×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher



We zagen het aankomen; geluk is een keertje op’
Guus Hupperts beleefde op de tribune de tweede degradatie uit zijn carrière. Zondag verdween zijn ploeg, het roemruchte Sporting Lokeren, na 23 jaar uit de hoogste Belgische klasse. „Een keertje is het geluk op.”
DOOR EMIL VISSER

LOKEREN

Honderden wit-zwart-gele vlaggen dansen op de tribunes van het Daknamstadion. De spreekstalmeester gilt het vlak voor de aftrap - met overslaande stem - nog maar eens uit: Komaan Lokeren! Er is deze zondag nog een piepklein sprankje hoop voor Sporting Lokeren.

Lokeren is een grote naam in het Belgische voetbal, maar staat kansloos onderaan in de hoogste Belgische divisie. Een dag eerder speelde de enige concurrent Waasland-Beveren gelijk, waardoor Lokeren alleen nog met drie zeges op rij in puntenaantal gelijk zou kunnen komen. Maar dan is het doelsaldo van de Lokernaren ook nog eens belabberd.

„Eigenlijk zijn we gisteren al gedegradeerd”, zegt Guus Hupperts in de rust van het duel met gelatenheid in zijn stem. „Bovendien, het zat er al een tijdje aan te komen. We wisten dat dit zou gebeuren.” De oud-speler van Roda JC en AZ staat onder contract bij Lokeren, maar kan het degradatieduel tegen Anderlecht niet meespelen. Een kijkoperatie moet spoedig de pijn in de enkel van Hupperts laten verdwijnen, nu moet hij met pijn in het hart vanaf de tribune toekijken hoe zijn ploeg kansloos is tegen de Belgische recordkampioen. Machteloos. „Natuurlijk zou ik liever op het veld staan. Ja, zelfs in de wedstrijd waarin we degraderen.” Maar eerlijk is eerlijk. Ook zijn inzet zou het verschil niet maken.

De hoop bij de fans – en misschien ook de stiekeme hoop bij Hupperts zelf – kan namelijk al razendsnel in de prullenbak. Lokeren-spits Anton Sakora mist na acht minuten eerst nog een grote kans op het openingsdoelpunt, maar als de wedstrijd een kwartier onderweg is, wordt het vonnis geveld. Door een kopbal van Ivan Santini komt de ploeg van Fred Rutten op 0-1. Op de tribune wordt met de wit-zwart-gele vlaggetjes gesmeten en vuisten rammen op de stoeltjes. In de comfortabele VIP-stoelen in de businessruimte zitten mensen met betraande ogen. Trainer Glen De Boeck tiert nog meer dan gewoonlijk langs de lijn. Met wilde armgebaren en blaffende aanwijzingen probeert hij zijn team wanhopig op de rails te krijgen.

Mirakels

Maar in Lokeren bestaan dit seizoen geen mirakels. De ploeg die in 2014 nog de beker van België won, verloor zeven van de voorgaande acht wedstrijden. De ploeg staat al sinds de achttiende speelronde onderaan. Twee trainers, Peter Maes en Trond Sollied, werden deze jaargang al ontslagen. Nummer drie De Boeck doet het allemaal niet veel beter. In de combinatie van deze ellende blijven de toeschouwers ook nog eens weg. Met net iets meer dan 4000 fans op de tribunes per gemiddelde thuiswedstrijd haast een ploeg in de hoogste klasse onwaardig. Alleen vandaag zijn er iets meer fans, omdat de tegenstander het grote Anderlecht is. Voor de uitbater van frietkar ‘Buikje Vol’ voor de entree van het Daknamstadion een klein lichtpuntje op de grauwe zondag. Hij blijft maar frieten in puntzakken schuiven.

Voor Hupperts is deze avond geen enkel lichtpuntje te zien. Hij heeft zijn lange rossige haren achter zijn oren gevouwen. Hij gaat voor de tweede keer in zijn carrière degraderen. Eerder gebeurde dat met Roda JC. Opmerkelijk genoeg zijn er nog wel wat parallellen te trekken tussen de beide clubs waar Hupperts mee degradeerde. Beide zijn traditierijke clubs, met zelfs de nodige Europese wedstrijden op hun conduitestaat. En ze wisten de nationale beker te winnen.

Zoutvat

De Anderlecht-supporters, die sowieso de volle 90 minuten het hoogste woord hebben, gooien nog een zoutvat leeg in de gapende wonde, als de eindstand 1-2 op het scorebord staat. ‘Wie niet springt die degradeert’, wordt gezongen. Na het laatste fluitsignaal stromen de tribunes akelig snel leeg. Fans sluiten aan voor de rij bij Buikje Vol, om de smaak van teleurstelling te verdrijven.

Hupperts spoedt zich na de wedstrijd terug naar Limburg. Hij heeft nog een contract voor een jaar bij Lokeren en speelt volgend seizoen voor het eerst in zijn carrière op het tweede niveau. Daar denkt hij liever nog niet aan. Maar natuurlijk moest het een keer gebeuren. „Sinds ik hier ben, heb ik altijd tegen degradatie gevoetbald. Dat was ook zo toen ik bij Roda JC speelde. En hoe vaak je ook overleeft, een keertje is het geluk op.”
di 05 maart 2019 om 08:24 - 05 maart 2019 om 08:24 # 94401
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement