×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
If ever truer words were spoken...

Laat de hele directie/bestuur/G7 dit boven hun bedjes hangen. Misschien kan dan op den duur ergens ECHT de weg naar boven worden ingeslagen.
wo 01 augustus 2018 om 09:19 - 01 augustus 2018 om 09:19 # 46401
butcher
RON MEYER
Haal Ger Senden terug
Een gigantisch reclamebord langs de A76 bij Schinnen kondigt een wederopstanding aan. Wie zal herrijzen, is in één klap duidelijk. Onverzettelijke voetbalhelden van weleer doen mijn Roda-hart sneller kloppen. Naast de tekst ‘We will rise again’ prijken de indrukwekkende gedaantes van Gene Hanssen, Pa Modou Kah en wijlen Dick Nanninga. Één Roda gallactico ontbreekt: Ger ‘de Onverzettelijke’ Senden.

Alkmaarderhout, 22 november 2003. De 44ste minuut van een bloedeloze pot wintervoetbal. De rechtsback van de gasten krijgt de bal aan de zijlijn halverwege de speelhelft van de thuisploeg. Niets wijst op een wereldgoal in wording. Senden slingert de bal vanaf de zijlijn richting het doel van AZ-doelman Oscar Moens.

Verontschuldiging

Ger Senden, symbool van onver-zettelijkheid, is als een hond aan een boom achtergelaten door zijn Roda. Niet meer nodig. Een kapitale blunder die zo snel mogelijk rechtgezet moet worden.
Een mispeer of een wereldgoal? Senden laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Nog voordat Moens weer overeind staat, heft Senden zijn beide handen verontschuldigend ten hemel. Natuurlijk was dit een mispeer, maar wel eentje van onmetelijke schoonheid. Van 1989 tot 2008 zou Senden 411 wedstrijden spelen. Ruimschoots compenseerde de Spijker van Chevremont zijn geringe voetbalbriljantie met onverzettelijkheid. En heel soms, heel soms een vlaag van genialiteit.

Ger Senden, symbool van onverzettelijkheid, is als een hond aan een boom achtergelaten door zijn Roda. Niet meer nodig. Een kapitale blunder die zo snel mogelijk rechtgezet moet worden. Niet uit voetbalromantiek, maar omdat het getuigt van een geloofwaardige voetbal- en organisatiefilosofie. En niet in de laatste plaats omdat het vanuit je reinste bedrijfsbelang duur, ineffectief en onnozel is om je sympathieke uithangbord te besmeuren.

Nog nooit schreef ik een opiniestuk over Ger Senden. En geloof het of niet, ook dit stuk gaat eigenlijk niet over Gerrie. Het gaat over het geloof in eigen kracht van een club die voor tienduizenden mensen zoveel meer is dan een voetbalclub. Een sociale gemeenschap in tijden van ontkerkelijking en ieder-voor-zich-politiek. Een ooit zo trots vlaggenschip van een streek die diepe dalen kende. Toen ik als jochie in de jaren ’90 vertelde waar ik vandaan kwam, wist men in de rest van het land alle ellende op te noemen, maar voor één argument hadden ze veel respect: RODA. Die sympathieke club waar alles op het collectief gericht was.

Onherkenbaar

Die club is inmiddels twee keer gedegradeerd, nagenoeg verwoest, maar bovenal onherkenbaar. En daarvoor is één belangrijke reden: de leiding geeft al vele jaren steevast dezelfde boodschap. Wij geloven niet in de eigen club of de eigen regio.

Ooit móest Roda fuseren, want anders zou er nooit meer een Limburgse club in de eredivisie spelen. Jaren later sprak voormalig directeur Wim Collard als een kleuter in een snoepwinkel tientallen keren de voornaam van een Russische miljardair uit alsof die al jaren zijn allerbeste vriend was. En dus werd de club als een goedkope lolly in de etalage gezet. Tegelijkertijd gaf hij Ger Senden geen hand omdat Senden hem kennelijk ooit de waarheid gezegd had. Voormalig technisch directeur Ton Caanen legde diezelfde Rus uit dat hij koempelmentaliteit niet erg serieus hoefde te nemen, want dat was ‘iets voor de fans’.

Fundament

‘We will rise again’ zal op nieuwe manieren moeten gebeuren, maar als het fundament daarvan niet de clubfilosofie is dat niets of niemand groter is dan de club, zal zij nooit meer worden dan een leus op een reclamebord langs de A76.

Als de Roda-leiding een geloofwaardig beroep wil doen op het roemruchte verleden van de club of op de met-vallen-en-opstaan-loyaliteit van de regio en de duizenden trouwe fans, bouwt ze de voetbalfilosofie van het nieuwe Roda op een fundament van zelfbewuste onverzettelijkheid.

Haal Ger Senden terug om waar hij voor staat. Een filosofie van hard werken en jezelf wegcijferen voor het collectief. Desnoods op de blote knieën. Dan zullen we opstaan als nooit tevoren.

SP-voorzitter Ron Meyer is supporter van Roda JC
wo 01 augustus 2018 om 08:20 - 01 augustus 2018 om 08:20 # 46364
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement