×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


orange pictures
EERSTE DIVISIE GO AHEAD EAGLES3 RODA JC 0
Geen tijd om te somberen
Roda JC hield lang stand bij Go Ahead Eagles, maar ging uiteindelijk toch voor de bijl. Tijd om daarover in te zitten is er niet voor de gehavende ploeg.
DOOR JIMMY LEENDERS

DEVENTER

Het contrast kon haast niet groter in Deventer. Na negentig minuten voetbal dreunde Sjeng aon de geng door de luidsprekers van de Adelaarshorst. Polonaise op de tribunes, want Go Ahead Eagles kroonde zich door de 3-0 zege tot de nieuwe koploper van de eerste divisie. Geen vuiltje aan de lucht in de Vetkampstraat. Roda-trainer Robert Molenaar moet toch af en toe even jaloers opzij hebben gekeken naar zijn collega-coach John Stegeman, die op dit moment louter luxeproblemen hoeft op te lossen. Hoe anders is de situatie bij Roda, waar de moeilijkheden zich maar blijven opstapelen.

Jeugdspeler

Met de smalle selectie op volle sterkte moest Roda al serieus aanpoten om in het spoor te blijven van ploegen als Almere City, Go Ahead Eagles, Sparta, FC Twente en NEC. Door de huidige problemen zijn de toch al bescheiden ambities nog verder naar de achtergrond verdrongen. „Dit kunnen we er nu echt niet bij hebben”, verzuchtte Molenaar dan ook na de wedstrijd. In de rust had hij Gyliano van Velzen moeten wisselen omdat die kampte met acute last aan zijn hamstring. Dat kon er nog wel bij voor Roda, dat het al moest stellen zonder Chance Simakala, Richard Jensen, Livio Milts, Mo El Makrini en Niels Verburgh. Lang dubben over een oplossing hoefde Molenaar niet, want keuzes zijn er eenvoudigweg niet. Zo kwam met Thomas Paumen (18) nog maar een jeugdspeler binnen de lijnen, en vlak voor tijd mocht ook Dico Jap-Tjong (19) voor het eerst zijn opwachting maken. Verdediger Roshon van Eijma (20) en middenvelder Nicky Souren (18) waren al vanaf de aftrap voor de leeuwen gegooid. Echt lekker zal dat debuut gezien de uitslag niet hebben gevoeld. Al was er na afloop wel iets van trots bij Souren, die al jaren wordt aangemerkt als een van de grote talenten uit de eigen opleiding. „Ik heb er keihard voor gewerkt om hier te komen, maar genieten kan ik nu niet echt. Dat komt waarschijnlijk pas later.”

Ik ben niet vergeten wat er allemaal is gebeurd. Er zat bij mij nog wel wat oud zeer. Thomas Verheijdt
Fluwelen techniek

De jongelingen deden het alleraardigst, want Roda wist het grootste gevaar lange tijd goeddeels af te wenden. In de omschakeling werd Mario Engels (wie anders?) zelfs af en toe gevaarlijk. Pas toen in de slotfase het openingsdoelpunt viel, was het verzet gebroken. Doelman Tom Muyters moest de bal binnen zes minuten drie keer uit zijn net halen. Twee keer scoorde Paco van Moorsel, waarvan eenmaal op aangeven van Thomas Verheijdt. De voormalig aanvaller van MVV kopte zelf ook nog een keer raak en kende zo een prima middag. Het contrast was groot met zijn collega-spits Tim Väyrynen, die vanwege de vele afwezigen bij Roda in de basis mocht beginnen. Verheijdt beschikt net als de Fin niet bepaald over een fluwelen techniek, maar weet wel hoe hij onrust moet stoken in het strafschopgebied van de tegenstander. De Hagenees kleunde er een paar keer flink in en wist zijn ploeggenoten in de tweede helft goed in stelling te brengen. Na afloop grijnsde hij dan ook tevreden, al had dat ook met de tegenstander te maken. „Ik ben niet vergeten wat er allemaal is gebeurd”, verwees hij naar de nacompetitiefinale van vorig jaar, waarin hij met MVV door Roda werd uitgeschakeld. „Er zat bij mij nog wel wat oud zeer.”

Loodzware opgave

Voor dat soort beslommeringen heeft bij Roda niemand tijd, want vrijdag komt titelkandidaat Sparta alweer op bezoek. Een loodzware opgave, zeker gezien het feit dat de problemen ook dan nog niet allemaal zullen zijn opgelost. Jensen is tegen die tijd terug van zijn trip met Jong Finland en Simakala zal waarschijnlijk wel zijn hersteld van zijn luchtweginfectie, maar Verburgh, El Makrini en Milts ontbreken nog steeds. De laatste twee kregen in het tumultueuze duel tegen Jong PSV een rode kaart en moeten nog twee wedstrijden schorsing uitzitten. Verburgh herstelt nog steeds van een operatie aan zijn knie. Ondertussen zakt Roda op de ranglijst weg in de middenmoot van de eerste divisie. Het tij keren zal niet gemakkelijk zijn.
ma 15 oktober 2018 om 07:34 - 15 oktober 2018 om 07:34 # 64836
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement