×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Ermindo armino
HENK DIJKHUIZEN
Van ‘nonchalante lul’ naar Roda’s steunpilaar
Jarenlang ging het op en af. Dan weer in de basis, dan weer op de bank. In zijn zesde seizoen bij Roda is Henk Dijkhuizen (26) eindelijk die belangrijke basiskracht die hij wil zijn. „Dan kiest de trainer voor een ander en denk ik: godverdomme Henk, je hebt het weer laten gebeuren.”
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Eerst maakte hij een radslag, daarna stond hij al molenwiekend te springen voor het dolblije uitvak. „Er kwam wel wat ontlading uit”, blikt Henk Dijkhuizen met gevoel voor understatement terug. „Ik heb het een paar keer teruggekeken en dan denk ik: wat ben je daar allemaal aan het doen? Op dat moment wist ik het even niet meer.”

Na 61 weinig verheffende voetbalminuten besloot de rechtsback van Roda afgelopen vrijdag maar eens uit te halen. De doelman van RKC had daar klaarblijkelijk niet op gerekend en tastte mis. Zo kon het zijn dat Henk Dijkhuizen na bijna vier jaar weer eens een doelpunt maakte in het betaald voetbal. Dijkhuizen door het dolle heen, Roda een uitoverwinning en drie dure punten rijker.

Bekvechten

Iedereen moet elkaar op zijn flikker kunnen geven. Zo hou je elkaar scherp. Henk Dijkhuizen
Een mooie beloning voor het 1,75 meter grote ‘werkpaard’ uit Den Haag. Sinds zijn entree bij Roda in de zomer van 2013 was hij maar zelden onomstreden. Vijf jaar en een hoop ervaringen later, is hij een van de steunpilaren. Samen met teamgenoten als Daryl Werker, Mitchel Paulissen en Mo El Makrini is hij door de trainer aangewezen als een van de jongens die de kar moeten trekken. Vooral met die eerste twee, allebei afkomstig uit de Roda-jeugdopleiding, heeft hij al veel doorgemaakt in Kerkrade. „Ik denk dat wij wel de jongens zijn die begrijpen wat er leeft in de regio. En wat er van ons vereist wordt. De mensen komen hier niet naar het stadion voor fantastisch mooi voetbal, maar ze willen strijd zien. Kei- en keihard werken. De rest komt vanzelf wel.” En dus moeten zij het goede voorbeeld geven. Af en toe iemand op zijn plek zetten. „Iedereen moet elkaar op zijn flikker kunnen geven. Zo hou je elkaar scherp. Ook als ik gek ga lopen doen, moeten ze me corrigeren.” Met zijn 26 jaar is hij een van de oudere spelers in het jeugdige team. En dus is het niet meer dan zijn taak om af en toe een jonge medespeler terecht te wijzen. „Ik weet nog toen ik zelf op mijn achttiende bij het eerste van Sparta kwam. Toen durfde ik echt mijn mond niet open te trekken hoor. Als je dan iemand als Kevin Strootman op zijn verkeerde been inspeelde kreeg je gewoon op je lazer, liep ik met de staart tussen de benen weg. Ik hou daar wel van. Die hiërarchie hoort er een beetje bij. Je moet elkaar de waarheid kunnen zeggen, anders kom je geen stap verder.”

Maar zo gaat het niet alleen met de jonge jongens. Zo kwam het onlangs op de training bijvoorbeeld tot een partijtje bekvechten met Mitchel Paulissen (25). Dijkhuizen stelt gerust: „Na de training lopen we dan samen weer lachend van het veld hoor. Maar af en toe moet er even wat wrijving zijn.”

Uit de hoge hoed

Als een van de pijlers van deze ploeg staat zijn naam tegenwoordig als een van de eersten op het opstellingenformulier. Dat was, zoals gezegd, wel eens anders. „Dat heb ik mijn hele leven eigenlijk al gehad. Ik moet me altijd terugknokken.” Daarbij speelde ook een ernstige blessure hem parten. In het voorjaar van 2016 scheurde hij zijn kruisband af. Een lange revalidatie volgde en de blonde vleugelverdediger verdween langzaam uit beeld. Tot dat spectaculaire nacompetitietweeluik tegen aartsrivaal MVV. Huub Stevens, ingevlogen om deze spoedklus te klaren, toverde plots Henk Dijkhuizen uit de hoge hoed. Een heel jaar geen minuut gespeeld, maar meteen in de basis. „Dat was schitterend. Daar ben ik Huub en de assistent-trainers van destijds nog altijd dankbaar voor. Want met die twee wedstrijden heb ik een nieuw contract verdiend.”

Maar in het seizoen dat volgde ging het toch weer op en neer. Hoe komt dat toch? Aan zijn werklust tussen de lijnen zal het niet zo snel liggen. „Ik kan wel eens te makkelijk over dingen denken. Dan kiest de trainer voor een ander en denk ik: godverdomme Henk, je hebt het weer laten gebeuren. Dan trap ik weer in mijn eigen valkuil, word ik weer zo’n nonchalante lul.” Dat moet nu voorgoed afgelopen zijn. „Ik ben nu 26 en heb een voorbeeldfunctie. Ik moet proberen constant te blijven. Niet te veel pieken en dalen. Dat probeert ik nu onder de knie te krijgen. Want anders maak ik het de trainer wel heel erg moeilijk.”
vr 21 september 2018 om 06:41 - 21 september 2018 om 06:41 # 60246
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement