×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


ermindo armino
DERBY DIRECTEUREN
‘Verschil is nu heel klein’
In Maastricht en Kerkrade leven de fans er al weken naartoe: MVV versus Roda JC. Een derby die onder een vergrootglas zal liggen, zeker gezien de ernstige wanordelijkheden tijdens de vorige editie. Tijd voor een goed gesprek met de directeuren Paul Penders (54) en Harm van Veldhoven (56). „Als het mis gaat, hebben we geen keuze.”
DOOR JIMMY LEENDERS EN ROEL WICHE

SCHINNEN

Terwijl in Zuid-Limburg de derbykoorts met de dag oploopt, ontmoeten we Roda-chef Harm van Veldhoven en MVV-baas Paul Penders. Op neutraal terrein, uiteraard. Van enige vijandigheid is aan de vooravond van de burentwist geen sprake, zo blijkt in de brasserie van kasteel Terborgh in Schinnen, hemelsbreed vijftien kilometer van zowel de Geusselt als het Parkstad Limburg Stadion. Beide oud-voetballers kunnen uitstekend met elkaar overweg. Dat moet ook wel, want de twee overleggen al weken samen met gemeentes en de politie over de wedstrijd van zondag in Maastricht.

FANS

Bij veel derby’s is er rivaliteit, maar tussen MVV en Roda lijkt er af en toe wel sprake van haat te zijn. Hoe kan dat toch?

We kunnen niet denken dat er elke keer opnieuw een Sinterklaas langskomt. Roda-directeur Harm van Veldhoven
Paul Penders: „Het verschil tussen de hoofdstad en het mijngebied wordt gecultiveerd. En er zal ook nog wel afgunst bij zitten, omdat Roda al die jaren sportief veel beter gepresteerd heeft. Dat gevoel zit er al dertig, veertig jaar, dus we moeten niet de illusie hebben dat we dat heel snel kunnen veranderen. Maar ik geloof wel dat het kan. Sport is gebaat bij rivaliteit, maar dat mag niet escaleren naar geweld.”

Bij de ontmoeting in de nacompetitie ging het vorig jaar anders helemaal mis. Wat hebben jullie gedaan om te voorkomen dat het nu weer ontspoort?

Harm van Veldhoven: „Als we ergens op bezoek gaan, moeten we een goede gast zijn. De eerste van Roda die zich niet kan gedragen, zal ik direct op zijn plek zetten. We moeten nul tolerantie daarin hebben. Iedereen moet zich realiseren: als het nu weer uit de hand loopt, dan is het klaar. Dit is de laatste kans. Dat hebben we ook aan de supporters uitgelegd.”

Penders: „Voetbal speel je voor de fans, dus het zou een gruwel zijn als we zo’n wedstrijd zonder uitsupporters zouden moeten voetballen. Maar als het mis gaat, hebben we geen keuze. De lichten staan op oranje.”

Wat voor concrete maatregelen zijn er dan genomen?

Penders: „Het begint allemaal met het goede voorbeeld geven. Daarom zitten we hier nu ook naast elkaar.”

Van Veldhoven: „We kunnen niets aan het toeval overlaten. Daarom hebben we bijvoorbeeld gezegd: er komt niks het uitvak binnen. Geen spandoek, geen vlag, niets. Alle mogelijke maatregelen zijn besproken.”

Hebben jullie geleerd van wat er vorig jaar is gebeurd?

Van Veldhoven: „Zeker. Zo zijn sommige wc’s nu bijvoorbeeld gesloten, zodat ze niet kunnen worden gesloopt. Er worden aparte toiletfaciliteiten neergezet.”

Penders: „We hebben allebei zo veel mogelijk stewards en beveiligers ingezet. En die blijven nu ook de hele wedstrijd voor de afrastering staan. Dat is iets wat de vorige keer misging.”

RANGLIJST

Roda was jarenlang de grote broer van MVV. Hoe verhouden beide clubs zich nu tot elkaar?

Penders: „De onderlinge verschillen zijn nu heel klein. Het zou me niks verbazen als we op het einde van het seizoen dicht bij elkaar staan op de ranglijst.”

Van Veldhoven: „Roda heeft de laatste vijf jaar veel gesukkeld en geprobeerd zichzelf te vinden. Daarvoor is de rekening gepresenteerd. Je kunt in een, twee jaar heel veel afbreken, maar de boel weer opbouwen duurt vaak veel langer. We moeten heel dankbaar zijn voor wat Frits Schrouff allemaal voor ons heeft gedaan. We kunnen niet denken dat er elke keer opnieuw een Sinterklaas langskomt.”

Roda en MVV staan in de grijze middenmoot van de eerste divisie, dan beginnen sommigen toch weer over FC Limburg.

Penders: „Ik las het in de column van Ronald Waterreus in jullie krant. Laat ik het zo zeggen: goede keeper, iets mindere columnist. Volgens hem voetbalt MVV voor spek en bonen, maar langs welke lat meet je dat? We trekken om de twee weken ongeveer vijfduizend toeschouwers. Daarnaast zijn we een groot economisch netwerk. In die hoedanigheid heeft MVV zeker bestaansrecht. Het sportieve gebied? Oké, misschien. Maar ik vind het wel heel erg makkelijk om te zeggen: we gaan samenwerken en dan wordt alles beter. Dat stoort me aan dit soort simplistische gedachtes.”

Van Veldhoven: „Je kunt niet zomaar één en één bij elkaar optellen. Zo simpel is het echt niet. Je moet je club op een verstandige manier opbouwen. Als je daarin slaagt, zal dat misschien ten koste gaan van de ander. Maar dat wil niet zeggen dat je de ander zomaar moet wegblazen.”

Penders: „Economisch kan ik me er misschien nog iets bij voorstellen. Maar naast de zakelijke kant zijn er ook nog emotionele afwegingen.”

BELEID

Fortuna heeft de weg naar boven ingezet aan de hand van een Turkse investeerder. Roda is bezig met de Zwitserse Rus Aleksei Korotaev. Staat MVV ook open voor buitenlands geld?

Penders: „Ik denk dat je dat nooit kunt uitsluiten. Maar je moet wel een keuze maken vanuit je eigenheid.”

Van Veldhoven: „Je kunt gerust met een buitenlandse investeerder in zee gaan, maar je moet wel zelf de controle houden. Als je nu terugkijkt hoe het bij Roda met Aleksei is gegaan, hebben we daar een heel ander gevoel bij. Toen hij binnenkwam, was het plotseling: the sky is the limit. Dat past niet bij mij. We blijven nu veel meer bij onszelf. Roda heeft veel te lang boven zijn stand geleefd.”

Hoe kun je zonder geldschieter de weg omhoog inzetten? Clubs met de status van MVV en Roda kunnen toch onmogelijk tevreden zijn met de huidige sportieve situatie.

Penders: „Natuurlijk niet. Iedere vezel in Maastricht werkt eraan om die promotie te realiseren. In principe heb je maar zestien goede spelers nodig om te promoveren. De crux is om die te vinden of ze op te leiden. Daarbij moet je slim omgaan met je netwerk, daar heb je niet eens heel veel middelen voor nodig. Geld is niet altijd de oplossing. Kijk naar VVV: jarenlang stabiel beleid voeren en verstandig omgaan met je uitgaven. Dat model is voor iedereen een voorbeeld.”

Van Veldhoven: „We hebben een val gemaakt. Als je sportief succes kunt boeken met jongens uit de regio: ik merk wel dat ik daar heel goede reacties op krijg. Want dat er hier geen talent zou zitten, geloof ik niet. Je moet ze alleen wel de ruimte geven. Waarom moeten nummer 19, 20 en 21 van de selectie buitenlandse spelers zijn?”

Vorig jaar stond MVV-Roda onder hoogspanning. Wat is het belang van de wedstrijd van zondag?

Penders: „We willen boven Roda eindigen, dus aanstaande zondag moeten we gewoon winnen.”

Van Veldhoven: „Toen ik een paar weken terug voor overleg in Maastricht was, kwam ik Anthony van den Hurk (MVV-spits, red.) tegen. Ken hem nog van vroeger. Hij begon meteen over die wedstrijd. Dat vond ik mooi.”

Penders: „Ik maakte zondag een rondje door de stad, werd ik meteen door iedereen aangesproken. Zo van: we gaan ze pakken hè! Je merkt dat het enorm leeft.”
vr 16 november 2018 om 06:46 - 16 november 2018 om 06:46 # 71223
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement