×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


anp

Nu de tweede competitiehelft op punt van beginnen staat, is Roda JC na een korte winterslaap weer volop in bedrijf. Waar de sportieve ambities voorlopig uiterst bescheiden blijven, wordt 2019 op financieel gebied juist opnieuw een jaar van de waarheid.
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Op frisse winterdagen als deze rookt de schoorsteen van het Parkstad Limburg Stadion nog net wat harder dan normaal. Achter de bakstenen gevel bereidt de spelersgroep zich voor op de tweede helft van de competitie. Zonder gekke wendingen moet een plekje in de nacompetitie tot de mogelijkheden behoren. Alles wat er in de play-offs gebeurt, wordt gezien als bonus. Een overzichtelijke ambitie. Op financieel gebied wordt het een stuk spannender. Achter de schermen wordt op dit moment al druk gewerkt aan de begroting voor volgend seizoen. Nu de geldkraan komende zomer wordt dichtgedraaid, moet er op tijd een fatsoenlijk plan liggen. Lukt dat niet, dan rookt de schoorsteen straks helemaal niet meer.

Financiële problemen

Hoe anders ging het er in het recente verleden aan toe. Na de winterstop was het vaak de sportieve overlevingsstrijd die de meeste aandacht trok. Aan het einde van het seizoen werden de financiële gaten vervolgens weer gedicht. Ook afgelopen voorjaar was dat het geval. Nadat Roda door voetbaldwerg Almere City uit de eredivisie werd gekegeld, stapelden de financiële problemen zich in rap tempo op. Volgens de clubleiding scheelde het een paar dagen of Roda was genoodzaakt geweest uitstel van betaling aan te vragen. Een groep ondernemers, die later als ‘G7’ door het leven zou gaan, haalde Roda-eigenaar Frits Schrouff over zijn club nog één keer van de ondergang te redden. Er moest tot na middernacht op hem worden ingepraat, maar uiteindelijk besloot de 78-jarige mecenas opnieuw de portemonnee te trekken. Met ruim 6,5 miljoen van Schrouff en de 2 miljoen van aandeelhouder Aleksei Korotaev die bij een notaris stonden geparkeerd, werd de naderende ondergang afgewend. Daarmee liep het totaalbedrag dat Schrouff in de club investeerde op tot een slordige 17 miljoen euro.

Tekort

Maar er was meer nodig. De verwachting was immers dat Roda, als er niets zou gebeuren, in het nieuwe seizoen af zou koersen op een verlies van bijna 3,5 miljoen euro. Om dat te voorkomen kwam de ondernemersgroep met een stevig saneringsplan op de proppen. De gevolgen daarvan werden al snel zichtbaar. Zo volgde er onder meer een ontslagronde, kwam de commercie weer in eigen handen en toog de club maar weer eens naar de gemeente voor verlaging van de stadionhuur. Toch is het allemaal nog niet genoeg. Op dit moment koerst Roda af op een tekort van ruim 1,8 miljoen euro. Dat bedrag wordt gedekt door Schrouff. Ook mede-eigenaar Aleksei Korotaev, die 20 procent van de aandelen in bezit heeft, staat voor een deel garant. Om Schrouff over te halen hebben ook de ondernemers beloofd een bedrag van maximaal 600.000 euro voor hun rekening te nemen.

Soberder

Deze winter wordt er dus getimmerd aan een nieuw, soberder plan voor volgend jaar. Sommige fans koesteren ondertussen nog steeds de hoop dat een investeerder hun club uit het slop komt trekken, maar zicht op nieuwe euro’s is er niet. Er ontstaat een groot probleem als Roda volgend seizoen opnieuw geld tekort komt. Mocht de club net als dit seizoen niet quitte spelen, dan is er niemand die met geld over de brug komt. En dat heeft zo zijn gevolgen. Waar Roda dit jaar met een begroting van ongeveer 6,5 miljoen euro werkt, zal die volgend seizoen worden teruggeschroefd naar 4,5 tot 5 miljoen. Dat wil volgens de clubleiding overigens niet zeggen dat ook het spelersbudget flink wordt ingekrompen. Door het vertrek van enkele spelers met een riant salaris komt er immers ook weer geld vrij. Toch zal er over de gehele linie minder te besteden zijn. Roda kan nu eenmaal niet anders.
za 12 januari 2019 om 08:42 - 12 januari 2019 om 08:42 # 84807
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement