×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher

Vier keer wist Roda de Russische roulette van de play-offs te overleven, de vijfde keer ging het mis. De tweede degradatie in 44 jaar eredivisie werpt de club ver terug.
DOOR EMIL VISSER EN ROEL WICHE

KERKRADE

Ontreddering, ongeloof, onbegrip. Veel woede, vooral bij de hondstrouwe fans die ook gisteren – ruim 12.000 toeschouwers – naar het Parkstad Limburg Stadion waren getrokken voor weer een avond vol siddering en afgekloven nagels, de zoveelste in de afgelopen jaren. Maar deze keer ging het mis, en goed mis. Almere City, nota bene de nummer negen van de eerste divisie, stuurde de thuisploeg met een nederlaag (1-2) naar het voorland dat iedereen in Kerkrade vreest: de eerste divisie. Het is na 2014 de tweede keer in zijn eredivisiebestaan dat Roda JC degradeert.

Familie

De emoties waren enorm nadat het laatste fluitsignaal had geklonken. Gele stoeltjes en stokken werden vanaf de fanatieke Koempeltribune op het veld gegooid. Politie te paard moest de ingang van het stadion bewaken. Donis Avdijaj, de o zo temperamentvolle aanvaller, kwam naar buiten om de gemoederen te bedaren. „Jullie zijn familie van mij. Daarom ben ik ook niet bang, want familie doet elkaar geen pijn.” Mitchel Paulissen, kind van de club, liep huilend door de catacomben. Daryl Werker, de held van vorig jaar met een gouden treffer in de play-off finale tegen MVV, vocht tegen zijn tranen. Coach Robert Molenaar, die als coach in de eredivisie debuteert met een degradatie, was zeer aangeslagen. „Dit is een enorme klap tegen mijn harses.”

Dit is een enorme klap tegen mijn harses. Roda-coach Robert Molenaar
Somber beeld

Frits Schrouff, de 77-jarige eigenaar die snel zijn Roda-aandelen wil verkopen, heeft plots een club die een stuk minder waard is. Technisch directeur Harm van Veldhoven, die zijn nek uitstak door het contract met Molenaar vroegtijdig te verlengen, schetste een somber beeld voor de Fox-camera’s: „Dit is een zware tik. We kunnen stabieler worden door verder te bouwen, maar nu worden we weer financieel beperkt. Dit zet je achteruit, maar deze club moet sterk genoeg zijn om de fundering te behouden.” Door de degradatie zal de begroting (11 miljoen) fors krimpen. Veel spelers van de selectie zijn gehuurd of hebben een aflopend contract.
wo 16 mei 2018 om 08:47 - 16 mei 2018 om 08:47 # 21671
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement