×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
Ton overleeft alles. Dat kunnen mensen zonder zelfreflectie. Je richt een puinhoop aan en als de boel ligt te smeulen trek je aan je stutten en ga je vrolijk verder.

Maar laten we eerlijk zijn, in een echt bedrijf waren ze nooit voor zijn praatjes gevallen. Alleen bij Roda.
wo 06 juni 2018 om 19:22 - 06 juni 2018 om 19:22 # 29003
butcher



Symbool van chaostijd
Voor velen binnen en buiten Roda JC staat hij symbool voor een uiterst turbulent, chaotisch tijdperk in Kerkrade. Ton Caanen, inmiddels bezig aan een nieuw avontuur in Slowakije, reageert na lange tijd op de bijtende kritiek.
DOOR ROEL WICHE

SPAUBEEK

S

ophia Loren kijkt ons indringend aan vanaf een grote wand, als een moderne Mona Lisa. Ton Caanen (52) heeft zojuist koffie gezet, maar kan de suikerpot niet vinden in de riante, stijlvol verbouwde villa in Spaubeek waar hij met zijn vrouw en zoontje woont. Hij is de afgelopen tijd heel weinig thuis geweest, excuseert hij zich. Na zijn gedwongen vertrek als technisch directeur bij Roda JC, in april vorig jaar, leek hij van de aardbodem verdwenen. Caanen wees meerdere verzoeken om interviews af, resoluut, terwijl vanuit vele hoeken de criticasters hun pijlen op hem afvuurden. Intussen werkte hij achter de schermen aan een doorstart van zijn carrière. In Slowakije probeert hij sinds de jaarwisseling in opdracht van een investeerdersgroep uit Colombia de kleine profclub Senica uit het slop te trekken.

Uw carrière heeft een nieuwe wending genomen. Bent u nu een headhunter voor investeerders?

Ik was verantwoordelijk voor de transfers. Ik heb ingestemd, daarin kan ik mezelf iets verwijten. Maar het was niet zo: Ton heeft een grote buidelzak en maakt alles op. Ton Caanen
„Ik noem het zelf consultancy. Ik heb bij vier clubs gewerkt met een investeerder, waaronder Roda. Op een gegeven moment weten potentiële geldschieters je te vinden. Ik doe het voorwerk, leg contacten met clubs. Andersom krijg ik telefoontjes van clubs die investeerders zoeken.”

Uw eerste project is een kleine club in Slowakije. Waarom daar?

„Ik kreeg van een groep investeerders uit Colombia opdracht een club in Europa te zoeken. Om in te investeren of over te nemen. Ik heb vijf, zes clubs bezocht en kwam uiteindelijk bij Senica uit. Financieel en sportief helemaal dood, een goed moment om in te stappen. Ons model is: we brengen jonge spelers uit Zuid-Amerika onder bij één club, bieden ze begeleiding en gaan ze dan doorverkopen.”

U werd meteen ook maar trainer.

„Het werkte niet om de coach te laten zitten. Hij kon niet communiceren met de nieuwkomers. En dan zou ik steeds moeten aandringen om hen te laten spelen. Ik heb vaker met het bijltje gehakt en ben voor de groep gaan staan. Binnen vier maanden is het gelukt om degradatie te voorkomen. Nu kunnen we volle kracht vooruit met dit project. Deze week reis ik naar Colombia om het toekomstplan te presenteren.”

Waarom zocht u na uw vertrek bij Roda JC uw heil in Zuid-Amerika?

„In maart 2017, nog in dienst van Roda, heb ik een scoutingsreis van twee weken naar Colombia gemaakt. Daar heb ik contacten gelegd met een aantal mensen. Toen ik weg was bij Roda ben ik terug gegaan. Ik ben er zeven maanden gebleven. Met een andere pet op heb ik diezelfde contacten versterkt. Uiteindelijk is daar de opdracht van de investeerders uit voortgevloeid.”

Uitgerekend die eerste reis naar Colombia was voor Roda de druppel u op non-actief te zetten. De andere directeuren, Wim Collard en Nick Janssen, vonden dat u niet weg kon gaan terwijl de club in nood was.

„Die trip vloeide voort uit de plannen die Aleksei Korotaev met Roda had. Hij wilde graag talentvolle spelers halen en vroeg me ook over de grenzen te kijken. Nicolas Anelka zou Brazilië en Argentinië voor zijn rekening nemen, Afrika was voor zijn rechterhand Doug Pingisi. Ik richtte me op Colombia en Venezuela, daar is the sky the limit. Het hele plan heb ik aan Wim en Nick voorgelegd. Dat werd ter kennisgeving aangenomen. Maar vier weken later zeiden ze: Ton, het is niet wenselijk als de TD er niet is als we zondag verliezen. Ik zag dat totaal anders. Die reis was helemaal voorbereid. En het was in de notulen vastgelegd.”

Is het niet een megalomaan idee om in Zuid-Amerika te scouten voor een Nederlandse kelderclub?

„Ik was in opdracht bezig met het nieuwe Roda. Ik heb niet alleen naar spelers in Colombia gekeken, ook naar geldschieters. Toen ik naar Dubai vloog om de Korotaev-deal rond te maken en later slagvaardig spelers haalde werd ik intern geprezen. Maar voor die reis naar Zuid-Amerika werd ik verketterd.”

Na uw vertrek zei Wim Collard: ‘Ton heeft geen last van gebrek aan profileringsdrang’.

„Toen ik Wim later trof, heb ik hem drie keer recht in de ogen gekeken en gevraagd: waarom roep je dit, en waarom zo vaak? Je had ook kunnen zeggen: we zijn niet tevreden over je technische beleid en nemen daarom afscheid. Ik heb hem gevraagd: heb ik jou persoonlijk iets aangedaan? Nee, was het antwoord. Ik zei: bedoel je met grootheidswaanzin dat we samen in mijn auto stiekem in het donker de landingsbaan zijn opgereden om Korotaev uit zijn privéjet te halen, om de pers te ontwijken? Kom op, zeg. We hebben toch samen in die film gezeten?”

Voor velen bent u de verpersoonlijking van de ellende die over Roda heen is gekomen. Terecht?

„Absoluut niet. Kritiek mag, er zijn dingen fout gegaan, dat klopt. Maar dit is heel gemakkelijk. Rond Roda zijn er heel veel roeptoeters. Mensen die iets roepen, niet op basis van feiten, maar op basis van halve waarheden. Totdat ze zelf verantwoordelijkheid krijgen, dan zakken ze door hun hoeven. Op het moment dat emotie het wint van de feiten, haak ik af. Ik heb zo vaak gehoord: Ton kan goed lullen. Maar men luistert liever niet naar de inhoud.”

Feit is dat u binnen anderhalf jaar 30 spelers hebt binnengehaald, van wie er nu alweer 23 zijn vertrokken. Uw spelersbeleid heeft gefaald.

„Ben ik het niet helemaal mee eens. Het zijn veel spelers, voor elke club is dat te veel. Maar dan moet je ook kijken naar het proces wat daaraan vooraf ging. Ik heb dit altijd in overleg gedaan. Het was ook de wens van de staf, en van Toine van Mierlo en Sef Vergoossen. En alle contracten zijn getekend door Wim Collard. Achteraf zeg ik: ik had veel vaker nee moeten zeggen tegen een wens voor een transfer. Ik ben eindverantwoordelijk, ik heb ingestemd, daarin kan ik mezelf iets verwijten. Maar het was niet zo dat ik een grote buidelzak had en alles opmaakte. Korotaev stortte twee miljoen voor nieuwe spelers en wilde per se dat we dat geld uitgaven. Toen er nog zes, zeven ton over was, drong hij aan: please, spend all the money.”

Korotaev bleek later in de cel te zitten. En u werd ontslagen. Hebben jullie contact gehouden?

„Toen hij weer uit de gevangenis mocht, heb ik een app gestuurd. Sindsdien hebben we regelmatig contact. Op vriendschappelijke basis, niet meer dan dat. Aan het einde van zijn laatste bezoek aan Kerkrade nam hij me in vertrouwen. Ik kan niet in details treden, maar zijn ambities met Roda gingen nog veel verder dan iedereen dacht. Meer miljoenen, grotere plannen.”

De harde waarheid is echter dat Roda is gedegradeerd. De uiteindelijke rekening van turbulente jaren, waarin ook u uw aandeel had.

„Dat klopt. Iedereen draagt nu de consequenties. Maar heel veel dingen zijn uit te leggen. Daar is amper oog voor als het eindresultaat negatief is. Afgelopen seizoen heeft men te lang gejammerd. We leggen lekker alles bij Ton Caanen neer, dan blijven wij buiten schot. Roda is een fantastische club, de degradatie is enorm spijtig. Men kan alleen vooruit als men eindelijk bereid is te verversen, in alle geledingen. Er moet nieuw leiderschap komen. Iedereen zit aan tafel, maar neemt niet altijd de verantwoordelijkheid. Deze club is toe aan een keiharde baas.”
wo 06 juni 2018 om 06:36 - 06 juni 2018 om 06:36 # 28767
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement