×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
Thanks butcher

Ik woon niet in de regio en ieder Roda-nieuwtje dat hier wordt geplaatst wordt zeer gewaardeerd.

Overigens klopt het wel dat de sfeer met 8000 mensen vaak beter is dan met 12000. Alsof die 4000 overwegend klagers zijn die de diehards alle energie tot het steunen van de ploeg ontnemen.

Mij weerhoudt alleen de afstand en het feit dat ik met de trein reis. Bij aanvang 20 uur kom ik gewoon niet meer thuis.
wo 28 november 2018 om 08:25 - 28 november 2018 om 08:25 # 74207
butcher
FANS RODA JC
Nog nooit zaten er bij een competitiewedstrijd in het Parkstad Limburg Stadion zo weinig toeschouwers op de tribune als afgelopen vrijdag. Jaren van bestuurlijke chaos en sportieve malaise hebben hun tol geëist. Heeft Roda de bodem bereikt? „Veel mensen zijn al dat gedoe gewoon beu.”
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Precies 6192 supporters bezochten volgens de officiële lezing de wedstrijd tussen Roda JC en Telstar, afgelopen vrijdag. Een toeschouwersaantal dat zelfs voor dit seizoen uitzonderlijk laag ligt, om over de eredivisiejaren nog maar te zwijgen. Vergeleken met de vorige periode dat Roda in de eerste divisie speelde (2014/2015) trekt de club dit seizoen gemiddeld zo’n 3200 bezoekers minder. Toen Roda voor het eerst op het tweede niveau uitkwam, zakte het aantal supporters slechts één keer onder de 9000-grens. Op een maandagavond, ook toen tegen Telstar.

Veel gebeurd

Henk Bakker was er waarschijnlijk ook die keer bij. De 81-jarige supporter sloeg sinds de oprichting van de Roda Juliana Combinatie in 1962 zelden een wedstrijd over. Nog altijd is hij, als een van de oprichters, actief in de supportersvereniging. „Ik heb al veel meegemaakt met deze club, daar kan ik wel een dagboekje over schrijven. Maar over die hele periode is dit toch wel het meest trieste punt”, moet hij tot zijn spijt constateren. Wegblijven zal hij zelf nooit, maar hij snapt wel waarom veel andere supporters het laten afweten. „Er is hier te veel gebeurd, de mensen zijn al dat gedoe gewoon beu.”

Een lezing die Roda-directeur Harm van Veldhoven onderschrijft. „Door al die jaren van instabiliteit staan we in een negatief daglicht. We hebben een minder goede uitstraling, dat kost je publiek.” Samen met de G6, een groep ondernemers die handelt uit naam van Roda-eigenaar Frits Schrouff, is hij bezig de club tot op het bot te saneren. Elke euro moet worden omgedraaid. Zo werd recent het programmaboekje bij thuiswedstrijden vervangen door een goedkopere flyer en gaan ook de warmtelampen boven de tribunes niet meer aan. Scheelt toch weer enkele tienduizenden euro’s. „Triest dat het zo ver gekomen is”, vindt Bakker. „We hebben absoluut geen andere keuze”, is de stellige overtuiging van Van Veldhoven „Anders is er straks helemaal geen Roda JC meer.”

Echte supporters

Toch is er ook een lichtpuntje in de voor Roda moeilijke tijden. De fans die vrijdagavond wél de moeite namen om naar het stadion te trekken, lieten ook nadrukkelijk van zich horen. Van Veldhoven ‘kreeg er de rillingen van’. „Dat zijn de echte fans, voor die mensen doen we het allemaal.” Ook Henk Bakker was één van die supporters. „Je kunt niet wegblijven als het wat minder gaat.” Lachend: „Je moet toch wat te doen hebben, hè.”

Ondertussen probeert de Roda-leiding het stadion op verschillende manieren weer voller te krijgen. Zo wordt de aanschaf van een halve seizoenkaart gepromoot en gaan de kaartjes voor de bekerontmoeting met Ajax voor spotprijzen de deur uit. Mensen met een seizoenkaart kunnen zelfs gratis naar binnen. „We willen onze trouwste fans op die manier belonen”, legt Van Veldhoven uit. „We hopen er een feest van te maken, met de sfeer van weleer.”

Ook Bakker ziet de toekomst van Roda ondanks de huidige malaise niet somber in. „Als het volgend jaar weer wat beter gaat, komen de mensen vanzelf weer terug. Daar ben ik van overtuigd.”
wo 28 november 2018 om 06:23 - 28 november 2018 om 06:23 # 74205
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement