×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher

Oorsprong en betekenis van het begrip koempelmentaliteit. Dat gaat socioloog Eva Mos vanuit Heerlen onderzoeken.
DOOR WIEL BEIJER

HEERLEN

Toen zij van het begrip koempelmentaliteit hoorde, was de interesse van sociologe Eva Mos van de Universiteit van Amsterdam (UvA) gewekt. De komende maanden doet zij er in de vroegere mijnstreek onderzoek naar vanuit het Pop-up Migratiemuseum.

Nieuwsgierig

Integratie van migranten op de arbeidsmarkt behoort tot het onderzoeksgebied van socioloog Eva Mos van de Universiteit van Amsterdam. „Vooral nieuwe migranten zoals statushouders. Via journalist Milena Mulders en haar fascinatie voor migranten in de vroegere mijnstreek ontdekte ik het begrip koempelmentaliteit. Dat maakte mij nieuwsgierig. Zeker nadat ik had gehoord dat Roda-supporters dat oude begrip ook gebruiken”, vertelt Eva Mos. Het wordt vooral een historische analyse. „De fascinatie voor een term uit het verleden die nog steeds vaak wordt gebruikt is het startpunt. Dat brengt mij naar de oorsprong van het woord koempel en die ligt in de Duitse mijnen”, zegt de uit Delft afkomstige Mos.

Vragen

„Koempelmentaliteit moet iets bijzonders zijn dat mensen bindt. Maar wat is dat dan, waar komt het vandaan en waar werd die term gebruikt? Allemaal vragen waar ik een antwoord op zoek.” Eva Mos gaat de komende maanden in ieder geval praten met oud-mijnwerkers. „En mogelijk ook bij Roda JC op de tribune met supporters. En ik ben regelmatig aanwezig in het Pop-up Migratiemuseum in Heerlen.”
di 13 november 2018 om 06:21 - 13 november 2018 om 06:21 # 70826
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 03 mei 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


SC Cambuur

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement