Ik hoorde onlangs dat de tweede Bundesliga inmiddels de vijfde competitie in Europa zou zijn. Geen idee meer waar, en of het klopt, maar dat zou dan wel een indicatie zijn van het feit dat het geld er tegen de plinten klotst.
Een niveautje lager zag ik Aachen-Bielefeld vorige week bij de ARD, en daar zat het ook vol, in een stadion met een capaciteit van 32K. De beleving in Duitsland is anders, en de financiele realiteit ook. Ik vind het eigenlijk al bijzonder dat we af en toe spelers die op dat niveau ageren of ageerden weten te halen. De keuze zal er voor een club als Roda zeer, zeer beperkt zijn. En toch nog vrij kostbaar. Dat kan niet anders.
En als het dan gaat om het voetbal: de beleving is weliswaar enorm, maar dat vind ik - soms zelfs op het tweede niveau - echt best pover. Een hoop kracht en energie, en weinig raffinement. Een paar jaar geleden oefenden we tegen Hannover 96, dat net gedegradeerd was, en die tikten ons echt niet kleurenblind. Een duur, maar niet zo heel erg goed elftal.
En zo ziet het er toch best vaak uit: volle stadions, matig voetbal. En dat tegen een absolute hoofdprijs. Ik snap echt niet zo goed welke enorme winst daar voor ons te halen is - zeker niet op de (nog) lagere niveaus waar het enthousiasme van de fans dan wel niet inkakt, maar het voetbal enorm.
En nogmaals, Nol scoutte er ook niet.
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Nieuw account maken
Word gratis lid