×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
VOETNOOT
Cult of koempel
Het probleem van FOX is dat ze heel veel zendtijd hebben en een wedstrijd maar anderhalf uur duurt. Dus zijn de voor- en nabeschouwingen haast langer dan de wedstrijd zelf. Dat levert televisie van Jiskefet-achtige allure op. John de Wolf als analist, daar mag je mij ’s nachts voor wakker maken. John in Hawaïblouse in De Kuip die kijkt of hij zo net de stelling van Pythagoras heeft bedacht en dan tegen Jan Joost van Gangelen zegt: „Ik denk dat AZ het hier heel moeilijk krijgt, want het Legioen fungeert hier als een soort twaalfde man.” Dan kun je mij wegdragen.

Afgelopen donderdag voor de wedstrijd Almere City - Roda JC was het ook weer genieten. FOX had Aletha Leidelmeijer naar Almere gestuurd voor een reportage. Een kwartier zendtijd vullen met... tja, met wat eigenlijk? Dus gooide Aletha het maar over de cultclub-boeg. Ze zag iemand op de parkeerplaats voor het Yanmar Stadion een liter spiritus over wat stukken varken gieten en boven het gesis van verbrand vlees uit riep Aletha: „Dit is dus symbolisch voor deze cultclub.”

Ik twijfel. Als belabberd barbecueën het criterium is voor een cultclub, dan zijn er in Nederland nog wel een paar honderd cultclubs te vinden. Gelukkig vond Aletha een supporter die de cultclubstatus volmondig beaamde. Het was een Waylon-achtige hipster die vertelde dat hij honderd meter van het stadion was geboren en net zo oud was als Almere zelf. Dan ben je dus hooguit een jaar of veertig omdat de eerste huizen in die polder pas in 1976 verrezen. Maar jong betekent niet dat je cult bent. Cult is Go Ahead, een club van 116 jaar in een Vogelaarwijk met een kippige adelaar als huisdier. Niets aan Almere City is nu nog cult. Het is een club gerund door reserve-Amsterdammers die protserigheid hoog in het vaandel hebben staan en waar beveiligers met zeeleeuw-accent heel moeilijk doen wanneer je op een verder lege perstribune niet op de juiste stoel zit.

Vanuit het niets is Almere City opeens een cultclub. Doe mij dan maar een Koempelclub.
Toch snap ik de lobby van FOX wel. Mocht Almere City promoveren, dan moet die club een label krijgen, anders kijkt er geen hond. ‘Gaat dat zien! Morgen live op FOX 3 Almere City - Excelsior. De cultclub uit de polder tegen de oud-papierclub uit Kralingen!’ Er is maar één manier om dat te voorkomen. Morgen wordt het voor Roda JC de zoveelste keer erop of eronder. En noem mij een pessimist, maar gerust ben ik er niet op. Voor een play-off wedstrijd is 0-0 zo verraderlijk als drijfzand: voor je het weet zit je er tot aan je nek in vast. Ik hoop dat Robert Molenaar en zijn spelers weten wat er op het spel staat: de opkomst van een gehypte cultclub of de ondergang van een échte koempelclub. Wij willen volgend seizoen Fortuna Sittard - Roda JC op FOX 3: ‘De eerste profclub van Nederland tegen de koempelclub uit de Mijnstreek!’ Dat is pas cult.
za 12 mei 2018 om 07:38 - 12 mei 2018 om 07:38 # 19468
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement