×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


2foto's
51 PROCENT AANDELEN
Pact lokale groep en Korotaev redt Roda
Een pact van zes regionale ondernemers en de Russische zakenman Aleksei Korotaev moet Roda JC voor een donker scenario behoeden. Samen krijgen ze een meerderheid van 51 procent in handen en gaan ze de huidige tekorten wegwerken.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Eigenaar Frits Schrouff (bovenste foto) verkoopt 20 procent van zijn aandelen aan Korotaev (onderste foto). In ruil krijgt hij de twee miljoen euro die bij een notaris in Heerlen staan geparkeerd. Daarnaast draagt hij 31 procent over aan de regionale groep. De ondernemers zullen met een nog onbekend bedrag bijdragen aan de sanering. Doelstelling is dat Roda nagenoeg schuldenvrij begint aan het seizoen in de eerste divisie. Het budget zal rond zeven miljoen euro zijn, drie miljoen minder dan het afgelopen seizoen in de eredivisie.

Het reddingsplan wordt door meerdere goed ingevoerde bronnen onafhankelijk van elkaar bevestigd. Roda zal op zeer korte termijn met een verklaring naar buiten treden. Schrouff was gisteren niet bereikbaar voor een reactie.

Onbekend is vooralsnog wie de betrokken ondernemers zijn. Het zouden grote en trouwe Roda-sponsors zijn, naar verluidt zes, die niet direct een commercieel belang hebben, maar vooral uit betrokkenheid de club willen helpen. Nick Janssen, voormalig commercieel directeur, zou de groep hebben warm gemaakt.

Een mogelijk scenario is dat ze in de toekomst hun aandelen voor een symbolisch bedrag aan Korotaev overdragen. De Rus zou daarmee een meerderheidsbelang krijgen. Zijn intentie is om ook de resterende aandelen van Schrouff op termijn over te nemen. Voorwaarde is wel dat hij dan door de screening van de KNVB moet komen. De regels voor (buitenlandse) investeerders die meer dan 25 procent van de aandelen krijgen zijn per 6 juni verscherpt. Zo moet hij de herkomst van zijn vermogen kunnen verklaren. Bovendien kan de 31-jarige zakenman pas Dubai verlaten als hij niet meer verwikkeld is in een rechtsgang. Korotaev moet echter eerst stap nummer één zetten. Volgens Roda-bronnen heeft hij gisteren in Dubai in het bijzijn van een plaatselijke notaris zijn handtekening voor de aandelenoverdracht gezet. Francois Gonin, woordvoerder van Korotaev, kon dat desgevraagd niet bevestigen. Met de handtekening hoopt Roda uiterlijk vandaag de twee miljoen vrij te krijgen.

Dat is van cruciaal belang, want morgen moet de begroting voor seizoen 2017/18 worden ingediend.

Het extra geld zal vooralsnog slechts summier voor het spelersbudget worden gebruikt, dat fors wordt ingekrompen. Technisch directeur Harm van Veldhoven zou pogingen doen om de duurste spelers, zoals El Makrini en Gnjatic, elders onder te brengen zodat er wat financiële ruimte ontstaat. De huidige selectie bestaat uit slechts dertien, deels onervaren spelers.
do 14 juni 2018 om 06:27 - 14 juni 2018 om 06:27 # 31415
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement