×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


ERMINDO ARMINO
NATHAN RUTJES EINDE PROFCARRIERE
‘Afbouwen? Daar doe ik niet aan’
Zijn benen wilden nog wel en hij voelt zich nog steeds fit. Toch besluit Nathan Rutjes (34) te stoppen als profvoetballer. „Deze beslissing is meer met het hoofd, dan met het voetbalhart genomen.”
DOOR JIMMY LEENDERS

KERKRADE

Er is een hele indeling gemaakt: ’s middags een gesprek met die en die, ’s avonds staat hij alle radiostations te woord. Veel mensen willen Nathan Rutjes spreken, een dag nadat bekend werd dat er een einde is gekomen aan zijn loopbaan als profvoetballer. Zoveel aandacht, en dat voor een bankzitter van Roda. Maar de 34-jarige Rotterdammer is mateloos populair bij het grote publiek. Ter illustratie: dik veertigduizend mensen volgen zijn verrichtingen op Instagram. Zijn veelal opgewekte media-optredens, ongebreideld positivisme en natuurlijk het herkenbare kapsel bezorgden Rutjes de status van cultvoetballer.

Dood spoor

Ook de Roda-aanhang sloot Rutjes in de armen. En dat terwijl hij steeds vaker naast het veld te zien was dan erop. In de laatste jaren kwam de middenvelder minder aan spelen toe, met vorig seizoen als dieptepunt. In het jaar waarin Roda uit de eredivisie degradeerde, kwam Rutjes niet verder dan een handjevol korte invalbeurten en wat wedstrijden in het bekertoernooi.

Ik ben heel impulsief, zeker op het veld. Nathan Rutjes
Hij had dan ook wel door dat zijn voetbalcarrière bij Roda op een dood spoor zat. „Als je een hele tijd niet speelt, voel je natuurlijk aankomen dat het avontuur bij Roda op gaat houden. Toen ze bij de club zeiden dat ze niet met me verder wilden, was ik het daar niet mee eens. Maar ik respecteerde die keuze wel, er zit bij geen wrok”, verzekert Rutjes.

Hoewel duidelijk werd dat er bij Roda geen rol meer op het veld voor hem in zat, was voor Rutjes nog niet meteen duidelijk dat hij ook daadwerkelijk zou stoppen als profvoetballer. „Luister, ik ben 34. Normaal zegt een lichaam dan: tot hier en niet verder. Maar dat gevoel heb ik nooit gehad. En dat gevoel heb ik nog steeds niet.”

Rutjes denkt dat hij nog een meerwaarde had kunnen zijn voor Roda, voelt zich nog steeds fit. In de zomer voerde hij gesprekken met meerdere clubs, vier in de eerste divisie, negen op amateurniveau. Was het niet vreemd geweest als hij als voetballer van de tegenstander het veld in het Parkstad Limburg Stadion op was gestapt? „Daar had ik schijt aan gehad. Ik draag Roda een warm hart toe en heb de club altijd verdedigd. Ik weet zeker dat iedereen bij de club dat gerespecteerd had.”

Normaal zegt een lichaam: tot hier en niet verder. Dat gevoel heb ik nooit gehad. Nathan Rutjes
Toch kwam dat er niet van. Bij de ene club kon hij maar voor één jaartje tekenen, bij de ander had hij simpelweg geen goed gevoel. „Ik heb de keuze uiteindelijk gebaseerd op mijn gezinssituatie. Dat gaf de doorslag. We hebben het hier fijn en mijn zoontje Lavezzi zit op een fantastische school.”

Niet afbouwen

Rutjes gaat - naast zijn werk op maatschappelijk gebied - nu aan de slag als assistent-trainer bij Roda onder 17 en start met een trainerscursus bij de KNVB. „Deze beslissing is meer met het hoofd dan met mijn voetbalhart genomen. In 99 procent van de gevallen doe ik dat juist andersom. Ik ben heel impulsief. Zeker op het veld”, lacht hij. Voetballen doet hij komend seizoen nog steeds, maar dan bij de amateurs van Groene Ster in Heerlen. „Ik kreeg daar een goed gevoel. Beter dan bij sommige profclubs zelfs.” Hij treft er Maurice Verbunt als trainer. De twee kennen elkaar goed omdat ze samen voor de groep stonden bij een jeugdteam van KVC Oranje, waar Rutjes’ zoon voetbalt. Verbunt hoeft niet bang te zijn dat Rutjes op halve kracht komt ballen. „Als ik zeg dat ik akkoord ga, dan ga ik ook niet afbouwen. Daar doe ik niet aan.”

Iets anders waar Rutjes niets van wil weten: terugblikken op zijn tijd als profvoetballer. „Daar ben ik niet zo van joh. Zo zit ik niet in elkaar.”

Liever kijkt hij vooruit, naar zijn werk bij de Roda-jeugd. Dat biedt perspectief, heeft hij al gezien. „In het eerste elftal lopen al flink wat jonge jongens rond. Ik kan me herinneren dat ik als speler een paar jaar geleden eens op trainingskamp was en er ineens een bus werd geparkeerd met acht nieuwe buitenlanders. Dat is nu gelukkig niet meer zo. Roda zal de komende jaren nog meer de aandacht moeten gaan leggen op de jeugdopleiding. Want er is hier talent genoeg.”
wo 08 augustus 2018 om 07:51 - 08 augustus 2018 om 07:51 # 49019
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement