×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher

Hij lijkt uit het niets te komen. Doelman Radomir Novakovic staat pas net op doel bij Roda JC, maar kroonde zich in de bekerkraker tegen Ajax direct tot de grote uitblinker. „Ik heb heel veel berichtjes gekregen.”
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Hij strekt zich nog eens flink uit en voelt wat aan zijn schouder. „Dit was natuurlijk ook voor het eerst dat ik 120 minuten achter elkaar speelde”, bedenkt Radomir Novakovic zich hardop in de catacomben van het Roda-stadion. Een bekerwedstrijd met verlenging, dat was een primeur voor de pas 18-jarige, 1,90 meter lange Duits-Servische keeper. Twee weken geleden maakte hij zijn debuut in de competitie. De bekerkraker eergisteren tegen Ajax was pas zijn vierde wedstrijd in het betaald voetbal.

Ook na een nachtje slapen is Novakovic nog steeds teleurgesteld dat zijn ploeg na strafschoppen werd uitgeschakeld. Maar ook trots. „Ik heb heel veel berichtjes gekregen. Ook van fans op sociale media, bijvoorbeeld. Ik denk dat we ze een prachtige avond hebben geschonken.”

Een van de complimenten voor zijn uitstekende optreden tegen Ajax kwam uit het kamp van de tegenstander. Na de wedstrijd nam voormalig topkeeper Edwin van der Sar, nu directeur van de Amsterdamse club, de moeite om Novakovic persoonlijk te prijzen voor zijn goede optreden. „Dat was een heel grote eer. Ik had het toevallig laatst nog met de trainer over hem. Ik ken eigenlijk geen enkele doelman die zo weinig fouten maakte als hij. Een van de beste keepers aller tijden, denk ik.”

Zo gaat het ineens hard met de talentvolle Novakovic, die zich mag bewijzen na de blessure van eerste keus Tom Muyters. Het lijkt hem goed af te gaan. „Ik ben nu op een leeftijd dat het spelen van wedstrijden echt noodzakelijk is om beter te worden. Ik probeer het aantal foutjes steeds verder terug te brengen. Maar ik ben pas achttien, dan gaat natuurlijk nog niet alles meteen goed.”

Ook bij Roda klinkt tevredenheid over de ontwikkeling die de tiener doormaakt. Hij trainde al een poosje mee en tekende afgelopen voorjaar zijn eerste profcontract in Kerkrade. Zijn opleiding genoot hij daarvoor bij Borussia Mönchengladbach, maar daar wilde hij weg. „Ik kwam op een punt waarop ik dacht: hier kom ik niet meer verder. Toen ben ik om me heen gaan kijken. Gelukkig was Herr Derksen (voormalig scout Dirk Jan Derksen, red.) al eens naar me komen kijken en waren er dus contacten met Roda.”

Een jaartje later staat Novakovic dus plots onder de lat bij Roda. Een nieuwe stap in zijn toch al curieuze levensloop. Als kind van Servische ouders werd hij geboren in Mönchengladbach om op zijn tweede weer mee terug te verhuizen. Tien jaar groeide hij op in een dorpje in de buurt van Belgrado, waarna zijn vader en moeder besloten toch weer terug te komen. Toen hij op zijn twaalfde weer in Duitsland kwam, sprak hij alleen Servisch. Inmiddels spreekt hij die taal alleen nog met zijn ouders. Het Duits gaat hem goed af en zelfs aan het Nederlands wordt gewerkt. „Ik probeer dat nu te leren, want dat vind ik belangrijk.”
vr 21 december 2018 om 12:00 - 21 december 2018 om 12:00 # 81000
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement