×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


milan haak
REPORTAGE RIGINO CICILIA
Wel doelpunten,geen plezier
Rigino Cicilia stond dinsdag in de basis bij Suduva, dat in de voorronde van de Champions League met 3-0 verloor van Rode Ster. De voetballer uit Kerkrade is bij de Litouwse landskampioen een vaste waarde, maar zou het liefst snel vertrekken.
DOOR MILAN HAAK

MARIJAMPOLE

Het is nu goed toeven in het Litouwse Marijampole. In de winter kan het er 25 graden vriezen, maar in de zomer is het heerlijk weer. Het centrum van de stad ziet er modern uit en is brandschoon. Het enorme, lege plein vlak voor het gemeentehuis en de verlaten straten vallen het meeste op. Op het oog geen droombestemming voor een Nederlandse profvoetballer.

Toch is dit de stad waar Kerkradenaar en oud-Roda JC-speler Rigino Cicilia (23) tegenwoordig zijn wedstrijden speelt. Nadat zijn definitieve doorbraak bij Roda was uitgebleven, belandde hij via RKC en het Engelse Port Vale bij Suduva, de club uit Marijampole. Er wonen slechts 40.000 mensen in de stad die de landskampioen herbergt.

Suduva pakte de titel vorig jaar voor het eerst. Het betekent echter niet dat voetbal leeft in Marijampole. Thuiswedstrijden worden doorgaans gespeeld voor een handvol toeschouwers. Op straat wordt Cicilia niet vaak aangeklampt voor een handtekening. „Ik heb hier minder het gevoel dat ik profvoetballer ben dan in Engeland”, zegt hij. „Mijn tijd in Engeland was top. Door blessures werd mijn contract helaas niet verlengd. Toch gaat het hier in Litouwen sportief best goed. Ik speel alles en pik mijn doelpuntjes mee.”

Veel mensen in de stad zijn best wel kil. Grapjes worden bijna niet gemaakt. Ik voel me hier niet echt thuis. Rigino Cicilia
Onveilige buurt

Ondanks een vaste basisplaats wil Cicilia in november - wanneer zijn contract afloopt - weg. „Ik woon in een onveilige buurt. Er werd laatst ingebroken bij de buren en van iemand anders werd de auto gestolen. Dat is natuurlijk niet fijn, maar het ergste is dat hier niets te doen is. Ik mis mijn vriendin, vrienden en familie. Veel mensen in de stad zijn best wel kil. Grapjes worden bijna niet gemaakt. Ik voel me hier niet echt thuis. Elke dag bel ik wel met vrienden of familie.”

Cicilia en zijn zaakwaarnemer zijn al op zoek naar een andere club. De marktwaarde van de lange aanvaller is de voorbije weken gestegen. In de vorige voorronde van de Champions League scoorde hij een hattrick tegen Apoel Nicosia. „Na die hattrick heeft een aantal clubs zich gemeld, maar voorlopig concentreer ik me op Suduva. Het liefst zou ik opnieuw in Engeland spelen, maar misschien ook in Amerika. Voordat ik naar Suduva kwam, zou ik eigenlijk naar Orlando City gaan. Die spelen in de MLS, het hoogste niveau in Amerika. Ik heb anderhalve maand gewacht, maar uiteindelijk ketste dat af. Daarna kwam Suduva met een aantrekkelijke aanbieding. Ik tekende een prima contract, maar als je de toeschouwersaantallen ziet, vraag je je af hoe dat kan.”

Ik kijk al mijn wedstrijden terug en schrijf op wat ik beter kan doen. Daar probeer ik dan aan te werken. Rigino Cicilia
Vertrouwen

Een terugkeer naar Roda JC - of een andere club in Nederland - heeft nog geen prioriteit. „Ik debuteerde onder René Trost. Daar ben ik hem heel dankbaar voor. Maar trainers die daarna kwamen, hadden niet genoeg vertrouwen in mij. Aankopen kregen de voorkeur en daardoor werd ik geen vaste waarde.”

Hoewel hij zich in Marijampole niet op zijn gemak voelt, probeert Cicilia het maximale uit zijn carrière te halen. „Ik kijk al mijn wedstrijden terug en schrijf op wat ik beter kan doen. Daar probeer ik dan aan te werken. Ik ben nog jong en wil me in de kijker spelen, zodat ik weer naar een mooie competitie kan.”

De 3-0 nederlaag tegen Rode Ster is een flinke streep door de rekening van Suduva en Cicilia. Een vervolg in de Champions League lijkt onwaarschijnlijk. Cicilia is daardoor binnenkort weer veroordeeld tot de Litouwse competitie. Een vooruitzicht dat hem niet vrolijk stemt.
vr 27 juli 2018 om 08:58 - 27 juli 2018 om 08:58 # 45015
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement