×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
OPMERKELIJK

De Kerkraadse gemeenteraad heeft het besluit over hulp aan Roda JC voorlopig uitgesteld.
DOOR RUBEN VAN ERP

KERKRADE

Een meerderheid van de partijen had zich tijdens de raadsvergadering van gisteravond al uitgesproken vóór steun aan Roda, maar ondanks dat werd even later een opmerkelijke switch gemaakt.

Na een onderbreking kwam oppositiepartij Lokaal Alternatief (LA) met het voorstel om het besluit tóch uit te stellen. Dit omdat maandag vertegenwoordigers van de club in een commissievergadering toelichting komen geven over de financiën. LA wil die presentatie afwachten alvorens een besluit te nemen. De partij kreeg vervolgens steun van de voltallige raad. Mogelijk wordt het liggende voorstel van het college van B en W alsnog behandeld in de raadsvergadering van 19 december.

Het voorstel is om Roda dit jaar en de komende twee jaar uitstel van betaling te geven voor de helft van de stadionhuur van acht ton. De andere helft zal op een later moment via een terugbetalingsregeling alsnog in de gemeentekas moeten vloeien. Daarnaast zou Roda de naam van het stadion mogen verkopen en de exploitatie van het PLS op niet-wedstrijddagen zelf voor zijn rekening mogen nemen.

Zo’n 2,5 maand geleden vroeg Roda voor de zoveelste keer om hulp vanwege financiële problemen. Volgens de club is halvering van de huur noodzakelijk. De Kerkraadse politiek reageerde woedend, maar net als vorige keren lijkt het erop Roda wederom hulp gaat krijgen. Dat is volgens veel partijen ook de enige optie, want de gemeente loopt een risico van 19 miljoen euro als de club failliet gaat.

Voordat LA met het plan tot uitstel kwam, had een meerderheid van de raad zich dus al uitgesproken vóór steun aan Roda. Coalitiepartijen CDA, VVD, PvdA en Burgerbelangen gaven na een betoog groen licht. Oppositiepartijen SP, Ouderenpartij en Ons Kerkrade hadden daarentegen grote bezwaren. Zo vond Jo Paas van de Ouderenpartij het onbegrijpelijk dat het college een poos terug het voorstel neerlegde, zonder ook maar over een enkel financieel document van Roda te beschikken. „Probeer als burger eens zonder financiële onderbouwing bij de bank geld te krijgen”, zei hij.

De coalitiepartijen vonden op dat moment dat ze voldoende informatie hadden om een besluit te kunnen nemen. „Laten we vanavond onze verantwoordelijkheid nemen”, zei Sander Gorissen van de PvdA. Hoewel al een aantal dagen bekend was dat Roda maandag een toelichting zou komen geven, zorgde dit gegeven uiteindelijk toch voor een opmerkelijke ommekeer.

Als Roda maandag duidelijk kan maken dat de steun echt noodzakelijk is, dan is de verwachting dat de raad alsnog akkoord zal gaan met de hulp aan de club.
do 29 november 2018 om 07:28 - 29 november 2018 om 07:28 # 74545
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement