×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas Quaedvlieg

Enorme krachtproef
Waar een steenrijke Rus vorig jaar de Champions League aankondigde, wacht Roda JC de ingrijpende gevolgen van degradatie. De club moet op alle fronten saneren, het spelersbudget krimpt met 40 procent. In de sterkste eerste divisie sinds tijden is wederopstanding een enorme krachtproef.
DOOR EMIL VISSER EN ROEL WICHE

KERKRADE

Het is grauw en waterkoud, deze maandagochtend in Kerkrade, alsof hogere machten de onverbiddelijke degradatie van de Roda Juliana Combinatie nog eens willen laten indalen in een streek waar voetbal een o zo belangrijk bindmiddel is, misschien wel het belangrijkste. In een kruiwagen worden de gele kuipstoeltjes weggereden die zondag vanaf de fanatieke Koempeltribune het veld op zijn gegooid, na een avond waarop ongeloof en ontreddering iedereen in het stadion in zijn greep nam. Na een kort groepsgesprek met trainer Robert Molenaar en technisch directeur Harm van Veldhoven druppelen de spelers één voor één naar buiten, op weg naar een ongewisse toekomst. Wie zal hier straks nog terugkeren?

Waar vlak na de wedstrijd tegen de onverwachte beul Almere City nog honderden fans voor de stadionpoort stonden, heen en weer geslingerd tussen woede en diepe verslagenheid, wacht deze ochtend slechts één supporter. Janine Dumont, met geelzwart bloed in de aderen, krijgt een innige omhelzing van Simon Gustafson en Dani Schahin, de twee leiders van een ploeg die faalde op het moment dat falen geen optie was. Alsof ze een statement naar de rest van het Roda-legioen wil maken, zal ze uitgerekend nu, één dag na de tweede degradatie uit de clubhistorie, haar seizoenkaart verlengen. „Fan ben je in goede en slechte tijden. Maar ik moet het wel vandaag doen, voordat ik me bedenk.”

Hoofdpijndossier

We moeten terug naar Plan B. Interessante spelers kunnen we nu niet meer betalen. Harm van Veldhoven
Later op de dag verzamelen de kopstukken van de club zich in het stadion voor een vergadering die niemand had willen uitschrijven. Frits Schrouff, de 77-jarige eigenaar die er een erezaak van maakt om Roda gezond achter te laten, maar nu plots moet vrezen dat de investeerders niet meer in de rij staan. Wim Collard, de directeur die vorig jaar letterlijk op de tafel danste toen de Russische zakenman Aleksei Korotaev miljoenen beloofde, maar nu bij een deel van de fans hevig onder vuur ligt. De raad van commissarissen, in de chaos van de afgelopen jaren gedecimeerd tot slechts twee man. En technisch directeur Van Veldhoven. Voor hen ligt een hoofdpijndossier. De gevolgen van de degradatie zijn enorm. Door het wegvallen van tv-gelden, recettes en sponsorinkomsten zal de huidige begroting van 10,5 miljoen euro fors omlaag moeten, met enkele miljoenen. Om dat op te vangen zal Roda wellicht in alle geledingen moeten saneren, van de jeugdopleiding tot het personeel. Van Veldhoven verwacht dat het huidige spelersbudget van vier miljoen euro met ‘30 tot 40 procent’ zal krimpen. Hij schat dat minstens de helft van de selectie zal vertrekken. „We moeten nu terugschakelen naar Plan B”, verzucht hij. „Interessante spelers kunnen we nu niet meer betalen.”

Dilemma

Prangende vraag is hoe lang het gaat duren voordat Roda JC, een van de grotere traditieclubs in Nederland, weer terugkeert op het hoogste niveau. Na de eerste degradatie, in 2014, lukte dat wonderwel binnen een jaar. Maar het speelveld is grondig veranderd. Volgend seizoen wacht Roda een hels karwei in de sterkste eerste divisie aller tijden, met concurrenten als FC Twente, NEC, Cambuur en Go Ahead Eagles, volksclubs met een grote achterban die enkele jaren geleden nog allemaal in de eredivisie speelden. De Kerkradenaren staan daarmee voor een dilemma: alles op alles zetten om direct weer te promoveren, met alle (financiële) risico’s, of kiezen voor een verantwoorde wederopbouw. Van Veldhoven kiest voor het laatste.

Ook pikant: Roda JC zal de gevolgen ondervinden van de opmerkelijke verschuiving in de hiërarchie van het Limburgse voetbal. Waar de Parkstad-club een val naar de eerste divisie maakt, volgt Fortuna juist de omgekeerde weg. Daarmee is er op amper dertig kilometer van Kerkrade een voetbalbastion dat plots een stuk aantrekkelijker is geworden: Sittard is volgend seizoen de enige plek in Zuid-Limburg waar Ajax, PSV en Feyenoord op bezoek komen en sponsors hun reclamebord terug zien bij het veelbekeken Studio Sport. Een voorrecht dat vele jaren voorbehouden was aan Roda JC, dat zich graag afficheerde als de Trots van het Zuiden. Die geuzennaam is nu, voorlopig in ieder geval, een stuk minder toepasselijk.
wo 16 mei 2018 om 08:51 - 16 mei 2018 om 08:51 # 21676
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement