Ik zie Cukur een beetje in hetzelfde licht als Vente in zijn begintijd bij Roda. Scoorde heel weinig en als hij in scoringspositie kwam was het afronden totaal niet overtuigend. Aan het begin van dat seizoen riep ik toen dat hij een prima speler voor ons was maar dat hij geen 15 goals in een seizoen voor je ging maken. Uiteindelijk eindigde hij boven de 20 dat seizoen en moest ik mijn woorden terugnemen. Dat was ook voor een groot deel omdat hij een goede klik had met de drie spelers om hem heen: Pflücke, Emmers en Limbombe. In de linie daarachter stonden Bouchouari en later in het seizoen Davy van den Berg die heel makkelijk de weg naar voren konden vinden.
Daar ligt het verschil. Er is genoeg op Cukur aan te merken, maar er is dit hele seizoen al geen enkele chemie tussen de aanvallers te bespeuren. Seedorf ging vaak voor eigen succes maar heeft wel nog wat assists op zijn naam staan. Andere spelers die voor aanvoer moe(s)ten zorgen (Sejdiu, Zauner, Leijten, Griffith, Schwirten) zijn te licht. Vancsa geef ik nog even de tijd, maar die moet de komende weken ook wel wat meer laten zien. Door de blessure van Seedorf en een gebrek aan kwaliteit moet je meer leunen op het sleurwerk van Baeten, maar dat is geen speler waar Cukur als spits veel aan heeft.
In de tussentijd moet hij wel veel sterker worden in de duels. Hij laat zich als aanspeelpunt nog te makkelijk de kaas van het brood eten, al zie ik ook vaak dat hij aan lange bal moet aannemen terwijl de dichtstbijzijnde teamgenoot tientallen meters ver weg staat. Dat is voor mij ook de crux van het probleem: Onze aanval is totaal niet op elkaar ingespeeld en ik zie de afgelopen weken heel weinig automatismen onderling. Het zijn eenlingen waar doelpunten vaker het resultaat zijn van een bal die goed valt, dan van een goed doordachte aanval. Cukur is dan een makkelijke kop van jut, maar het is onterecht om alles op hem af te schuiven. Er moet veel beter en dit seizoen verwacht ik niet veel meer, maar ik zie hem in de toekomst best in die rol als spits groeien.
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Nieuw account maken
Word gratis lid