×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher

De degradatie van Roda JC zorgde bij de supporters van de drie andere Limburgse profclubs voor leedvermaak. Op sociale media werd de voorbije dagen veelvuldig de draak gestoken met het Kerkraadse echec. Zolang ze ludiek blijven, is er niets mis met die stekeligheden tussen rivaliserende clubs. Zeker in het Limburgse profvoetbal moet je als supporter kunnen uitdelen en incasseren. De pikorde tussen Roda, VVV, Fortuna en MVV verandert om de haverklap. Wie de promotie van Fortuna Sittard naar de eredivisie en het afglijden van Roda naar de eerste divisie aangrijpt om te reppen van een machtswissel vergaloppeert zich. De waarheid is dat geen enkele Limburgse club sterk en stabiel genoeg is om een vaste waarde te kunnen zijn op het hoogste niveau. Roda JC was lange tijd het ijkpunt. Gesteund door de grootste achterban en spelend in het fraaiste stadion kenden de Kerkradenaren in Limburg hun gelijke niet. Door de tweede degradatie in korte tijd dreigt Roda die voortrekkersrol te verliezen. De concurrentie in de eerste divisie is volgend seizoen zo groot dat een snelle terugkeer naar het walhalla van het Nederlandse profvoetbal allerminst zeker is. Niet alleen sportief, maar ook financieel is de toekomst van Roda omgord met vraagtekens. De zoektocht naar nieuwe investeerders zal door de degradatie nog problematischer worden dan ze al was. Dat Roda met grote zorgen achterblijft, is voor de Limburgse concurrenten geen reden om zich rijk te rekenen. VVV speelde zich dit seizoen verbazend snel veilig, maar werd daarna geconfronteerd met zijn beperkingen. In het tweede deel van de competitie werden nog amper punten gepakt. Het hoeft niet te verbazen als ze in Venlo volgend seizoen weer ouderwets degradatievoetbal voorgeschoteld krijgen. Bij Fortuna is het na vijftien jaar kommer en kwel hosanna. De onverwachte promotie naar de eredivisie is voor geel-groen een godsgeschenk. Maar ook in Sittard zijn er amper garanties op continuïteit. Het is de grootste uitdaging waar eigenaar Isitan Gün voor staat: van Fortuna opnieuw een vaste waarde maken tussen de grote jongens. Met ook nog MVV dat zich min of meer heeft neergelegd bij een rol in de schaduw is er na het wegglijden van Roda geen enkele Limburgse club meer die echt meetelt.

Ambities zijn er de voorbije jaren genoeg geventileerd. De inzet van de mislukte fusiegesprekken in 2009 was het creëren van een tweede SC Heerenveen in het zuiden van de provincie. De Russische Roda-investeerder Aleksei Korotaev beloofde Kerkrade zelfs Champions League-voetbal. De werkelijkheid is dat Limburg op dit moment geen club telt van het niveau Heracles en PEC Zwolle. De stabiele middenmoot in de eredivisie is vooralsnog te hoog gegrepen. Laat staan een uitschieter in het linkerrijtje. Hoop op beterschap is er, tenzij Fortuna blijft verrassen, nauwelijks. Een zorgwekkende constatering.

De waarheid is dat geen enkele Limburgse club sterk en stabiel genoeg is om een vaste waarde te kunnen zijn op het hoogste niveau.
wo 16 mei 2018 om 09:10 - 16 mei 2018 om 09:10 # 21682
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement