×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
joost
Hoe weet je dat het een open sollicitatie was?
do 19 juli 2018 om 13:04 - 19 juli 2018 om 13:04 # 42569
Hutch
Helemaal niet verbazingwekkend dat Roda van team-VVCS verliest. Jarenlang falend technisch beleid hebben ons op dit nivo gebracht. Nou ja, een beetje daaronder dus.

De meest opzienbare zinssnede betreft dan ook de open solicitatie die Van Loen bij Roda plaatste en het feit dat de club daarop zelfs niet de moeite heeft genomen te reageren.

Man man man, zelfs daar zijn ze te dom en lomp voor. Het is om je kapot te schamen...
do 19 juli 2018 om 10:48 - 19 juli 2018 om 10:48 # 42519
butcher

Bas Quaedvlieg
ZONDER CONTRACT TEAM VVCS
Zo snel mogelijk weg
Een ploeg zonder supporters en zonder vaste spelersgroep. Team VVCS biedt profs zonder contract de mogelijkheid om te trainen en te voetballen. Het resultaat: een gretig bijeengeraapt zooitje.
DOOR EMIL VISSER

KERKRADE

Tot morgen? Ik hoop het niet”, grapt Berry Powel als hij met zijn teamgenoten richting auto loopt. De spits giet vervolgens een flesje water leeg in zijn keel. De voormalige Roda JC’er is 38 jaar, maar heeft deze zaterdag als een van de weinige voetballers negentig minuten lang lopen pezen onder de brandende zon. Een brede glimlach verraadt: zijn team VVCS heeft zojuist gewonnen van Roda JC. De ploeg van contractloze profvoetballers was met 1-2 te sterk.

„Als ik ze maandag niet meer zie, betekent dat ik bij een profclub kan testen”, verduidelijkt Powel in de catacomben van het Roda-stadion. „Dat is het waarom we hier spelen: om zo snel mogelijk weer weg te zijn.”

Team VVCS heeft spelers van allerlei pluimage op het veld staan. De ene speler is op een zijspoor geraakt bij zijn club, de ander komt terug van een pittige blessure, de volgende heeft na een paar seizoenen bij de amateurs weer honger naar meer. Powel behoort tot de laatste categorie. Onder meer FC Den Bosch, Roda JC, ADO Den Haag en het Engelse Milwall prijken op zijn cv, maar de laatste jaren trapte hij ze binnen voor Kozakken Boys en IJsselmeervogels. „Ja, we zijn ook een samengeraapt zooitje”, zegt Powel. „Maar volgens mij is het team van Roda ook bijeengeraapt. Veel jonge jongens. Ik zie niet veel verschil.”

Ja, we zijn een samengeraapt zooitje. Maar volgens mij is het team van Roda ook bijeengeraapt. Berry Powel
Scouts

Guy Ramos, die na een jaar blessureleed de weg omhoog weer hoopt in de slaan, is net als Powel één van de ervaren mannen in het VVCS-team. Tijdens de wedstrijd dolt hij wat met Roda-spelers. „Erg lekker om zo’n wedstrijd te spelen. Eerder voetbalden we tegen een team van Stichting Goal. Een selectie die bestaat uit ex-gedetineerden. Dat is natuurlijk niet zo aantrekkelijk. Maar tegen Roda, in dit stadion en dan winnen… We hebben ons beslist in de kijker gespeeld. VVCS regelt immers dat er scouts op de tribune zitten.”

Hoe het kan dat het team van werkloze profs wint van de Roda-selectie is voor Ramos -ook al met een verleden in Kerkrade- evident. „We zijn gretig en we zijn bijzonder fit. Als ik nu bij een club kan testen, moet ik direct meekunnen.”

Fit zijn de spelers van de VVCS inderdaad. Dat is grotendeels toe te schrijven aan conditietrainer Rob Druppers, veelvoudig Nederlands kampioen op de middellange afstanden baanatletiek. De trainingen worden bovendien afgewerkt op de onberispelijke KNVB Campus in Zeist en op het piekfijne Sportcentrum Papendal.

Kortom, aan faciliteiten geen gebrek. Maar spelen voor VVCS is hoe dan ook apart. Het team heeft geen fans, geen sponsors en ook geen spelersbus. „We zijn hier allemaal met eigen vervoer”, legt coach John van Loen uit. „Nadat Roda ons uitnodigde, heb ik eerst aan de jongens gevraagd of zij daar trek in hadden. Voor de meeste spelers is Kerkrade immers dik twee uur rijden; dan reken ik de files onderweg nog niet mee. En nee, benzinekosten worden niet vergoed.” Van Loen kijkt op dat moment toe bij de warming-up van ‘zijn’ spelers. Het is een team van eenlingen die het veld op en neer draven en een oefening met de bal doen. In de kleedkamer heeft de coach net een praatje gehouden. De tijd heeft de vuurrode lokken van Van Loen lichtgrijs geverfd. Zijn vlotte babbel is onveranderd. Toch moet hij in de kleedkamer soms zoeken naar woorden. „Wat moet ik zeggen tegen die jongens? Van tactiek is nauwelijks sprake. We bouwen niet aan een elftal. Los zand is het.”

Onappetijtelijk

De oud-aanvaller van Roda, Ajax, Feyenoord, Anderlecht en FC Utrecht zegt het niet hoofdschuddend, maar met een flinke portie begrip. „Zij moeten zichzelf verkopen en dat doen ze ook. In de wedstrijd merk ik dat zij niet zozeer met het team bezig zijn. Toen ik hier kwam, een paar weken geleden, hadden we vijf spelers. Daarna achttien. Vervolgens vertrokken er weer drie spelers die een kans hebben gekregen bij een echte club. Zo blijft dat gaan.” Tussen neus en lippen door laat Van Loen weten dat hij zelf ook beschikbaar is voor een leuke klus. „Ik heb vorig seizoen nog gesolliciteerd bij Roda. Nooit meer iets van gehoord.”

De spelers van de VVCS, die onappetijtelijk ogende feloranje shirts dragen, geven negentig minuten lang vol gas. Het team van eenlingen is grote delen van de wedstrijd de baas. Het bikkelt, het scoort, het wint. Direct na de wedstrijd is Van Loen het mannetje. De vroegere spits glundert met gebalde vuisten. „Ik hoop dat ik binnenkort niemand meer op de training heb.”


Team VVCS bestaat al sinds 2004
Team VVCS (Vereniging voor Contractspelers) werd in 2004 opgericht. Profvoetballers die geen contract hebben, kunnen met het team deelnemen. Voor de spelers worden professionele trainingen verzorgd.

De VVCS regelt en bekostigt tevens wedstrijden en zorgt dat er scouts aanwezig zijn tijdens deze duels. De spelers kunnen zich op deze manier bij profclubs in de kijker spelen en maken zo kans op een nieuw contract.

Door de jaren heen zijn diverse spelers weer aan een verbintenis gekomen via de VVCS. Deze zomer zijn onder anderen Mike Haverkotte (naar ADO Den Haag), Mats Grotenbreg (Vitesse) en Guyon Philips (op proef bij Berliner AK) weer in beeld voor een contract.
wo 18 juli 2018 om 08:04 - 18 juli 2018 om 08:04 # 42037
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement