Hutch schreef:
Stadion 'compacter maken' is zo'n enorm zwaktebod. Als je attractief gaat voetballen en je trouwe publiek wat meer dan vier overwinningen in een regulier seizoen voorschotelt is dat nergens voor nodig. Zet daar dus gewoon op in. In plaats van het aanschaffen van ruim bemeten witgoed.24 juli 2026 om 15:14
Hoezo is dit een zwaktebod? Het is gewoon een feit dat de capaciteit van het PLS veel hoger is dan het aantal toeschouwers.
Roda brengt de capaciteit met ongeveer 2.000 plaatsen terug naar circa 17.500. Als je naar de cijfers kijkt, is dat volkomen logisch.
In de afgelopen 8 KKD-seizoenen (152 competitiewedstrijden: 8×19) is er slechts één wedstrijd geweest met meer dan 17.500 toeschouwers: de PO finale tegen FC Groningen in 2024. Zelfs de promotiewedstrijd tegen Cambuur enkele weken daarvoor haalde die grens niet (16.355).
Ook in de laatste 3 Eredivisie seizoenen (2015-2018) gebeurde dit maar één keer: Roda JC – Ajax op 31-1-2016 met 17.654 bezoekers.
Zelfs in seizoen 2023/24, toen Roda misschien wel het beste en meest attractieve voetbal van de afgelopen 15 jaar speelde en bijna het hele seizoen op plek 1 of 2 stond, werd de grens van 17.500 niet gehaald. Die aantallen haal je alleen nog bij een promotiewedstrijd of een PO finale. En in zo’n geval zijn die doeken binnen no-time weggehaald.
Vitesse doet dit ook. In Nederland is het vrij uniek, maar in Engeland gebeurt dit vaker bij clubs die uit de Premier League zijn gedegradeerd: grote doeken verkleinen daar de capaciteit.
Ik vind het juist goed dat Roda hierop inspeelt. Het gaat om sfeer en beleving. Een stadion met 10.000 mensen verdeeld over 20.000 plekken oogt leeg. Mensen dichter bij elkaar plaatsen zorgt voor meer uitstraling en een betere sfeer.
Daarbij vind ik de oplossing die Roda nu heeft ook nog eens mooi. Geen groot sponsordoek, maar een gele Roda-uiting met club logo en de Koempels. Als je kijkt naar de toeschouwaantallen van de afgelopen 11 jaar, zie ik het probleem echt niet.
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Nieuw account maken
Word gratis lid