×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Dieter
Gaan we weer. Laatste zin: ‘we’ weten al jarenlang dat Zuid-Limburg te klein is voor 3 profclubs. Nee, dat riedeltje speel JIJ al jarenlang af. Self-fulfilling prophecy heet dat, op een gegeven moment gaan geloven dat iets wat jij vindt of denkt ook écht zo is. Zo vermoeiend die man, nog provocerender dan sommigen hier op t PB.
ma 12 november 2018 om 08:20 - 12 november 2018 om 08:20 # 70648
butcher

De Roda JC-supporters moeten het voortaan doen zonder hun vaste leesvoer. Vrijdagavond, rondom Helmond Sport-thuis, werd voor de laatste keer het programmaboekje verkocht. Er is geen geld meer om het ForzaRoda te drukken.

Ik geloof dat ik vrijdagmorgen op het online-berichtje stuitte. Ik meen onder het nieuwsverhaal over het beoogde Bassie en Adriaan-pretpark in Vlaardingen. Een berichtje in de kantlijn, kortom. En in de kern is dat het natuurlijk ook, het verdwijnen van een programmablaadje. Want heus, ik geloof oprecht dat er een leven is na ForzaRoda. Zelfs in Kerkrade.

Maar toch, mensen, moeten we zo’n stukje ook weer niet bagatelliseren. Bij Roda JC is de laatste jaren alles wel zo’n beetje weggesaneerd: een leger aan directeuren, trainers en spelers. Zelfs clubicoon Ger Senden moest wijken. En nu sneuvelt dus ook het allerlaatste stukje zekerheid. Het programmaboekje. Een signaal.

Wanneer snappen we dat alleen een FC Limburg ervoor kan zorgen dat we ooit nog (sub)topvoetbal zien in Zuid-Limburg?
Ik hoef u niet te vertellen dat het slecht gaat met Roda JC. Of, beter: alwéér slecht gaat. Het voetbal is abominabel, de kans op het kampioenschap verkeken ondanks de 3-0 op Helmond, en opnieuw moet de club bij de gemeente aankloppen. (Beste meneer Korotaev, waar blijven die miljoenen waarmee Roda nu bijna Champions League zou spelen?)

In eerdere stukjes schreef ik al dat Roda JC zijn ziel en krediet heeft verkocht. En helaas heb ik daarin gelijk gekregen. Achter de façade van dat prachtige stadion zit niks. Nul. Ja, een diepe kuil schuld die elke twee weken gecamoufleerd wordt door een paar duizend diehards. Alle respect voor deze mensen, meen ik echt. Zonder die hondstrouwe supporters vraag je je helemaal af wat nog het bestaansrecht is van Roda JC. Het valt aan niet-voetballiefhebbers namelijk niet uit te leggen wat in Kerkrade gebeurt. Consequent mismanagement voeren en zodra de club degradeert, wordt alles en iedereen op straat geknikkerd.

Kan er überhaupt nog gesnoeid worden? Gaat Roda JC straks misschien geen thee meer schenken in de rust? Worden de cornervlaggen op Marktplaats aangeboden?

Het zegt alles over Roda. Waar clubs als Go Ahead Eagles, De Graafschap en VVV (in een eerder stadium) financieel relatief makkelijk op de been blijven in de eerste divisie, moet er in Kerkrade steeds een berg (overheids)geld bij. Even verderop, in Maastricht, doet MVV structureel voor spek en bonen mee. En het is slechts afwachten wanneer het voor de eredivisie helaas te kleine Fortuna Sittard weer afzakt.

Wanneer, fijne lezers, gaan wij inzien dat het zo niet langer kan in ons mooie diepe zuiden? Wanneer snappen we dat alleen een FC Limburg ervoor kan zorgen dat we ooit nog (sub)topvoetbal zien in Zuid-Limburg? Of blijven we volhouden dat het kan, drie profclubs handhaven waarvan er doorgaans

twee op apegapen liggen?

Zoekt u dat berichtje over Roda’s programmaboekje eens op. Als u tussen de regels door leest, ziet u meteen de diepere essentie van het stukje. En die luidt dat Zuid-Limburg eenvoudigweg te klein is voor drie profclubs. En als we eerlijk zijn, weten we dit al jarenlang.
ma 12 november 2018 om 07:40 - 12 november 2018 om 07:40 # 70647
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement