×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher
Over enkele uurtjes weten we het. Worden het tranen van plezier of tranen van verdriet.
za 28 april 2018 om 22:06 - 28 april 2018 om 22:06 # 16426
Hutch
Over dat er 'geen clementie in De Koel' zal zijn maak ik me overigens geen zorgen. Dat er in Venlo op keukenzeil wordt gevoetbald wel. Linke soep. Een paar blessuregevalletjes kunnen we niet gebruiken.
za 28 april 2018 om 11:20 - 28 april 2018 om 11:20 # 16334
Hutch
Ze eindigen voor het eerst in dertig jaar boven ons, maar vinden het vervelend dat ze daar bij Roda de conclusie aan verbinden dat er in Kerkrade een wat grotere club voetbalt. In Maastricht en Sittard vinden ze het structureel beter presteren van Roda ook een weeffout en leven ze in een parallel universum waarin het omgekeerde eigenlijk het geval is.

En die halve finale van 1988. Tja, die verloren de Venlonaren, maar echt niet door ingrijpen van de scheids, maar gewoon door onderschatting. Zij hadden een mooie ploeg, wij een knokkerselftal. Zij zouden wel even komen winnen en wij beten ons vast. Die uitschakeling was geen groot onrecht, maar een gevalletje 'jammer dan'. Of eigenlijk 'Eigen schuld, dikke bult.'En ik kan het weten, want ik was erbij.

Het ressentiment dat van buiten Kerkrade richting Roda rolt is van hetzelfde type dat er in Nederland ontstaat als Duitsland weer eens een titel pakt, of in Belgie voelbaar wordt als Nederland op een WK ontbreekt. Ze hebben in Venlo, Sittard en Maastricht gewoon een beetje last van een minderwaardigheidscomplex. En als je daar mee worstelt zal er wel een reden voor zijn.



za 28 april 2018 om 10:41 - 28 april 2018 om 10:41 # 16329
butcher


ermindo armino
VVV - RODA JC SENTIMENTEN
Geen clementie in De Koel
Bij Sparta en FC Twente kijken ze morgen met angst en beven richting het zuiden. Gaan die Limburgers het op een akkoordje gooien? Krijgt Roda JC de punten cadeau van het al veilige VVV? In Venlo en Kerkrade weten ze wel beter.
DOOR HANS STRAUS

VENLO/KERKRADE

VVV versus Roda JC kun je eigenlijk geen Limburgse derby noemen. De echte streekduels vinden in het zuiden van onze provincie plaats. Roda JC - MVV, dat is broedermoord. Wie herinnert zich de taferelen tijdens de nacompetitie afgelopen seizoen niet? Pure haat op de tribunes van De Geusselt; een Maastrichtse Hitlergroet richting toenmalig Rodatrainer Huub Stevens.

Die emoties leven niet tussen VVV en Roda. Tenminste, niet in die mate. Of toch wel? Voor de Kerkradenaar die zich als aanhanger van Roda afficheert, is VVV de ver-van- zijn-bed-show. Bart Urlings van Platform Roda JC, een fan- en sponsorkoepel, verwoordt het kernachtig: „Venlo, dat is toch meer dan een uur en een kwartier hier vandaan?”

In Venlo ligt dat net even anders. Daar is wel degelijk sprake van antipathie richting de Koempelclub uit de voormalige mijnstreek. Hans Huijs is bestuurder van de supportersclub van VVV: „Een flinke antipathie? Dat kun je wel zeggen. Roda doet zich al jaren voor als de beste club van Limburg. En de rest doet er niet toe. Door de jaren heen heeft Roda er ook een handje van gehad de beste spelers bij VVV weg te halen. Meeuwis, Babangida, Graef, Leemans, Begois, Van Kouwen.”

Huijs zegt dat hij het moeilijk vindt de hekel die de Venlose aanhang aan Roda JC heeft precies te duiden, maar hij komt een heel eind. „De halve finale van de beker in 1988 speelt mee bij de oudere fans. Er zaten achtduizend Venlonaren op Kaalheide die zagen dat een treffer van VVV werd afgekeurd en dat Roda in de verlenging nog wist te winnen. Toen ging Roda naar de finale tegen PSV en uiteindelijk Europa in.”

Gevecht

De strijd tussen noord en zuid zoals Huijs zijn gevoel samenvat, is een gevecht om identiteit. „Bij Roda heb je het gevoel dat ze Venlonaren meer als Brabanders zien. Nou, ik kan je vertellen: ik voel me op en top Limburger.”

De spelers van VVV hebben zich de afgelopen weken niet onbetuigd gelaten in diverse interviews. Clint Leemans en Ralf Seuntjens bijvoorbeeld. Zij willen Roda in hun laatste thuisduel definitief veroordelen tot de nacompetitie, of erger. Seuntjens: „Ik kom uit Breda en wil NAC helpen.”

En dus beseft Bart Urlings dat zijn Roda morgen niet op een cadeautje hoeft te rekenen in De Koel. „Bij VVV is sprake van frustratie richting Roda JC. Ik kan me een akkefietje herinneren rond doelman Kevin Begois, die door Roda was verhuurd aan VVV. In Venlo had hij een basisplaats, maar Roda haalde hem in de winterstop terug en zette hem doodleuk op de bank. Zoiets zet kwaad bloed. Bij VVV draait het al twee maanden niet, maar als ze zich nog kunnen oppeppen zal het tegen Roda zijn. Als wij daar verliezen, is de kans op rechtstreekse handhaving verkeken.”

Afscheid

Het slotwoord is aan twee echte Limburgers die bij VVV en Roda JC een cruciale rol spelen. Vito van Crooij is een kind van VVV, een geboren Venlonaar ook en rechtsbuiten van het team. Hij ziet zijn ploeg alles geven tegen Roda JC, maar niet vanwege de gevoelens zoals die bij de Venlose fans leven. „Wij zijn het aan de supporters verplicht om thuis weer eens te winnen. Daarbij komt dat onze voorzitter Hai Berden afscheid neemt tijdens de derby. Hem gunnen we een mooi afscheid.”

Ger Senden is teammanager van Roda JC en geboren Heerlenaar. Voor hem is VVV - Roda JC wel degelijk een derby, maar dan zonder de hoog oplopende gevoelens die bij wedstrijden van zijn club tegen Fortuna en MVV komen opborrelen. „Daarvoor hebben we door de jaren heen te weinig tegen elkaar gespeeld en is de afstand ook te groot. Er is bij de teams geen sprake van bijzondere rivaliteit. Maar van een akkoordje kan ook geen sprake zijn. Dat is een kwestie van eergevoel. Wij spelen bovendien voor handhaving.”
za 28 april 2018 om 07:21 - 28 april 2018 om 07:21 # 16313
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 19 april 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


De Graafschap

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement