En dan opeens zo gespeeld verontwaardigd gaan zitten doen over een wedstrijd die nergens meer om gaat.. Brr blij dat die volgend seizoen weg is.
Roda-coach Bas Sibum furieus na verlies tegen kampioen Volendam: ‘Dit gaat toch helemaal nergens over? Ik ben hier echt ziek van’
Maikel Suilen
Sportverslaggever/clubwatcher Roda JC
03-05-2025, 06:30
Volendam
Na een „afschuwelijke” erehaag voor tegenstander FC Volendam, had Roda JC de kans om de champagne in het vissersdorp van een zure nasmaak te voorzien. Een voorsprong werd in de slotfase echter simpel uit handen gegeven. „Weten of je tegenstander link of rechts is, is misschien ook wel handig.”
Eenmaal bevrijdt van de feestvierende fans op het veld, gaan de Volendam-spelers in polonaise door de catacomben van het stadion, gekleed in een speciaal kampioensshirt. Het is al dagenlang feest in het vissersdorp door de titel van de plaatselijke trots, en deze vrijdag wordt dat nogmaals gevierd met de eigen supporters rondom de wedstrijd tegen Roda JC.
Terwijl Volendam-coach Rick Kruys een onophoudelijke stroom felicitaties in ontvangst neemt, is zijn collega aan de andere kant om te verrekken na afloop. Bas Sibum is witheet vanwege het verlies (3-2) tegen de kampioen. „Ik ben echt laaiend, ja. Ik sta hier met een beroerd gevoel. Dit moet een overwinning zijn voor ons, maar we verliezen de wedstrijd.”
Stormram
Met name de tweede en derde tegengoal, zitten hem behoorlijk dwars. „Als je die zo makkelijk weggeeft als wij doen, dan ga je geen wedstrijden winnen. En als je zo moeilijk scoort, ook niet. Dat is natuurlijk iets dat het hele seizoen al terugkomt, dus ik kan er moeilijk verrast door zijn.”
Sibum keek wel op van de opstelling van Volendam, dat met liefst acht vaste krachten, waaronder het topscorersduo Henk Veerman en Robert Mühren op de bank begint. „Dat is wel verrassend, maar ik wel zo’n wedstrijd verwacht als dit. Zij zijn er met de kop niet bij, maar dan moet je daar beter mee omgaan dan wij deden.”
Lucas Beerten: „Zij speelden de eerste helft op vijftig procent. We hadden daar als een stormram overheen moeten gaan, maar dat hebben we nagelaten.”
Ziek van
Roda kreeg bij vlagen zeeën van ruimtes, maar wist daar slecht mondjesmaat van te profiteren. En toch, ondanks dat Sibum „over niet gek veel tevreden was”, stond zijn ploeg na dik een uur spelen op een 2-1 voorsprong.
Een vroege achterstand door Aurelio Oehlers was door goals van Michael Breij en Tiago Cukur volledig gekeerd. In de laatste twintig minuten, met inmiddels Veermans en Mühren binnen de lijnen, trok Volendam de zege alsnog naar zich toe. „Dat laatste tegendoelpunt, dat gaat toch helemaal nergens over? Daar ben ik echt ziek van ja.”
„Ik ga ook niet verder uitweiden over die tegengoals, dat heeft iedereen zelf kunnen zien. Dat is een manier van verdedigen… Met alles wat je hebt moet je dat doen. Of weten of je tegenstander link of rechts is, is misschien ook wel handig. Daar laat ik het bij.”
Afschuwelijke erehaag
Heel knullig, vond Beerten de wijze waarop de doelpunten erin gingen. Anders had Roda het kampioenfeest van Volendam zomaar kunnen verstieren. „Dat was een extra motivatie voor ons. Ook zo’n erehaag vooraf. Dat is misschien wel het ergste dat je kan meemaken als speler, dat je moet klappen voor de tegenstander. Ik had dat nog nooit eerder meegemaakt en hoop dat dit ook direct de laatste keer was. Het was echt afschuwelijk. Het gaf nog meer motivatie om ze helemaal af te slachten, maar dat is niet gelukt, en dat had wel gekund. Dat maakt het extra zuur.”
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Nieuw account maken
Word gratis lid