×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Johannes Timmermans
SUPPORTERSAVOND
‘Roda kan stadionhuur niet meer opbrengen’
Roda JC moet elke euro omdraaien om te overleven. Een groep ondernemers is de club stevig aan het saneren en zoekt daarbij naar alle mogelijkheden. Dinsdagavond kregen fans tekst en uitleg van de beleidsbepalers.
DOOR JIMMY LEENDERS EN RUBEN VAN ERP

KERKRADE

Roda JC wil minder gaan betalen voor het gebruik van het Parkstad Limburg Stadion. Het verlagen van de huur is een van de manieren waarop de club de broekriem wil aanhalen, zo vertelde Carel Bouckaert dinsdagavond op een informatiebijeenkomst voor supporters. Bouckaert voert het woord namens de G7, een groep ondernemers die de aandelen van Roda-eigenaar Frits Schrouff beheert en druk doende is de club te saneren.

Hij maakte de fans duidelijk dat Roda niet langer voornemens is de 800.000 euro huur op te hoesten. „Dat is gewoon niet op te brengen. We gaan op 10 september ons verhaal doen in de gemeenteraad. Daar zullen we ze aangeven dat ze geen keuze hebben”, stelde Bouckaert resoluut. „Ik wil wel eens zien wie hier de stekker eruit gaat trekken. Dat zal de gemeente in ieder geval niet zijn.”

Bij de gemeente Kerkrade wordt met verbazing gereageerd op de uitlatingen. Wethouder financiën Bert Bejas (CDA) zegt van niets te weten. „We hebben laatst een kennismakingsgesprek gehad en toen is afgesproken dat ze op 10 september aan de Kerkraadse politiek komen mededelen hoe de vlag er bij Roda JC bijhangt. Dat is de enige afspraak die er nu ligt. Ik ben zeer verrast door deze uitspraken.”

Ik wil wel eens zien wie hier de stekker eruit trekt. Dat zal de gemeente in ieder geval niet zijn. Carel Bouckaert, G7 Roda JC
De huur van het Parkstad Limburg Stadion is al langer een heikel punt in Kerkrade. Het bedrag dat Roda moet betalen werd een paar jaar geleden al eens verlaagd van 1,1 miljoen naar 800.000 euro. Bij Ons Kerkrade, de grootste oppositiepartij, kan de mededeling van de Roda-top dan ook op weinig begrip rekenen. „Hoe Roda het regelt, zal mij worst wezen”, reageert fractievoorzitter John Roland fel. „De heren kunnen wel wat mededelen, maar wij gaan in ieder geval niet akkoord.” Ook bij Burgerbelangen, de grootste partij in de gemeenteraad, weten ze nergens van. „Dit verrast mij zeer zeker”, laat fractievoorzitter Alexander Geers weten. „We hebben officieel nog niks gehoord, dus we moeten even afwachten.”

Harde keuzes

Of Roda de stadionhuur ook daadwerkelijk omlaag krijgt, is dus nog maar zeer de vraag. Dat het bedrag de club als een molensteen om de nek hangt, werd dinsdagavond wel duidelijk. Bouckaert, die samen met G7-ondernemer Kees Kuijken en algemeen directeur Harm van Veldhoven op het podium stond, schetste de supporters een beeld van de penibele situatie waarin Roda verkeert. „Toen we begonnen stonden we op een paar dagen van surseance van betaling.” Voor het komende seizoen komt de club 1,7 miljoen euro tekort. „Dat proberen we nu weg te werken.”

Saneren brengt harde keuzes met zich mee, hield Bouckaert het publiek voor. Zo moeten bijvoorbeeld alle ereleden voortaan betalen voor hun kaartjes. „We kunnen dan wel een vriendenclub zijn, maar we moeten elkaar ook onderhouden. Voor ons is iedereen gelijk. Wij zijn wars van verschillen.” Ook Harm van Veldhoven, op dit moment algemeen én technisch directeur bij Roda, legde de fans uit dat hij met handen en voeten gebonden is. „Mij zul je niet horen zeuren. We moeten het doen met wat we hebben. Het kan zomaar zijn dat we een paar jaar in de eerste divisie moeten voetballen. Het is nu eenmaal niet anders.” Hij stipte ook de magere seizoenkaartenverkoop aan. „We hebben er maar ongeveer drieduizend verkocht. Maar dat is ook logisch. We zullen jullie moeten laten zien dat we het applaus van de fans verdienen.” Op dat applaus konden de beleidsbepalers dinsdagavond in ieder geval rekenen.
wo 15 augustus 2018 om 08:42 - 15 augustus 2018 om 08:42 # 51511
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement