×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
De toekomst van Roda is al 'zorgwekkend' zo lang ik er kom; zo'n dikke veertig jaar. ik lig er niet wakker van.

Maar er mag wel een taskforce opgericht worden die zich bezig gaat houden met de vraag hoe Roda weer uitgroeid tot een leuke club die wat uitstraalt. Want dat is een hele tijd geleden.
wo 13 juni 2018 om 00:47 - 13 juni 2018 om 00:47 # 31006
butcher


bas quaedvlieg
2foto's
TOEKOMST RODA JC ZORGWEKKEND
Roda in greep onzekerheid
De onzekerheid over de toekomst houdt alles en iedereen bij Roda JC in een ijzeren greep. Een deal over de twee miljoen van Korotaev zou het schip drijvende houden, maar ook dan blijft het perspectief zorgwekkend. Een antwoord op de meest prangende vragen.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Hoe groot zijn de financiële zorgen van Roda?

Die zijn groot, zo niet alarmerend. Door de degradatie verliest Roda een aanzienlijk deel van zijn inkomstenbronnen, zoals tv-gelden, recettes en sponsorinkomsten. De huidige begroting (rond tien miljoen) moet met miljoenen worden ingekrompen. Dit kan de club niet opvangen zonder externe hulp. De huishouding is immers relatief duur vanwege de hoge stadionhuur (800.000 euro per jaar), een aantal forse spelerssalarissen en overige personeelskosten. Roda stelt daarom alles in het werk om de twee miljoen euro van Aleksei Korotaev, die al anderhalf jaar bij een notaris in Heerlen liggen, zo snel mogelijk binnen te halen. Dit gebeurt onder grote druk, want volgens de reglementen van de KNVB moet de club vóór komende vrijdag (15 juni) de begroting voor komend seizoen inleveren. De voetbalbond eist een goed onderbouwd document, anders kunnen er sancties volgen.

Hoe groot zijn de schulden van Roda en hoe lang is eigenaar Frits Schrouff nog bereid om de gaten te dichten?

Van de academie tot de technische staf: niemand heeft zekerheid over de middelen voor komend seizoen.
Parallel met de sportieve neergang maakt Roda JC al vele jaren verlies. Toen Schrouff in november 2015 de club overnam, moest hij een schuldenlast van naar schatting tien miljoen euro wegpoetsen. Maar ook in de seizoenen daarna eindigde de club weer met een tekort: 1,9 miljoen (2015/16) en 0,9 miljoen (2016/17). Over het afgelopen seizoen zijn nog geen cijfers bekend, maar de verwachting is dat er opnieuw verlies is. Schrouff heeft tot nu toe garant gestaan voor de tekorten, maar de voortdurende degradatiestrijd en vele financiële tegenvallers hebben een zware wissel op zijn gemoed getrokken. Hij wil zo snel mogelijk zijn aandelen verkopen, maar eist dan wel spijkerharde garanties dat Roda in goede handen achterblijft. Om die reden negeerde de 78-jarige eigenaar avances van champagnemiljonair Salar Azimi en oud-Vitesse-boss Merab Jordania. Wegens de eindeloze reeks rechtszaken in Dubai raakte hij ook zijn enthousiasme over Korotaev kwijt, maar door de huidige nood van Roda heeft hij toch de poort open gezet. Ook zou Schrouff, volgens goed ingevoerde bronnen, in gesprek zijn met een aantal regionale zakenlieden om aandelen over te nemen.

Wat betekent de onzekerheid op sportief gebied?

Van de academie tot de technische staf: niemand heeft zekerheid over de middelen voor komend seizoen. Vooral technisch directeur Harm van Veldhoven is niet te benijden, en dat is nog een understatement. De huidige selectie bestaat slechts uit dertien contractspelers, van wie een aantal jong en onervaren, zoals doelman Radomir Novakovic (18), Nicky Souren (18), Livio Milts (20) en Mart Remans (19). Mede omdat het contract van enkele dure spelers uit het Ton Caanen-tijdperk doorloopt (El Makrini, Gnjatic) is de ruimte voor uitbreiding zeer beperkt. Als Roda erin slaagt om de twee miljoen van Korotaev over de streep te trekken, dan komt er wat extra geld voor versterking vrij, maar ook in dat geval blijft het budget summier. Roda is wellicht gedwongen om opnieuw goedkope huurspelers in België en Duitsland te zoeken, wat de opbouw van een duurzame selectie moeilijk maakt. Ronkende ambities is wel het laatste wat Van Veldhoven nu durft uit te spreken. Robert Molenaar, de coach die hoe dan ook met een gedeukte reputatie de eerste divisie in gaat, wacht een kapitale opdracht om deze ploeg straks boven de grauwe middenmoot te laten uitstijgen.

Komt er een grote schoonmaak in de organisatie nu Roda gedegradeerd is?

Het is zeer aannemelijk dat er grondige veranderingen in de clubleiding komen. Directeur Wim Collard, die na de eerste degradatie in 2014 aan het roer kwam, preludeerde eerder al op een afscheid deze zomer. Diverse namen circuleren als opvolger. Veel genoemd wordt Stijn Janssen, de fiscaal jurist die Roda in contact bracht met Korotaev. Janssen, opgegroeid in Spaubeek, is vanuit Dubai teruggekeerd in Nederland en zat dit seizoen bij veel thuiswedstrijden pal naast de directie in de ereloge. Hij is nog steeds een cruciale intermediair tussen Roda en Korotaev. Collard polste hem al eerder informeel als zijn opvolger, maar toen hield Janssen de boot af. De gekortwiekte raad van commissarissen, die nog slechts bestaat uit projectontwikkelaar Hessel Meijer en accountant Huub Mullenders, zal wellicht plaats maken. Hun laatste taak is het adviseren van Schrouff bij diens pogingen om zijn aandelen te verkopen. Ook interessant: wat gaat een mogelijke entree van Korotaev teweegbrengen in het Parkstad Limburg Stadion? Harm van Veldhoven laat geregeld doorschemeren dat hij bepaald niet staat te wachten op diens entourage, zoals Nicolas Anelka en zijn rechterhand, makelaar Doug Pingisi. Zij wilden van Roda een handelshuis maken en juist dat staat haaks op de filosofie van de huidige TD.
di 12 juni 2018 om 06:07 - 12 juni 2018 om 06:07 # 30635
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement