×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Orange Pictures

Tiener en goudhaan uitblinkers
Een doelpuntenmachine en een tienerkeeper leidden Roda JC naar een zwaarbevochten punt bij Sparta: 2-2. Mario Engels en Radomir Novakovic repareerden de schade van een uiterst zwakke openingsfase.
DOOR ROEL WICHE

ROTTERDAM

Hoeveel verhalen worden er dit seizoen nog geschreven over Mario Engels? Hoe kan het dat alles wat hij met zijn voeten toucheert in goud verandert? En zullen straks ook zoveel verhalen geschreven worden over Radomir Novakovic, de tienerkeeper die vriend en vijand verbaast?

Arm in arm liepen ze gisteren van het veld op het Kasteel, de twee uitblinkers van Roda JC, na een duur en zwaarbevochten punt bij promotiekandidaat Sparta. Engels bracht met twee doelpunten zijn ploeg na een hopeloos lijkende 2-0 niet alleen terug in de wedstrijd, maar won ook het prestigegevecht met Lars Veldwijk, de topschutter van Sparta die kans op kans miste. Met achttien doelpunten passeerde hij zijn concurrent (zeventien treffers) op de topscorerslijst van de eerste divisie. ,,Veldwijk vroeg me in de rust of ik alsjeblieft niet meer wilde scoren. Daar heb ik me niet aan gehouden”, greinsde de Duitse aanvaller na afloop.

Trainer Robert Molenaar, Siberisch ingepakt met muts en sjaal, telt intussen de dagen af tot 31 januari middernacht, wanneer de winterse transfermarkt sluit. Zoals elke week prees hij zijn goudhaantje, maar gisteren ging zijn grootste dank uit naar zijn doelman, de pas 18-jarige Novakovic. De jonge keeper groeide letterlijk tot grote hoogte in Rotterdam en voorkwam in zijn eentje dat Sparta naar een hoge score demarreerde. ,,Zijn reflexen waren bepalend voor de stand. En zo’n jongen komt net kijken. Die koesteren we.”

Zijn reflexen waren bepalend voor de stand. En zo’n jongen komt net kijken. Die koesteren we. Molenaar over Novakovic
Molenaar zag gisteren – citaat – ‘zowel de bovenkant als de onderkant van zijn ploeg’. Met het eerste bedoelde hij de 2-1 van Roda vlak voor rust, een fraaie combinatie tussen Mart Remans en Engels, die door de laatste werd verzilverd. Met de onderkant doelde hij op de eerste twintig minuten, waarin zijn ploeg compleet werd overlopen.

De start van Roda op het Kasteel was dramatisch. Nog voor de Kerkradenaren over de middellijn waren gekomen mocht Bart Vriends ongehinderd de openingstreffer in het doel koppen, waar niemand bij de tweede paal stond. Er waren precies 87 seconden gespeeld. Niels Verburgh, toch al blessuregevoelig, moest vervolgens minutenlang langs de kant worden opgelapt. Toen hij terug in het veld was, had hij met de rest van de vijfkoppige defensie alle handen en voeten nodig om de Rotterdamse storm op te vangen. Dat lukte amper, maar ze hadden het geluk dat Novakovic met een aantal uitstekende reflexen verdere schade voorkwam. Totdat Rayhi in de negentiende minuut de wankelende ploeg van Molenaar met een daverend schot in de kruising een nieuwe klap gaf: 2-0.

De Kerkradenaren leken helemaal rijp voor de sloop, maar aan de hand van Mario Engels – wie anders? – vocht de ploeg zich terug in de wedstrijd. Vlak voor rust scoorde de Duitse topschutter de 2-1, direct na rust sloeg hij opnieuw toe.

Met Zotti voor de aangeslagen Verburgh moest Roda de deur gesloten houden. Sparta drong opnieuw aan, maar tienerkeeper Novakovic bleek niet te passeren. De Limburgers waren zelf in de counter een stuk gevaarlijker dan voor rust. Remans kreeg een riante kans op de 2-3, maar hij werd afgevlagd voor buitenspel. En Milts mikte de bal rakelings langs de paal. Sparta startte nog een slotoffensief, maar Roda trok het gelijkspel over de streep. Novakovic ging glunderend de kleedkamer in, met een nieuwe pagina uit zijn jongensboek. En Mario Engels? Die zei, voor de zoveelste maal, dat hij nog steeds onder contract bij Roda staat. Hoe lang nog?
za 19 januari 2019 om 08:24 - 19 januari 2019 om 08:24 # 86513
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement