×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


de limburger
ENQUÊTEDe nodige mensen uit Kerkrade en Parkstad vinden het voortbestaan van Roda JC belangrijk voor de stad en de regio. Toch moet de club niet ten koste van alles overeind gehouden worden.
DOOR RUBEN VAN ERP

KERKRADE

Met de belangrijke raadsvergadering van vanavond voor de deur, heeft het bureau Flycatcher een enquête gehouden in opdracht van De Limburger. Deze laat zien hoe er in de regio op dit moment wordt gedacht over de voetbalclub.

Tijdens de raadsvergadering beslist Kerkrade of Roda uitstel van betaling krijgt voor de helft van de stadionhuur. Volgens de club is de steun noodzakelijk. 72 procent van de mensen uit Kerkrade en Parkstad ziet een mogelijk faillissement van de club als een groot verlies voor de gemeente. In mindere mate geldt dit ook voor de regio (50 procent).

Ondanks het mogelijk grote verlies voor met name de gemeente zegt ‘maar’ vier op de tien mensen dat alles op alles gezet moet worden om Roda niet failliet te laten gaan. De club heeft de nodige aantrekkingskracht, maar het overeindhouden van Roda mag dus niet ten koste gaan van alles.

Stadionnaam

Naast de halvering van de huur wordt vandaag ook duidelijk of de club de naam van het Parkstad Limburg Stadion mag gaan proberen te verkopen aan een commerciële partij. Net als het gros van de Kerkraadse politieke partijen, heeft ook een aanzienlijke deel (70 procent) van de bevolking geen problemen met dit voorstel. Slechts één op de tien mensen vindt dat Roda de naam niet mag verkopen.

De inwoners van Kerkrade en die van de overige gemeenten in Parkstad zijn het zeker niet altijd met elkaar eens.

Zo vindt de helft van de Kerkradenaren dat naast hun eigen gemeente ook de andere Parkstadgemeenten Roda zouden moeten helpen met de financiën, op welke manier dan ook. In de rest van de regio ziet een stuk minder mensen (32 procent) dit zitten.

Wat ook opvalt is dat Kerkradenaren zich meer betrokken voelen bij Roda, maar dat de overige mensen uit Parkstad positiever zijn over de bijdrage van de club aan de uitstraling van de gemeente en de regio. Ook is de steun voor het gemeentelijke plan om Roda te helpen met de financiën elders in Parkstad groter dan in Kerkrade.

Het feit dat vier op de tien Kerkradenaren en de helft van de Parkstedelingen achter zijn plan staan, noemt wethouder Bert Bejas ‘redelijk positief’. „Dat valt me niet tegen. Je vindt zelden iets waar iedereen achter staat. De club wordt blijkbaar nog steeds erkend in de gemeente en de regio. Roda is een uithangbord en wij willen de club helpen met de financiën zonder er zelf geld in te steken.”

Het feit dat een kwart van de Kerkradenaren het niet erg vindt als Roda failliet gaat, noemt hij ‘begrijpelijk’. „Er zijn genoeg mensen die niks met Roda hebben of die vinden dat het afgelopen moet zijn met de steun.”

Risico’s

Het verbaast Bejas niet dat relatief veel mensen (59 procent) aangeven niet op de hoogte te zijn van de financiële risico’s voor de gemeente Kerkrade bij een faillissement van Roda. „Dat komt volgens mij omdat de nadruk bij dit plan vooral ligt op de hulp van de gemeente aan de club, en niet op de risico’s. Die sneeuwen daardoor nog weleens onder.”
wo 28 november 2018 om 06:17 - 28 november 2018 om 06:17 # 74204
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement