×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Bas Quaedvlieg
2foto's

Favoriet, maar geen garanties
Geen B-team, maar een generale repetitie met het nodige spektakel. Het sterke aanvalsspel van Roda JC tegen ADO (2-3) gaf vertrouwen voor de play-offs, maar het defensieve geschutter was een wake up-call. De Kerkradenaren zijn de favoriet tegen Almere, maar kunnen niets aan het toeval overlaten.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Nee, een wedstrijd voor de eeuwigheid zou het niet worden. Toch? Voetbalwonderen slaan Kerkrade graag over en het was vooral belangrijk dat iedereen een beetje heel bleef op weg naar wéér die vervloekte play-offs, al de vijfde keer binnen amper tien jaar. Maar uiteindelijk werd het toch een middag waarover nog lang nagepraat werd. Over de blunder van Hidde Jurjus, de doelman die na afloop ‘goed ziek’ was en nu snel zichzelf bij elkaar moet rapen voor de weken van de waarheid. Over het geschutter in de Roda-defensie, die in het eerste half uur grif de doelpunten weggaf. Maar zeker ook over de aanvalsgolven van de thuisploeg, die spectaculair oogden en veel meer dan twee treffers hadden moeten opleveren toen Roda na rust (0-3) een inhaalrace begon. Ondanks de 2-3 nederlaag kregen de spelers een massaal applaus van de fanatieke Koempeltribune.

Eén conclusie mag je gerust trekken, zonder naar het gekkenhuis te worden verwezen: Roda JC heeft dit seizoen, na een uiterst moeizame start, genoeg progressie gemaakt om aanspraak te maken op een nieuw eredivisieticket. De ploeg heeft spelers die een wedstrijd kunnen beslissen, zoals Dani Schahin en Simon Gustafson, de twee doelpuntenmakers tegen ADO die dit seizoen samen bij 28 goals (treffers en assists) betrokken waren. En Mikhail Rosheuvel, vorig seizoen vaak verguisd, bezorgt menige verdediger met zijn snelheid handenvol werk. Het levert bij vlagen attractief spel op, dat in de statistieken terug te zien is. Roda scoorde onder het regime van Robert Molenaar 42 keer, meer dan in het tijdperk Anastasiou (26) en Kalezic (34). Ook Fons Groenendijk, de ADO-coach die met zijn ploeg knap de play-offs voor Europees voetbal haalde, was gisteren complimenteus. ,,Dit was een gelukkige overwinning. Met dit spel hoort Roda thuis in de eredivisie.”

Russische roulette

Drie treffers tegen, dit soort incidenten bewijzen dat we een hele hoge berg aan het beklimmen zijn. Maar ik zie ook dat we in zo’n tweede helft barsten van de kansen. Robert Molenaar
Maar garanties voor de play-offs zijn er in het geheel niet, óók dat is een waarheid. Elk jaar is er wel een wedstrijd die illustreert dat het zomaar een Russische roulette kan worden. FC Dordrecht bewees dat dit weekend nog maar eens met een onwaarschijnlijke comeback tegen Cambuur. Druk, spanning, de krokettengeur van de Jupiler League: alles krijgt een andere dynamiek dan in de reguliere competitie. Roda wacht donderdagavond in de Flevopolder een stadionnetje met amper tweeduizend toeschouwers, en een tegenstander die niets te verliezen heeft. De Kerkradenaren kunnen zich dan niet dezelfde fouten permitteren als gisteren. ADO kreeg drie treffers in de schoot geworpen. Het begon met de black-out van Jurjus (0-1), die de bal tegen Bjorn Johnsen trapte. Vervolgens werd er apathisch verdedigd bij een corner (0-2, kopbal Immers) en profiteerde ADO van gebrek aan organisatie (0-3, weer Johnsen).

Kwetsbaar

Drie momenten die uiteindelijk doorslaggevend waren voor de eindscore, al het aanvalsgeweld van de thuisploeg ten spijt. En die meteen ook onderstreepten dat dit Roda geen enkele ploeg mag onderschatten, zelfs niet een middenmoter uit de eerste divisie. Oók hier zijn de statistieken duidelijk. Roda is dit seizoen defensief kwetsbaar en incasseerde 69 doelpunten, meer dan vorig seizoen (51) en het seizoen daarvoor (55).

Het is nu aan chef Molenaar om met al deze ingrediënten een strategie uit te dokteren die Roda voor de eredivisie behoudt. De wake up-call die zijn ploeg gisteren in de eerste helft kreeg was nuttig, maar de coach hield zich toch het liefst vast aan de goede zaken. „Drie goals tegen, zo’n scenario’s kunnen we goed missen. Gebrek aan concentratie? Vind ik niet. Dit soort incidenten bewijzen dat we een hele hoge berg aan het beklimmen zijn. Maar ik zie ook dat we in zo’n tweede helft barsten van de kansen.”

Wat het allemaal betekent, zal de komende tijd blijken. Als Roda JC de favorietenrol waarmaakt in het tweeluik met Almere City (donderdag uit, zondag thuis) wacht nóg een horde: de winnaar van de confrontatie tussen Telstar en De Graafschap.

Op 20 mei, in het begin van de avond, zal Kerkrade in dat scenario weten of straks eredivisieseizoen nummer 45 eraan komt. Voor de fans die opnieuw tussen hoop en vrees leven: Roda JC wist alle vier de play-offs van de afgelopen jaren te winnen. Oók dat is een statistiek, voor wat het waard is.
ma 07 mei 2018 om 06:14 - 07 mei 2018 om 06:14 # 18090
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement