×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


pro shots

Roda sloot 2018 zaterdagavond af met een 2-0 nederlaag bij FC Den Bosch. Door die verliespartij is de tweede periodetitel weer uit zicht. Een zuur einde van een jaar vol gemengde gevoelens.
DOOR JIMMY LEENDERS

DEN BOSCH

Het scenario was van tevoren al voorzichtig uitgetekend. Met een overwinning in de laatste wedstrijd voor de winterstop had Roda JC een opnieuw turbulent jaar onverwacht positief kunnen afsluiten. Het zou bovendien een passend vervolg zijn op het knappe optreden in de midweekse bekerkraker tegen Ajax. Maar het liep anders. Na een goed begin van Roda was het Den Bosch dat na een half uur de score opende via een rebound van Sven Blummel.

Nog voor rust kreeg Den Bosch riante mogelijkheden op meer, maar ook Roda was dicht bij een doelpunt. Een rake kopstoot van Remans werd afgekeurd wegens buitenspel. Na een klein uur gooide Den Bosch de wedstrijd in het slot. Stefano Beltrame werd door Henk Dijkhuizen omver gekegeld in het strafschopgebied en benutte de penalty vervolgens zelf: 2-0.

De feestmuziek dreunde even na half tien dus niet door de spelersbus van Roda, maar uit de luidsprekers van stadion De Vliert. Terwijl de spelers van de Kerkraadse formatie teleurgesteld het bomvolle uitvak bedankten voor hun steun, werd aan de andere kant door alles en iedereen in blauw-wit de polonaise gelopen. Den Bosch, met trainer Wil Boessen aan het roer, kroonde zich door de overwinning voor het eerst sinds 1998 tot winterkampioen van de eerste divisie. En alsof dat nog niet genoeg reden was voor een feestje, ging de club ook nog eens met de koppositie in de tweede periode aan de haal.

Het is duidelijk dat we hier bij een club staan die met ambitie aan de slag kan. Robert Molenaar
Geldkraan

Grote contrasten waren er in de Brabantse provinciehoofdstad niet alleen op, maar zeker ook naast het veld. Bij Den Bosch kijkt iedereen vooruit. De Georgische geldkraan is volop open gedraaid en met wat extra versterkingen en een beetje fortuin doet de stuntploeg ook na de winter gewoon mee voor het kampioenschap. Het zijn perspectieven waar menig Roda-fan alleen van kan dromen. De geldschieter die beloofde hun club uit het slop te trekken, laat nog altijd op zich wachten. „Het is duidelijk dat we hier bij een club staan die met ambitie aan de slag kan”, was dan ook de constatering van Roda-trainer Robert Molenaar toen hij in de Bossche catacomben om zich heen keek.

Ambities zoals die van de tegenstander, dat is voor Roda op dit moment teveel gevraagd. Onrealistisch bovenal, voor een club die afgelopen voorjaar nog dreigde te kapseizen na de degradatie uit de eredivisie. Supporters die aan de kerstdis nog eens rustig terugblikken op het afgelopen kalenderjaar zullen snel geneigd zijn een extra borrel in te schenken. 2018 was immers in veel opzichten een rampjaar voor de club uit Kerkrade.

Toch is er voor wie wat langer kijkt ook genoeg positiefs te ontwaren. Zo mogen de toeschouwersaantallen de laatste competitiewedstrijden wat tegenvallen, de bekerwedstrijd tegen Ajax bewees maar weer eens dat het stadion bij een greintje perspectief ook zo weer gevuld kan zijn.

Talenten

Het meest in het oog springen nog wel de talenten. Jongens uit de Roda-jeugd die één voor één - de een met wat meer succes dan de ander - hun kans grijpen om zich te laten zien. Al negen debutanten stuurde Molenaar in de eerste competitiehelft het veld in.

De selectie van Roda, dat jarenlang als vreemdelingenlegioen werd bestempeld, bestaat nu voor het grootste deel uit jongelingen. Wellicht is dat gebrek aan ervaring een van de oorzaken voor de grilligheid van de ploeg. Begrijpelijk, maar ondanks de soms wat wisselvallige resultaten stemmen aanstormende talenten als Nicky Souren (19) en Mart Remans (20) het Kerkraadse publiek optimistisch.
ma 24 december 2018 om 09:06 - 24 december 2018 om 09:06 # 81738
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement