×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


jurgen mols
Trost als een vorst in Lier
René Trost is opnieuw hoofdtrainer. Hij gaat aan de slag bij Lierse Kempenzonen. „Met mijn hart gaat het goed.”
DOOR ONZE VERSLAGGEVER

LIER/SITTARD

René Trost (53) is weer hoofdtrainer. En hij kan haast niet wachten om te beginnen. Hij praat honderduit over het project Lierse Kempenzonen waar hij mee van start gaat. De oud-trainer van Roda JC, MVV en VVV is bepaald geen onbekende in het Belgische stadje Lier. Sterker nog, hij geldt nog altijd als een held van plaatselijke club Lierse SK. Twaalf jaar geleden vergaarde hij zijn status. „Als beginnend hoofdtrainer in de Eerste Klasse (hoogste niveau, red.), startte ik in een zware competitie. En we hebben ons toen gehandhaafd. Het was een waanzinnig jaar”, haalt hij die periode terug in zijn geheugen. Een seizoen later ging het overigens mis met Lierse en gingen trainer en club uit elkaar.

Hart

En met Lierse SK ging het de afgelopen maanden ook niet zo best. De club ging failliet, moest noodgedwongen fuseren met het nabijgelegen KFC Oosterzonen en gaat nu door het leven als Lierse Kempenzonen. De ploeg start op het derde niveau van België. Een fusie tussen voetbalclubs gaat altijd gepaard met sentimenten. De leiding van de nieuwe club heeft daarom bewust twee boegbeelden van het voormalige Lierse binnengehaald. Naast Trost komt Nico Van Kerckhoven te zitten als assistent. De oud-international van België en ex-speler van Schalke ’04 speelde meer dan 200 wedstrijden voor Lierse. Met hem had Trost naar eigen zeggen direct een klik. „Binnen een half uur had ik al door dat wij goed gaan samenwerken.”

Maar bijna drie jaar geleden zei Trost dat hij nooit meer op de ‘hete’ stoel van hoofdtrainer zou gaan zitten. Een direct gevolg van een hartinfarct. „Die periode bij Roda was mentaal zó zwaar. Ik voelde constant druk. Van het moment dat ik om zeven uur ’s ochtends in de auto stapte, tot het moment dat ik twaalf uur ’s nachts in bed lag.” Maar gaandeweg is de situatie flink verbeterd, legt de Kerkradenaar uit. „Ik ga nog regelmatig op controle en slik twee keer per dag tabletten. Meer merk ik er niet van. Ik kan prima functioneren. Ik weet nu dat ik dingen slimmer moet aanpakken, minder emotioneel. Maar ik heb geleerd om mijzelf beter te sturen.”

Scouten

De klus bij Lierse Kempenzonen kwam voor de oefenmeester op een ideaal moment. De afgelopen periode was Trost actief bij de academie van Roda. Maar daar zat hij op een dood spoor. Alle contracten bij de academie zijn in april formeel opgezegd. „Het is toeval dat ik de laatste tijd wat vaker contact had met Lierse. De afgelopen periode heb ik wat gescout voor Roda, en toen kwam ik ook hier. En ik werd elke keer ontvangen als een vorst. En als ik deze functie bij Lierse niet zou accepteren, had ik me gewoon bij het UWV moeten melden. Maar Lierse belde mij. En ja, daar voelde ik me door gevleid. Dat is logisch toch?”

De voorbereiding bij de Belgische club begint over een maand. „Eerst ga ik op vakantie. Dan is mijn accu opgeladen als ik begin. Ik zit vol energie.” De club en de oefenmeester hebben de ambitie om bovenin mee te doen op het derde Belgische niveau. „Kampioen worden? Dat zal ik niet meteen zeggen. Gezien alles wat hier is gebeurd, kan het zomaar zijn dat we iets later uit de startblokken komen.”
di 26 juni 2018 om 06:12 - 26 juni 2018 om 06:12 # 34761
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement