×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
Dat de STAK en groep Korotaev bezwaar had tegen de komst van Merx is volgens mij nog nergens gemeld. Al verbaast het me niet. Er wordt vanuit dat kamp nog steeds gehoopt op goed nieuws uit Dubai en zal ongetwijfeld eigen ideeen hebben bij de invulling van de organisatie. Ik vermoed dat de beoogde AD Stijn Janssen is. Die hoor of zie je niet, maar het Platform heeft aangegeven dat er wekelijks contact is.

Het raadsel voor mij is de rol van de G7. Die club bewaakt Schroufs aandelen maar lijkt daarin een toch wat actievere rol te spelen. Schrouff wil Korotaev, de G7 vaart een eigen koers. De aanwezigheid en rol van Dionne Wiertz is merkwaardig. Ze is actief belast met het personeelsbeleid, maar op het moment dat ze een kandidaat naar voren schuift (neem ik aan) wordt er op de rem getrapt. Dat duidt op geen blind vertrouwen. De tussenoplossing die nu verzonnen is lijkt er een om tijd te winnen. Schrouff heeft de touwtjes in handen gunt Korotaev misschien nog een paar maanden, de G7 voert uit maar stapt niet in en probeert Roda's eigenaar op andere gedachten te brengen en Dionne Wiertz heeft een eigen agenda die uitgevoerd gaat worden op het moment dat in Dubai de boel uit de rails loopt of Schrouff zich door de G7 laat overhalen dat boek definitief te sluiten - ik vermoed dat het zo een beetje inelkaar steekt.

Linksom of rechtsom. Roda is en blijft een slangenkuil. Tot het machtsvacuum dat de club nu uitholt gevuld is hoeft niemand aan herstel te denken.



do 28 februari 2019 om 10:44 - 28 februari 2019 om 10:44 # 93856
Z24
Stond dit werkelijk in de krant?
Allemaal oude koeien, nieuwswaarde nul!
Om te eindigen met een dooddoener....

Journalistieke armoede!
do 28 februari 2019 om 06:52 - 28 februari 2019 om 06:52 # 93848
butcher


bas quaedvlieg

Roda JC staat opnieuw voor een enorme bezuinigingsoperatie. Nu de club voor de zoveelste keer in grote onzekerheid verkeert, rijst de vraag: wie trekt er nu eigenlijk aan de touwtjes in Kerkrade?
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Harm van Veldhoven, Frits Schrouff, Aleksei Korotaev en de G6. Of was het toch de G7? Voor de gemiddelde Roda-fan is het vaak al moeilijk te ontwaren wie er nou eigenlijk de baas is bij zijn club. Voor de gemiddelde buitenstaander is aan de machtsstructuur in het Parkstad Limburg Stadion geen touw meer vast te knopen.

Officieel is het op dit moment de G7 die de stuurknuppel in handen heeft. De groep van zeven ondernemers beheert sinds afgelopen zomer de aandelen van eigenaar Frits Schrouff en is druk doende de club te saneren. Samen staan ze bovendien garant voor een deel van het verlies. Als laatste trad Dionne Wiertz toe tot het gezelschap. Saillant, aangezien ze een gekend tegenstander is van twijfelachtige buitenlandse investeerders. Wiertz is binnen de G7 belast met het personeelsbeleid en dus ook met de zoektocht naar een nieuwe algemeen directeur.

Door die zoektocht bleek onlangs nog maar eens hoe complex de situatie bij Roda is geworden. Ondanks serieuze inspanningen lukte het niet om iemand te vinden die het roer in handen wil nemen. En dat terwijl er meerdere serieuze kandidaten in het vizier waren. Zo passeerde bijvoorbeeld de naam van oud-Roda-speler en gewezen KNVB-commissaris Johan de Kock de revue en werd ook voormalig zorgbestuurder Jos Merx naar voren geschoven.

Sommige kandidaten besloten uiteindelijk hun vingers niet aan de klus te willen branden, anderen werden gedwarsboomd. Want G7, een pact van lokale ondernemers, mag dan de aandelen (79,8 procent) van Roda-eigenaar Frits Schrouff in beheer hebben, er zijn meer mensen met een vinger in de pap.

Clubcultuur

Zo lijkt Aleksei Korotaev bijvoorbeeld stilaan naar de achtergrond verdrongen, maar bezit de Russisch-Zwitserse investeerder nog altijd 20 procent van de aandelen. Korotaev mag zoals bekend Dubai niet verlaten, maar is via tussenpersoon Stijn Janssen nog steeds betrokken bij de besluitvorming rond Roda.

En dan is er de Stichting Administratiekantoor (STAK), in het bezit van het zogenoemde ‘gouden aandeel’ (0,2 procent). Dat aandeel is bedoeld om de clubcultuur te bewaken, zodat een nieuwe eigenaar bijvoorbeeld niet zomaar kan besluiten de clubkleuren te veranderen.

Zowel STAK als de ‘groep Korotaev’ hadden bezwaren tegen de komst van Merx en ook vanuit andere geledingen binnen de club werd actief geprobeerd zijn komst tegen te houden. Eén van de bezwaren zou zijn dat hij weinig tot geen ervaring in de voetbalwereld heeft. Toen de zoektocht naar een directeur mislukte, besloot eigenaar Schrouff, gesteund door zijn vaste adviseurs, dat Karel Bouckaert de man moest worden die de nieuwe saneringsoperatie moet gaan trekken. In ieder geval tot het einde van het seizoen ondersteunt hij Harm van Veldhoven, die sinds vorige zomer naast technisch directeur ook ad interim algemeen directeur is.

Maar er zijn meer stromingen die achter de coulissen invloed uitoefenen. Zo staat Eric van der Luer officieel als trainer van Jong Roda op de loonlijst, maar als boegbeeld van de club reikt zijn invloed verder dan alleen het veld van de beloften. Tot voor kort speelde ook projectontwikkelaar Hessel Meijer een voorname rol, maar hij stapte in januari op als enig overgebleven lid van de raad van commissarissen.

Broze gezondheid

Zo zit Roda dus al maanden niet alleen zonder fulltime algemeen directeur, maar ook zonder toezichthoudend orgaan. Geen gezonde organisatiestructuur voor een betaald voetbalclub, zeker niet als die in de problemen zit. Een mening die overigens ook de meeste betrokkenen is toegedaan.

Bij Roda is een situatie ontstaan waarin de bal steeds weer komt te liggen bij eigenaar Schrouff (79), de man die Roda de laatste jaren met vele miljoenen euro’s in leven hield. Geen acceptabele situatie, al was het maar vanwege zijn broze gezondheid. Bekend is dat de mecenas, door iedereen binnen de club liefkozend bij zijn voornaam genoemd, het helemaal heeft gehad met alle stress die de eeuwige onrust bij Roda met zich meebrengt.

Niettemin is er vooralsnog bitter weinig uitzicht op het rustige vaarwater waar niet alleen Schrouff, maar ook heel Roda al jaren naar snakt.
do 28 februari 2019 om 06:36 - 28 februari 2019 om 06:36 # 93847
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement