×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Laurens Eggen
INTERVIEW CHRIS KUM
‘Haantjesgedrag accepteren we bij VVV niet’
Voor Chris Kum was 2018 een jaar van tegenstellingen. Van de degradatie met Roda JC naar de subtop in de eredivisie met VVV. Hij is na zijn transfer opgeleefd in Venlo en geniet vooral van de eenvoudige dingen in het leven. Zoals met de kinderen achterop de fiets de stad in.
DOOR HANS STRAUS

VENLO

Chris Kum (33) heeft een flitsend petje op als hij zich na de training in De Koel voor het interview meldt. Niet bedoeld als modestatement, maar als bescherming voor de hoofdwond die - duidelijk zichtbaar in het gitzwarte haar – met een flinke klodder lijm is dichtgeplakt.

Het is de dag na Ajax – Bayern München, een wedstrijd in de Champions League waar de bloedspetters zowat van het beeldscherm vlogen. Waar Thomas Müller in Amsterdam Nico Tagliafico met een karatetrap velde, werd Kum zondag door FC Groningen-keeper Sergio Padt getorpedeerd. Hij kreeg de kin van de bonkige doelman op zijn hoofd.

Beide verdedigers toonden zich een symbool van onverzettelijkheid en keerden terug in het veld. De Argentijn met een dichtgeniet hoofd; de geboren Duitser Kum met een ouderwetse, witte tulband.

Dit klinkt wel heel burgerlijk, maar ik heb sinds kort een fiets. Kan ik met mijn vriendin en kinderen gaan fietsen. Chris Kum
„Ik kreeg een drukverband, Tagliafico nietjes. Ik werd eigenlijk pas na de wedstrijd echt behandeld. Tegenwoordig smeren ze zo’n wond met lijm dicht.”

Kum is er vast van overtuigd dat hij zaterdag in Arnhem tegen Vitesse (20.45 uur) kan spelen, ook al heeft hij uit voorzorg nog niet gekopt tijdens trainingen. ,,Natuurlijk kan ik spelen.’’

Gretigheid

De gretigheid van de in Frankfurt geboren verdediger is begrijpelijk. Kum stond tegen FC Groningen in het basiselftal van trainer Maurice Steijn en wil die plek niet kwijt. ,,Ik ben hier geweldig opgevangen door een volwassen, hechte spelersgroep. Ik woon sinds enkele maanden in Venlo met mijn vrouw Elaine en mijn twee zoontjes Dani en Levi. We hebben het naar onze zin. Ik had alleen wat meer willen spelen.’’

Tien duels in de eredivisie en twee in de beker; Kum maakte regelmatig zijn opwachting in het sterk gestarte keurkorps van Steijn, maar een basisplaats heeft hij nog niet. ,,Ik snap het wel, de wedstrijden die ik op de bank zat leverden resultaten op. Dan ga je een team niet veranderen.’’

De routinier die al speelde voor ADO, Heerenveen, FC Utrecht en Roda JC stapte dus niet op hoge poten naar de trainer. ,,Kijk, iedere prof in onze selectie wil spelen, dus ik ook. Maar dit team heeft het goed gedaan tot nu toe. We hebben een ervaren ploeg met corrigerend vermogen. Haantjesgedrag van een enkeling wordt niet geaccepteerd.’’

Ervaring

Ervaring is belangrijk in de ogen van Kum. VVV heeft dit seizoen veruit het vaakst de gemiddeld oudste elf het veld in gestuurd. ,,Je zou kunnen zeggen dat ik van het ene uiterste in het andere ben beland. Bij Roda JC bestond de selectie uit eenlingen. Het was los zand. Er kwamen steeds weer nieuwe spelers bij. Voor de coaching moest je drie talen spreken. Dat werkte niet. Bij VVV speelt een vaste kern al jaren samen. Er wordt Nederlands gesproken tijdens de trainingen. En er wordt geluisterd naar de ervaren spelers.’’

Directe communicatie is de kracht binnen de ploeg én van trainer Maurice Steijn, weet Kum. ,,Ik houd van duidelijkheid. Maar er is nog een andere reden voor het succes van de trainer bij VVV. Hij bewaakt de sfeer in de groep. Dat doet hij onder andere door met technisch manager Stan Valckx de juiste karakters bij elkaar te brengen. Daardoor is de groep hecht. Dat levert resultaten op.’’

Kum wil nog twee, drie jaar door als voetbalprof. Hij tekende voor één jaar in Venlo en hoopt na het lopende seizoen verder te kunnen in De Koel. Daarna is het tijd voor zijn vriendin Elaine en de tweeling. ,,Toen ik van ADO naar Heerenveen ben verkast, moest mijn vriendin alles uit haar handen laten vallen. Ze heeft management, economie en recht gestudeerd en had een goede baan als projectmanager. Ook in Utrecht heeft ze nog gewerkt, maar in mijn twee seizoenen bij Roda JC had ze haar handen vol aan onze tweeling. We hebben afgesproken dat ze na mijn carrière haar loopbaan weer gaat opbouwen. Dan staat zij op één.’’

Voor zichzelf heeft Kum nog geen pad uitgestippeld voor na het voetbal. ,,Hoe leuk ik ’t ook vind, na mijn carrière wil ik de andere kant van de maatschappij wel zien. Het gewone leven. Niet meer elk weekend weg hoeven. Mijn zoons zien sporten. Ik vind het belangrijk dat ik daar bij kan zijn.’’

Ontspanning zoekt Kum in de eenvoudige dingen. ,,Dit klinkt wel heel burgerlijk, maar ik heb sinds kort een fiets. Kan ik met mijn vriendin en kinderen gaan fietsen. Ik deed altijd alles met de auto, maar toen ik die kinderen achterop de fiets zag genieten was ik om.’’
vr 14 december 2018 om 06:59 - 14 december 2018 om 06:59 # 78924
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement