×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


peter schols
EERSTE DIVISIE MVV 2 RODA JC 0

In een derby die bij vlagen aanvoelde als een wervelwind was MVV in eigen huis Roda JC de baas. De Maastrichtenaren vierden de overwinning (2-0) op het povere Roda als een ware bevrijding.
DOOR EMIL VISSER

MAASTRICHT

Aartsrivaal Roda JC lag al op de rug en spartelde niet eens meer tegen. Twee minuten voor de officiële speeltijd verstreken was, wist iedereen het al: met 2-0 was de zege binnen. Terwijl zijn teamgenoot Koen Kostons met kramp werd gewisseld, zweepte Joeri Schroijen de fanatieke achterban van de Maastrichtse club nog eens op met onstuimige armgebaren. De fans werden wild.

De belangrijkste competitiewedstrijd van het jaar voor MVV werd gewonnen. Verdiend. Al na anderhalve minuut zette Schroijen de toon met getreiter, wat geduw en een keihard blok richting enkele spelers van Roda. Het was een beeld dat niet meer zou veranderen.

Boze buur

Als je zo’n derby wint, kun je daar bij de fans een jaar op teren. Nu hebben we ze in de steek gelaten. Roda JC’er Henk Dijkhuizen
MVV dat vol agressie jacht maakte op de geelzwarten; de Kerkradenaren die op hun beurt veel te weinig strijd lieten zien. Dat laatste gecombineerd met pure poverheid in balbezit zorgde ervoor dat er weinig momenten waren dat Roda aanspraak kon maken op drie punten. Of het moest die ene counter zijn, waarbij Gyliano van Velzen de lat raakte, toen het nog 0-0 stond. Roda acteerde alleen heel af en toe, vooral in de counter, als de grote boze buur uit het oosten. MVV had meer de bal en meer controle, maar kon daar vervolgens weinig mee. Al moest Mitchel Paulissen twee keer de bal van de lijn halen voor Roda. Genieten van goed spel was er niet bij. Het was geen pot kwaliteitsvoetbal. Maar in een bijna uitverkochte Geusselt vlogen de vonken er af. De strijd en onderlinge antipathie compenseerden het bedroevende spel ruimschoots.

Het duel ontwikkelde zich in de tweede helft tot een spectaculaire wervelwind. Geregeld kwamen supporters oren en ogen tekort om alles te volgen. In een paar minuten tijd was er een ten onrechte afgekeurd doelpunt van Roda, een benutte strafschop voor MVV, een opstootje waarbij vrijwel de volledige teams betrokken waren en rode kaarten voor Ricardo Ippel en Mario Engels. De MVV-captain gebruikte de wandeltocht richting catacomben nog om de harde kern van de Maastrichtenaren op te jutten. Echt nodig was dat eigenlijk niet, want die verkeerde al in een euforische gemoedstoestand vanwege de voorsprong.

Revanche

Toen de stofwolken waren opgetrokken, stond het 2-0 voor MVV. Marnick Vermijl kon immers makkelijk binnenkoppen omdat Paulissen, in de eerste helft nog twee keer de reddende engel, dit keer stond te slapen. Tegen de tandeloze Kerkraadse formatie speelden de Maastrichtenaren het duel relatief rustig uit. Rustig was het niet op de tribunes. Met het wegtikken van de secondes raakten de Maastrichtse fans meer en meer opgewonden. Fanatiekelingen klommen al ruim voor het laatste fluitsignaal zingend in de hekken en zwaaiden tomeloos met rood-witte vlaggen.

Hoewel de Maastrichtse spelers niet van een revanche voor de verloren play-off-finale van anderhalf jaar geleden wilden spreken, voelde dit voor de rood-witte fans wel degelijk als een vergelding. En bij de ereronde stonden enkele MVV’ers bij het vak met muisstille Roda-fans extra uitbundig te juichen. Alsof de smadelijke nederlaag nog niet genoeg pijn deed bij de Kerkradenaren.
ma 19 november 2018 om 10:16 - 19 november 2018 om 10:16 # 72128
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement