×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Dieter
butcher

Haha je was me net 1 minuut voor.. heb em zelf net ook geplaatst.
wo 25 juli 2018 om 08:25 - 25 juli 2018 om 08:25 # 44268
butcher


ruben L. Oppenheimer

MVV en Roda JC hebben nog niet hun slag kunnen slaan op de transfermarkt. Hevige concurrentie aan de andere kant van de grens is daar mede de oorzaak van.
DOOR EMIL VISSER

KERKRADE/MAASTRICHT

Roda JC hengelde deze zomer nog maar twee spelers binnen. En MVV heeft niet meer dan een handjevol huurlingen kunnen toevoegen aan de selectie. De Limburgse clubs die volgend seizoen in de eerste divisie uitkomen, voeren een moeizame strijd op de transfermarkt.

De Kerkraadse club heeft na de degradatie uit de eredivisie fors moeten snijden in het budget. De Maastrichtenaren moeten al jarenlang met een beperkte geldbuidel op pad.

De moordende concurrentie van buiten de landsgrenzen maakt het er allemaal niet makkelijker op voor de Zuid-Limburgse ploegen.

Belgische clubs hoeven een deel van de sociale bijdrage over het loon van spelers niet te betalen. Thomas Peeters, sporteconoom
Salaris

MVV had bijvoorbeeld graag nog een jaar lang Christophe Janssens in de selectie gehad. De linksback, onder contract bij Genk, koos echter niet voor een langer verblijf in Maastricht, maar gaat nu voetballen bij KVC Westerlo. „Westerlo, dat uitkomt op het tweede niveau in België biedt een beter salaris”, zegt trainer Ron Elsen daar over. „We kunnen er gewoonweg niet mee concurreren.”

In het Belgische voetbal is simpelweg meer geld beschikbaar. Een van de voornaamste redenen daarvoor is een speciale Belgische fiscale regeling, zo zegt Thomas Peeters, sporteconoom en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. „Belgische sportclubs hoeven een deel van de sociale bijdrage over het loon van spelers niet te betalen. Daardoor kunnen clubs hogere salarissen bieden, wat voor voetballers uiteraard aantrekkelijk is.”

Maar er is meer waardoor de concurrentiepositie van de Belgen beter is ten opzichte van de Nederlandse eerste divisie. Peeters: „In België wordt ruim baan gegeven aan vermogende buitenlandse investeerders. Dat komt overigens ook doordat de nodige clubs in financieel zwaar weer verkeren. Daardoor kunnen - vaak buitenlandse - geldschieters clubs voor een appel en een ei overnemen.”

Oostzijde

Als we aan de oostzijde de grens oversteken, is het voor Nederlandse clubs nóg lastiger om te concurreren. „In de Regionalliga West (het vierde niveau in Duitsland, red.) zijn vier à vijf clubs die echt op amateurniveau zitten en waarvan de spelers ook nog een andere baan hebben”, zegt Robert Pinior, van RP Sportmanagement uit Duitsland. „Maar de andere verenigingen uit die liga kunnen prima mee met de eerste divisie én soms de eredivisie in Nederland.”

Dat blijkt ook uit de cijfers. Alemannia Aachen heeft een budget van maar liefst drie miljoen euro en geeft 1,2 miljoen uit aan spelers. En dan hebben we het nog niet over Viktoria Köln. De Traditionsverein in die competitie heeft een spelersbudget van pakweg vier miljoen euro: ongeveer het dubbele van eredivisieclub VVV. „De inkomsten zijn vooral te danken aan het grote achterland en dus de grote achterban van de clubs.” In de budgetten van die Regionalliga-clubs zit bovendien nog een licht stijgende lijn, zegt Pinior. „En dat terwijl de wedstrijden nauwelijks worden uitgezonden op tv en er qua uitzendrechten dus amper wat te halen is.”

Pers

De televisiegelden zijn in Nederland en België wel degelijk van belang. En die worden in België een stuk eerlijker verdeeld dan in Nederland, zegt hoogleraar Peeters. „De twee Belgische profcompetities hebben samen 24 clubs, Nederland heeft er 34. De profclubs in België krijgen daardoor relatief gezien meer geld uit televisie-inkomsten. Belangrijk punt daarnaast is dat in Nederland erg veel media-aandacht uitgaat naar de grote clubs. Voor sponsors is die media-aandacht van cruciaal belang en dus hebben de kleine clubs het moeilijker om goede sponsordeals te sluiten.”

De conclusie van Peeters is dat in België de welvaart in het voetbal gelijkmatiger is verdeeld. „In Nederland zijn de pieken hoog maar tegelijk de dalen diep.”
wo 25 juli 2018 om 08:22 - 25 juli 2018 om 08:22 # 44266
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement