×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher

ermindo armino
ZOEKTOCHT ARD VAN PEPPEN
Einde zonder tranen
Na een zomer werkloos thuis te hebben gezeten lijkt Ard van Peppen een punt te moeten zetten achter zijn voetballoopbaan. Maar dat is niks om sentimenteel over te doen. „Misschien komt die klap in mijn gezicht nog.”
DOOR JIMMY LEENDERS

MAASTRICHT

Nee, hij had het niet verwacht toen hij dit voorjaar voor het laatst de deur achter zich dichttrok in Kerkrade. Na de degradatie van Roda JC zou er vast wel een club oren hebben naar de diensten van een transfervrije verdediger op leeftijd, was zijn gedachte. Dat viel tegen, moet Ard van Peppen (33) vier maanden later concluderen.

„Ik had wel gedacht dat er meer voorbij zou komen. Daar ben ik heel eerlijk in. Ik had niet verwacht dat het zo minimaal zou zijn.”

Eén keer was hij deze zomer dicht bij een nieuwe club. Zijn contract bij het Luxemburgse F91 Dudelange was zo goed als getekend, maar op het laatste moment trok hij de stekker uit de deal. Het leidde hier en daar tot gegniffel, omdat de voetbaldwerg het later tot de groepsfase van de Europa League zou schoppen. Van Peppen had dus in San Siro tegen AC Milan kunnen voetballen. „Dat is nu een beetje zuur, maar de motivatie zat ‘m niet in het sportieve”, legt hij uit. Na een gesprek bij de club reed hij samen met zijn vriendin terug naar Maastricht, waar de twee samen met hun 3-jarig dochtertje wonen. „We zijn blij met het leven dat we nu hebben. Waarom zou ik mijn vriendin en dochter dan naar een omgeving verplaatsen waar ze zich minder thuis voelen? Alleen zodat ik nog een jaartje langer voetballer kan zijn? Als je alles op een weegschaal legt, was het logischer om het niet te doen. Dan stop ik maar iets eerder, het voetbal is niet heilig.”

Wie let er nou op de linksback van Roda? En toch denk ik dat best veel mensen mij een slechte voetballer vinden. Ard van Peppen
Verder kwam er eigenlijk nauwelijks iets serieus voorbij. Ook zijn opzienbarende oproep op sociale netwerksite LinkedIn -compleet met hoogtepuntenvideo- bracht hem geen nieuwe club. Wel volgden er een hoop ludieke reacties van amateurverenigingen uit het hele land. „Die boden me een paar consumptiebonnen, een schaal bitterballen of kratjes bier. Genoeg concrete aanbiedingen dus, maar niet helemaal waar ik op zat te wachten. Grappig was het wel.”

Van Peppen is open, maar ook op zijn hoede. Want vooral in zijn laatste jaren bij Roda werd hij meer dan eens op de hak genomen. In televisieprogramma’s als Veronica Inside, maar ook op het internet, werd hij veelvuldig bespot. „Voor mijn gevoel heeft dat een negatieve invloed gehad op hoe de Nederlandse markt naar mij kijkt. Maar als ik dat nu zeg, gaan mensen waarschijnlijk roepen: maar je bent hartstikke slecht! Maar hoe goed hebben die nou naar mij gekeken? Waarschijnlijk letten ze niet eens op mij. En terecht, want wie let er nou op de linksback van Roda? En toch denk ik dat best veel mensen mij een slechte voetballer vinden.” Dan, meteen erachteraan: „Maar dat is niet de hoofdreden dat ik geen club heb hoor. Dat is toch echt de combinatie van leeftijd en kwaliteit.”

Cursus

Van Peppen is inmiddels langzaam de knop aan het omzetten. „Het moment gaat toch een keer komen. Het zou een klap in mijn gezicht kunnen zijn, maar die heb ik nu nog niet gehad. Misschien komt die nog.”

En dus is hij nu aan het kijken hoe hij op een andere manier zijn tijd kan invullen. „Want de hele dag met mijn dochter spelen is wel leuk, maar ik zal toch ook een keer weer wat inkomsten moeten genereren.”

Hij volgt een cursus psychologie en belt elke week met twee voetballers om ze een beetje te begeleiden. En dan gaat hij nog een voetbalschool beginnen .

Mooie dingen’

Mocht er geen club meer voor hem komen, dan richt hij zich op wat er nog wel is. „Ik heb nu een mooi leven. Moet ik dan gaan huilen omdat ik geen profvoetballer meer ben? Nou nee.” Klagen over het einde zou hij zelfs een beetje ‘misplaatst’ vinden. „Ik bedoel: toen ik op mijn achttiende bij Feyenoord kwam, schoot ik geen deuk in een pakje boter. Veel jongens haalden het niet, maar ik heb het wel gered. Dertien jaar profvoetbal gespeeld en mooie dingen meegemaakt. Stel dat ik nu de slechtste speler in de eredivisie ben. Dat vind ik niet hoor, maar anderen misschien wel. Daar had ik toch voor getekend op mijn achttiende?”
wo 19 september 2018 om 06:24 - 19 september 2018 om 06:24 # 59889
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement