×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas Quaedvlieg
JONGE TALENTEN RODA JC
Kans voor de jonkies
Eén voor één komen ze bovendrijven. Nu Roda JC door de degradatie ver is teruggeworpen, zijn het de talenten uit de jeugdopleiding die naar voren worden geschoven. Maar wie zijn die jongens eigenlijk?
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Het was tekenend voor de situatie bij Roda JC: tijdens de thuiswedstrijd tegen Sparta kwam afgelopen vrijdag vijf minuten voor tijd jeugdspeler Dico Jap Tjong binnen de lijnen. Vragende blikken op de tribunes. Tjap wie? Ook bij Roda zelf was klaarblijkelijk nog niet iedereen bekend met de 19-jarige middenvelder. Op het grote scherm in de hoek van het stadion was bij de wissel nog geen foto van hem beschikbaar. De jongeling moest het doen met een grijze silhouet boven zijn naam.

Jap Tjong is een van de vele jeugdige nieuwelingen bij Roda. De selectie bestaat voor ruim een derde uit jongens die aan het begin van het seizoen hun debuut in het betaald voetbal nog moesten maken. De reden daarvoor is simpel: Roda kan niet anders. Door de degradatie uit de eredivisie en de aanhoudende financiële moeilijkheden zijn er geen middelen meer om een uitgebreide spelersgroep op de been te houden.

Tropische verrassingen

Daarbij komt dat de beleidsbepalers vonden dat Roda de laatste jaren verworden was tot een ‘duiventil’. „In het verleden werd er qua jeugd ook veel beloofd, maar als puntje bij paaltje kwam werd er toch weer een lading tropische verrassingen binnengehaald”, memoreert Eric van der Luer, trainer van Roda’s beloftenploeg. Ook zijn baas Harm van Veldhoven, sinds vorig jaar zomer technisch directeur, was dat een doorn in het oog. „Toen ik hier binnenkwam, signaleerde ik dat Roda zijn identiteit kwijt was. Het was een komen en gaan van spelers en het aankoopbeleid straalde pure paniek uit. Er werd geld weggegooid en er kwam bijna geen jeugd meer door.”

Dat die talenten zich nu wel aandienen, heeft dan ook niet alleen met de beperkte financiële middelen te maken, bezweert de Roda-baas. „Het is natuurlijk deels noodgedwongen, maar ook echt wel onze filosofie. Roda moet moeite doen om het hoofd boven water te houden, maar we willen ook blijven investeren in onze jeugdopleiding. Dat geeft de club een eigen gezicht en een steviger fundament. Die talenten komen niet vanzelf bovendrijven.”

Positieve keuzes

Door blessures en schorsingen bij het eerste elftal maakten met Souren, Schlösser, Remans, Jap Tjong, Paumen en Van Eijma al zes jeugdspelers hun debuut. Met wisselend succes. „De situatie waarin Roda nu zit, opent deuren. Ik vind het hartstikke leuk voor die jongens”, is Van der Luer trots. Ook Van Veldhoven ziet het tevreden aan. „We zijn door de omstandigheden nu aangewezen op de jonge jongetjes. Ik vind het fantastisch om te zien hoe ze het nu doen.” Toch maken de twee ook meteen een voorbehoud. Van Veldhoven: „Nu is het natuurlijk makkelijk, want je hoeft alleen positieve keuzes te maken. Maar als het elftal door blijft groeien, moet iedereen mee met het niveau. Dan moet je ook harde keuzes gaan maken.” Ook Van der Luer waarschuwt voor al te veel optimisme. „Bij het eerste elftal komen is één, maar er blijven is twintig keer moeilijker.”

Overgekomen uit de jeugdopleiding van Racing Genk. Kan zowel achter de spitsen als op de flank uit de voeten. Onverstoorbaar en intuïtief type met veel snelheid en een prima trap.

Controleur op het middenveld. Werd als jong talent al vroeg op het schild gehesen. Misschien wel iets te vroeg, zo klinkt nu binnen de club. Startte dit seizoen al tweemaal in de basis.

Kind van de club. Heeft als aanvallend ingestelde rechtsback veel drive naar voren en een prima voorzet in huis. Maakte dit seizoen zijn basisdebuut in het bekerduel tegen DVS’33.

Spits die de hele jeugdopleiding doorliep. Kende wat ups en downs, maar verdiende met zijn prima prestaties bij Jong Roda een vaste plek bij het eerste elftal. Klein van stuk, maar wel behendig.

Zat op een dood spoor in België en meldde zich daarom afgelopen december zelf bij Roda. Sinds deze zomer vast bij het tweede en klopt nu al op de deur. Volwassen speler, sterk aan de bal.

Sterke centrale verdediger. Moest vertrekken bij de jeugdopleiding van Willem II en werd opgepikt door Roda. Maakt een volwassen indruk en verdiende net als Remans een vaste plek bij het eerste.
do 25 oktober 2018 om 06:38 - 25 oktober 2018 om 06:38 # 67286
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement