaf de eerste dag van de voorbereiding (21 juni) probeert Penders zijn geliefd systeem erin te slijpen en automatismen in te bouwen. Alleen was het huidige probleem in de voorbereiding al zichtbaar. Tegen Aachen creëerden we de eerste helft wat kansjes, maar verder was het in de voorbereiding aanvallend al veel te pover.
Inmiddels zijn we drie maanden verder en hebben we 7 competitiewedstrijden gespeeld. Je zou verwachten dat het aanvalsspel steeds beter gaat lopen naarmate de automatismen erin komen. Maar dat gebeurt niet. Sterker nog, ik vind dat het met de week erger wordt. We laten aanvallend echt veel te weinig zien. En dat is wat mij betreft een pijnlijke en frustrerende constatering.
Daarom vraag ik mij steeds meer af of Penders niet moet stoppen met spelers die zich moeten aanpassen aan zijn geliefd systeem. Misschien wordt het eens tijd om het systeem aan te passen aan de spelers waardoor iedereen weer in zijn kracht komt.
VDH staat nu regelmatig op 30 meter van de goal, terwijl zijn kracht juist in en rond de zestien ligt. Schenten is veel meer een loper en moet wat mij betreft de diepte in gestuurd worden in plaats van steeds naar de bal toe te komen.
Paulissen moet gewoon op 10 staan. Techniek, creativiteit, inzicht, goede pass en een goed schot. Komt totaal niet uit de verf in het huidige syteem, zeker niet als er weinig tot geen diepgang in ons spel zit. Dat Paulissen geen loopwonder is, weten we allemaal. Dus ook in de huidige 3-4-2-1 gaat hij als CAM niet optimaal renderen. Heb nu al 3 spelers genoemd waar het systeem iets vraagt van hun wat niet hun sterkste kwaliteiten zijn. En buiten deze 3, kunnen we nog een aantal spelers noemen die in dit systeem niet renderen.
Ik zou daarom het 3-4-2-1 loslaten en iedereen weer in zijn kracht zetten.
-----------Treichel---------------
----Tol-------VDB-------Beerten---
------------Nisbet----------------
Peixoto------Mensah--------Janssen
-----------Paulissen--------------
------Seedorf--------VDH-----------
- Mensah bewust een linie terug. De as bestaat dan uit Nisbet, Mensah en Paulissen. Voetballend ijzersterk en door Mensah een linie naar achteren te schuiven ook wat meer fysiek en loopvermogen toegevoegd in verdedigend opzicht
- Peixoto en Jansen bij balbezit naar voren om zijkanten te benutten
- Paulissen als CAM voor creativiteit, inzicht en kwaliteit om iemand 1:1 voor de keeper te zetten
- Seedorf als loper voorin
- VDH die verdediging bezig houdt en bij voorzetten in de 16 staat
Namen natuurlijk niet in beton gegoten, net zoals het systeem wat ik hierboven noem.
Maar dat er iets moet veranderen is toch wel een understatement. De vraag is alleen of Penders dit aandurft. De laatste 2 trainers bleven stoïcijns volhouden aan een systeem wat (altijd) functioneerde en hadden nooit een plan B als het wedstrijdverloop daar om vroeg.
Geen idee waarom, maar ik heb het idee dat ook Penders stoïcijns vol blijft houden aan dit systeem. Een plan B is er tot op heden in ieder geval (nog) niet.
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Nieuw account maken
Word gratis lid