×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


proshots
EERSTE DIVISIE RKC 0 RODA JC 1
Punten cadeau, zorgen blijven
Na twee nederlagen op rij stapte Roda JC gisteravond weer eens met drie punten van het veld. Een welkome overwinning, al was daar wel de nodige hulp van RKC bij nodig (0-1).
DOOR JIMMY LEENDERS

WAALWIJK

Echt genoten zullen ze niet hebben, de trainers op de businesstribune. Darije Kalezic, Ruud Brood en Martin Jol, allemaal waren ze naar Waalwijk gekomen voor een zogeheten nostalgische avond. Maar de mannen, stuk voor stuk met een verleden bij beide clubs, werden niet echt verwend. Vooral Roda bakte het in de eerste helft wel heel erg bruin. De ploeg creëerde voor de pauze maar een half kansje en mocht dan ook van geluk spreken dat het bij rust nog 0-0 stond. Dat was overigens vooral te danken aan RKC, waar bij niemand het vizier op scherp leek te staan.

Het was even schrikken voor trainer Robert Molenaar. Ondanks de 2-3 nederlaag tegen NEC reisde de ploeg met een goed gevoel naar Waalwijk. In de laatste wedstrijd werd weliswaar verloren van de Nijmeegse ploeg, maar het spel was bij vlagen prima.

Om de oren

Tegen RKC was daar aanvankelijk nauwelijks iets van terug te zien. Met Gnjatic in de basis voor wat meer controle op het middenveld, kreeg Roda juist aan alle kanten kansen om de oren. Met name RKC’er Hansson zorgde bij vlagen voor veel gevaar. Vlak voor rust zette de flegmatieke Feyenoord-huurling Vermeulen met een fraai boogballetje alleen voor de doelman, maar die wist niet te profiteren. Hij was niet de enige, want ook zijn collega’s Bilate, Seys en Walian verzuimden een van de vele mogelijkheden te benutten. Roda wankelde, maar bezweek niet. „Het zag er in de eerste helft echt niet goed uit”, moest Molenaar concluderen. „Het was bij tijd en wijle wel heel erg fragiel.”

En dus moest Gyliano van Velzen redding brengen. Uitgerekend de man die voor dit duel was gepasseerd. De grillige vleugelaanvaller speelde tegen FC Twente (3-1 verlies) al niet best, maar kwam vorige week tegen NEC zo matig voor de dag dat hij al in de rust werd gewisseld. Van Velzen zocht toen in al zijn frustratie niet de kleedkamer op, maar beende boos het stadion uit. De aanvaller had een paar minuten nodig om in zijn auto op de parkeerplaats wat stoom af te blazen. Het kwam hem op een reprimande te staan. Zo gefrustreerd als hij die avond achter het stuur zat, zo tevreden zal de rappe buitenspeler gisteravond in de spelersbus naar Kerkrade zijn gestapt. Want toen hij na rust in het veld kwam voor Milts, ging Roda plots een stuk beter draaien. Zijn inbreng was meer dan welkom, want enige creativiteit was tot dan toe ver te zoeken bij Roda. ‘Super Mario’ Engels zat eens een keer niet in de wedstrijd en ook Simakala en Paulissen konden hun draai niet vinden. Van dieseltreinen El Makrini en Gnjatic hoef je überhaupt geen splijtende steekpass te verwachten. Met Van Velzen in de ploeg ging Roda tenminste voetballen. Gretig vloog hij over het Brabantse kunstgras, links en rechts een mannetje voorbij. De aanvaller is wisselvallig, maar als hij eenmaal op stoom is, ontstaat er wel direct dreiging.

Lede ogen

Ondanks zijn puike invalbeurt was het niet Van Velzen, maar diens collega op de rechterflank Henk Dijkhuizen die Roda op voorsprong zette. Al was daar wel de nodige hulp bij nodig. Want hoewel Roda ietsjes beter begon te voetballen, ging het allemaal nog niet vanzelf. Het cadeautje werd aangereikt door Etienne Vaessen. De doelman van de RKC grabbelde op een afstandsschot van Henk Dijkhuizen en zag de bal in het doel verdwijnen: 0-1, pas de tweede Roda-zege in de laatste twintig jaar in Waalwijk. Trainer Fred Grim moet het gegrabbel met lede ogen aan hebben gezien. De 325 luidruchtige fans maalden er niet om. Zij vierden na afloop een feestje met de spelers. Trainer Molenaar was toen al onderweg naar de catacomben om zijn zorgen te overpeinzen. Want drie punten of niet, goed was het allerminst.
za 15 september 2018 om 07:25 - 15 september 2018 om 07:25 # 59459
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement