×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Laurens Eggen
EREDIVISIE VVV 1 RODA JC 4
Alleen bij Roda energie
Waar VVV naar adem snakt na een knap seizoen, blaast Roda de longen vol voor de eindsprint. Met een moeiteloze zege in de Koel (1-4) scherpte de Kerkraadse ploeg de vorm aan voor wéér play-offs. Waarin mogelijk MVV wacht.
DOOR ROEL WICHE

VENLO

Het is een wat vreemde middag in de Koel, het oude, museale voetbalfort in Venlo dat deze zomer met een grondige verbouwing bij de tijd wordt gebracht. De zevenduizend toeschouwers beleven in de rust hun kippenvelmoment bij het afscheid van visionair Hai Berden, maar velen van hen zoeken al ruim voor de negentigste minuut met een wat zuur gevoel de uitgang op. Een licht fluitconcert klinkt zelfs na afloop, alsof het publiek vergeten is hoe knap het seizoen van VVV is geweest. Alleen het volgepakte uitvak danst, na een Limburgse derby waarin bepaald geen bloed aan de paal vloeit. Haast achteloos combineert Roda JC na rust de uitgebluste thuisploeg weg.

Waar de spelers van VVV snakken naar een welverdiende zomervakantie, stralen die van Roda JC energie en gretigheid uit. Het piekmoment van beide ploegen had niet verder uit elkaar kunnen liggen. De Venlonaren gingen dit seizoen als een komeet van start, vriend en vijand verbazend, met een groep karaktervoetballers die door teambuilder Maurice Steijn tot een hecht collectief werd gesmeed. Pas toen genoeg punten waren verzameld voor lijfsbehoud, raakte de geest uit de fles. De 1-4 nederlaag tegen Roda betekent de twaalfde wedstrijd op rij zonder zege. Niet het slotvuurwerk waarvan je droomt, maar Steijn weet de zaak in het juiste perspectief te plaatsen. „Ik had gehoopt op een mooi einde. Maar het kaarsje is op. Het piept en kraakt. Pijnlijk, maar dat doet niets af aan een geweldig seizoen.”

Roda startte juist desastreus aan het seizoen: nul uit zes, en een grimmige avond waarop fans de kopstukken ter verantwoording riepen. Maar na de winterstop bloeide de ploeg op toen de sleutelspelers (Schahin, Gustafson, Avdijaj) hun beste vorm naderden. Met vier zeges in de laatste zes duels is de eindsprint verbluffend sterk. Genoeg om directe degradatie af te wenden, maar te laat om wéér een nacompetitie te ontlopen. Straks wacht mogelijk opnieuw een beladen derby tegen MVV, mits de Maastrichtenaren Almere City uitschakelen. ,,We gaan met opgeheven hoofd en vormbehoud naar de play-offs”, verwoordt coach Robert Molenaar het gegroeide zelfvertrouwen van zijn ploeg.

We moeten met beide benen op de grond blijven staan, want we spelen nacompetitie. Adil Auassar (Roda JC)
Meteen al vanaf de aftrap maakt Roda zijn intenties duidelijk. VVV lost via Clint Leemans nog het eerste waarschuwingsschot af, maar het zijn de gasten die hard toeslaan. Jannes Vansteenkiste mikt de bal knap langs de machtige armen van Lars Unnerstall: 0-1. VVV beseft even dat het de fans deze middag méér moet bieden en doet al snel iets terug via Torino Hunte: 1-1. Maar Roda houdt de regie stevig in handen. Simon Gustafson, die al weken geen last meer heeft van zijn mentale wisselvalligheid, laat de Koel met een schot van grote afstand sidderen.

In de tweede helft zet Roda direct de toon en lijkt het of de benen van de VVV’ers zich al vullen met de cocktails van een exotische strandtent. Adil Auassar wordt door de Venlose defensie geen strobreed in de weg gelegd: 1-2. En ook Schahin krijgt alle ruimte om te scoren (1-3). Mario Engels maakt de zure middag voor de thuisploeg compleet: 1-4. Na afloop voelt de beroemdste trap van Nederland loodzwaar voor de verliezers en vederlicht voor de winnaars. Venlo is klaar voor een lange zomer, Kerkrade wacht eerst nog een vertrouwd, bloedstollend tijdverdrijf: de nacompetitie.
ma 30 april 2018 om 07:11 - 30 april 2018 om 07:11 # 16835
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement