×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


bas quaedvlieg
RODA JC 1 AJAX* 1
Roda laat nieuwe sterren sidderen
De nieuwe sterren van het Nederlandse voetbal lieten zich bijna verrassen in Kerkrade. Met onverzettelijk spel en gevaarlijke counters bezorgde Roda JC het favoriete Ajax handenvol werk, maar via strafschoppen opende de topploeg alsnog de poort naar de kwartfinale.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Met gemengde gevoelens, moegestreden na 120 minuten zinderend bekervoetbal, dankten ze vlak voor middernacht de ruim 14.000 toeschouwers. Radomir Novakovic, pas 18 jaar, die zijn ploeg in de verlenging overeind hield tegen het tevergeefs beukende Ajax. Mart Remans, de onbevangen invaller die met een pirouette in de verlenging drie Ajacieden dolde. Mario Engels, die de dure Amsterdamse defensie handenvol werk bezorgde. Roda JC, de nummer 5 van de eerste divisie, deed iets wat vrijwel niemand voor mogelijk had gehouden: Ajax, dat straks tegen Real Madrid speelt, op een bekeravond tot het uiterste dwingen. Een sensatie hing in de lucht, maar uiteindelijk namen de favorieten de strafschoppen net wat koeler dan de underdogs.

Met het oog op het tweegevecht met Den Bosch zaterdag om de periodetitel besloot Roda-chef Robert Molenaar om in zijn basisploeg te rouleren. Zo mochten Daryl Werker en Mitchel Paulissen starten, ooit de twee kroonjuwelen van de jeugdopleiding en nu in de eerste divisie voorbijgestreefd door een nieuwe, jonge generatie. Mart Remans en Nicky Souren begonnen in de dug-out.

De grote favoriet uit Amsterdam stelde in Kerkrade een soort Ajax-light op. De halve basisploeg (Ziyech, Van de Beek, Schöne, Tagliafico en Mazraoui) was in Amsterdam achtergebleven. Matthijs de Ligt (bank) stond zijn plaats af aan Perr Schuurs, die eindelijk weer eens een kans in Ajax 1 kreeg. De ex-captain van Fortuna werd bij zijn eerste balcontacten uitgefloten, maar dat viel in het niet bij het concert dat na een kwartier vanaf de vrijwel uitverkochte Koempeltribune over arbiter Gözübüyük denderde. De scheidsrechter zag in een lichte aanraking van Jensen contra Huntelaar een penalty. Tadic bleef koel: 0-1.

Bevlieging

Roda leek al vroeg kansloos, maar een strafexpeditie van het lichtzinnig en in een laag tempo spelende Ajax bleef uit. De Kerkradenaren konden niet meer dan hopen op een bevlieging van Mario Engels, op goede avonden tegenwoordig een eenpersoons doodseskader. En die bevlieging kwam er ook. De Duitse topschutter soleerde door de Ajax-defensie, liet zich uitgekookt vallen toen hij Lamprou trof en opnieuw gaf Gözübüyük soepel een penalty weg. Paulissen liet zich die buitenkans niet ontnemen: 1-1.

Ongeduldig

Met Verburgh voor Jensen hoopte de thuisploeg na rust het fort zo lang mogelijk overeind te houden. De dure Ajax-benen moesten de ene na de andere tackle ontwijken van de Roda JC’ers, die de grote kwaliteitskloof probeerden te compenseren met veel fysieke strijd. En altijd was er aan het front Super Mario, die in zijn eentje het onwennige koppel Blind-Schuurs handenvol werk bezorgde. Ajax-coach Erik ten Hag werd ongeduldig en stuurde halverwege de tweede helft zijn kanonnen alsnog het veld in, Dolberg en De Ligt. De nummer vijf van de eerste divisie kwam zwaar onder druk, maar zag ook de klok wegtikken. Na negentig minuten stond het zowaar nog gelijk.

In de verlenging kreeg Roda zelfs grote kansen, via Engels en invaller Remans, maar Ajax kwam met de schrik vrij. Novakovic redde aan de andere kant bij een kopbal van Dolberg. Vlak voor tijd kwam Ten Hag met een Van Gaaltje: hij verving keeper Lamprou door Onana. Dat leverde uiteindelijk een ontsnapping op, waarna de thuisploeg achterbleef met een kater, maar zeker ook met nieuw zelfvertrouwen.
do 20 december 2018 om 07:30 - 20 december 2018 om 07:30 # 80796
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement