×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
RoboRob
Beste Hutch. Ik ben het met je eens. Core-bussiness van RODA JC is niet het delven van kolen, maar het spelen van VOETBAL.

MAAR als je daar GEEN strijdlust, passie en inzet (kortom Koempelmentaliteit) aanhangt kan je nog zo mooi ballen maar dan win je geen oorlogen.

En dat is wat ons de laatste jaren ook opgebroken heeft. De mentaliteit die ontbreekt bij een hoop van onze passanten. Norm het dan maar even geen Koempelmentaliteit als je wilt. Je begrijpt wat ik bedoel.
do 11 oktober 2018 om 13:05 - 11 oktober 2018 om 13:05 # 63919
Hutch
Ik word een beetje moe van dat gedweep met koempelmentaliteit. Ik kom 45 jaar bij Roda en in de jaren dat dat de moeite waard was hoorde je daar nooit iemand over. Roda heeft zijn grote verleden ook helemaal niet aan koempelmentaliteit te danken maar gewoon aan mensen als Jacques Koole en Bert Jacobs, vaklui met oog voor talent en de kennis en visie een voetbalelftal naar een hoger plan te stuwen.
Het hele koempelgeouwehoer is pas een dingetje sinds we er geen kut van bakken, vage nostalgie naar helemaal niks. Ik verlang niet naar mijnwerkers, ik verlang naar mensen binnen de organisatie die een voetbalclub als Roda kunnen leiden. Komen die er, en strijken er weer goede VOETBALLERS in Kerkrade neer, keren we binnen een poep en scheet daar terug waar we thuishoren en kraait er geen haan naar de cultuur van de koempels. Het zit in ons DNA dus daar hoeft verder ook geen woord aan vuil gemaakt te worden. Maar de core-bussiness van RODA JC is niet het delven van kolen, maar het spelen van VOETBAL. Dat ze zich dus daar maar op concentreren.
ma 08 oktober 2018 om 22:44 - 08 oktober 2018 om 22:44 # 63620
RoboRob

https://www.linkedin.com/pulse/waar-zijn-de-koempels-gebleven-michel-blaauw

www.linkedin.com
De beste sprookjesboeken beginnen steeds met "er was eens"......zoals ook dit sprookje begint. Er was eens een club uit het mijnwerkersstadje Kerkrade, waar de plaatselijke voetbalclub Roda JC een fusieclub tussen Rapid JC en Roda Sport dat grotendeels bestond uit voetballers die ook hard werkte in de mijnen in de oostelijke mijnstreek. Hier heeft Roda JC ook de naam Koempels aan te danken, Koempels wat uit oorsprong "vriend" of "maat" betekende en de Koempels werkten zich kapot, meters onder grond en er heerste een kameraadschap onder de Koempels en ze gingen voor elkaar door het vuur! Jarenlang hebben we op Kaalhei mogen genieten van de Koempel mentaliteit met spelers als Leo Ehlen, Leo Degens, Dick Naninga, Pierre Vermeulen, Gené Hanssen, Eric van der Luer, Marc Luijpers, Maurice Graef, Regilio Vrede en Ger Senden.

Ik ben vast nog een hele hoop spelers vergeten, maar stuk voor stuk spelers die wanneer het nodig was hun mouwen opstroopte en er bikkelhard met Koempel mentaliteit tegenaan gingen en bij wijze van spreken met gevaar voor eigen leven hun vechtlust, strijd en passie toonde en volle gas er tegenaan gingen.

Voor aanvang van de wedstrijd viel mijn oog meteen op het grote led scherm bij de hoofdingang van het Parkstad Limburg Stadion , hier was een advertentie te zien van shirtsponsor Medisana waar ze hun nieuwe app presenteerde en wie kwam er voor in deze advertentie? Juist ja , twee echte Koempels. Regilio Vrede en Mister Roda Ger Senden die beide als afval bij het grof vuil gezet zijn door Roda JC. Laatst genoemde is na een dienstverband van ruim 29 jaar aan de kant geschoven in het kader van de bezuiniging, maar naar mijn idee is Ger Senden aan de kant geschoven als laatste klusje van judas Wim Collard, omdat Ger het hart op de tong heeft en meneer Collard daar niet zo goed tegen kon , dezelfde Wim Collard die zijn schouders ophaalde na de degradatie vorig jaar!

Met een positief gevoel liep ik vanavond het PLS in en tekende voor de wedstrijd al voor de 3 punten. Hier begon het sprookje....

Er was eens........ een voetbalclub uit Kerkrade die na 10 minuten met een man meer op het veld met 1-0 voorstond en er geen vuiltje aan de lucht leek te zijn. De rust in ging met een 2-0 voorsprong na best goed voetbal. Na de rust leek het er op dat alle spelers die voor de rust nog leuk voetbal lieten zien vergeten waren dat ze op het veld stonden als profvoetballer. Geen enkele pass kwam nog aan, iedere kans werd op een knullige manier om zeep geholpen en met mijn meest grote fantasie was er zelfs op geen enkele manier ook maar iets te vinden dat in de buurt kon komen van de Koempel mentaliteit en alsof het nog niet erg genoeg was ging onze geweldige trainer ook nog eens in de 65e minuut bij een 2-2 gelijkspel een aanvaller wisselen voor een middenvelder terwijl de tegenstander het beste spel liet zien en je dan juist druk moet gaan zetten in plaats van achteruit gaan voetballen en de tegenstander op 4-0 moet zetten en hiermee de wedstrijd op slot te gooien. De afgelopen jaren heeft Roda JC keer op keer bewezen dat achteruit voetballen niet hun sterkste kant is. Tot overmaat van ramp leek jong PSV zonder enige moeite een 2-0 achterstand om te buigen in een 3-2 voorsprong, nadat juist de middenvelder El Makrini die in het veld kwam voor de alweer eens waardeloos spelende aanvaller van Velzen , met rood het veld mocht gaan verlaten na een hele domme overtreding en Roda JC de laatste minuten verder moest met 9 man.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik als 8 jarig schneuzeltje met mijn vader de eerste keer naar Roda JC ging kijken op Kaalhei, het stadion dat op een steenworp afstand lag van mijn huis. Juist op Kaalhei ben ik verliefd geworden op Roda JC en bleef ze al die jaren trouw, ondanks dat vriendjes op school allemaal "fan" waren van Ajax, Feyenoord en PSV omdat dat juist de clubs waren die ook toen al succes boekte. Keer op keer ging ik tegen beter weten in de discussie en strijd aan met klasgenoten dat ik Roda supporter was en dit ook tot aan mijn dood zou blijven. Het seizoen 94/95 kan ik me als de dag van gisteren herinneren, met spelers als Ruud Hesp, Maurice Graef, Raymond Atteveld, Ger Senden, Johan de Kock, Rick Plum, Barry van Galen, Max Huiberts, Tijjani Babangida, het jaar dat we 2e eindigde in de competitie net achter Ajax, dat in dat jaar oppermachtig was en zelfs de Champions League finale wist te winnen.

Het seizoen 2001/2002 kan ik me ook nog herinneren als de dag van gisteren, het seizoen waarin we als voor de eerste keer in de geschiedenis als 1e Nederlandse club na 90 minuten wisten te winnen in San Siro van AC Milaan en op een haar na net niet de kwartfinale bereikte.

Vanaf dat moment is het verval ingezet en is de club door onkundige trainers en bestuurders naar de klote geholpen , naar de klote geholpen door passanten. Passanten die zich stuk voor stuk zichzelf verrijkt hebben op welke manier dan ook over de rug van de club. Het uiteindelijk gevolg van het jarenlange wanbeleid is dat we nu uitkomen in de eerste divisie en zelfs niet eens meer een voorsprong van 2-0 kunnen verdedigen met een man meer tegen jong PSV! Als de huidige selectie ook maar 1% Koempel mentaliteit zou hebben gehad als Regilio Vrede en Ger Senden op de foto dan zouden we met 2 vingers in de neus met gemak dit seizoen weer promoveren.

Vanaf mijn 8e ben ik verslaafd geraakt aan het Roda virus en ben ik supporter van de allermooiste club in Limburg, eerst 26 jaar alleen als supporter en sinds vorig seizoen ook als sponsor met ons uitzendbureau Zendie verbonden aan de club, maar ik zie de club steeds meer richting de afgrond zakken. Supporters beginnen zich te roeren of blijven weg en zelfs steeds meer sponsors zijn langzaam klaar met het wanbeleid binnen de club en overwegen om hun zuur verdiende centen niet meer in de club te steken.

Wat er ook gebeurd ik zal de club altijd trouw blijven op wat voor manier dan ook , maar éen wens heb ik nog .............IK WIL MIJN CLUB TERUG, de club waar ik ooit zo trots op was vanwege hun vechtlust , strijd , passie........kortom de KOEMPEL mentaliteit, waar de club ooit zo groot mee is geworden!!

Dan kunnen we dit sprookje tenminste op de enige juiste manier afsluiten............................

Ze leefden nog lang en gelukkig!!


6 Oktober 2018 door Michel Blauw

Waar zijn de Koempels gebleven??
ma 08 oktober 2018 om 08:50 - 08 oktober 2018 om 08:50 # 63483
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement