×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


ANP
EREDIVISIE RODA JC-PSV
‘Zet bier koud in kleedkamer PSV’
Hoe speel je tegen een ploeg die zich ongeremd in een bacchanaal heeft gestort? Roda JC moet vanavond een list verzinnen om optimaal te profiteren van de kampioensroes van PSV. Maar eerst, jawel, die erehaag.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Zou hij even naar buiten lopen? Heerlijk weer, fantastische ambiance. Topavond. En het was maar een paar honderd meter lopen, toch? Hidde Jurjus hoorde maandagavond in zijn woonkamer thuis in Eindhoven, op een steenworp van het Stadhuisplein, hoe 65.000 mensen helemaal los gingen tijdens de triomftocht van de kersverse kampioen door de stad. De verleiding was groot om even mee te hossen: de doelman van Roda JC staat immers onder contract bij PSV. Toch maar niet, dus. „Het leek me niet zo verstandig. Voor je het weet wordt er een foto van je gemaakt en sta je op de social media. Ik heb alle jongens stuk voor stuk gefeliciteerd, zondagavond. Maar wij hebben ons doel nog niet bereikt, zij wel.”

Spanningsboog

Nee, het is geen alledaagse eredivisiewedstrijd die Roda vanavond speelt, op speeldag 32 van wéér een seizoen dat in alle opzichten bewogen en enerverend is. Waar de tegenstander normaal gesproken tot de tanden bewapend naar Kerkrade komt, in opperste concentratie en goed voorbereid, treffen Jurjus en co vanavond een ploeg die amper 48 uur eerder rijkelijk het bier – en wellicht nog iets sterkers - heeft laten vloeien. Een ploeg ook waar de spanningsboog plotseling is verdwenen. Wat Roda overigens geen garanties op een fijne avond geeft. In het seizoen 2014/15 werd PSV óók drie wedstrijden voor het einde kampioen, maar gaf het vervolgens geen enkel punt meer weg. Bovendien kan Phillip Cocu met zijn ploeg nog het puntenrecord van de grootmacht uit Eindhoven in de eredivisie (88 punten) breken. „Dat PSV een groot feest in de benen heeft, vergroot onze kansen. Zo simpel is het”, vindt Roda-coach Robert Molenaar. „Maar het hoeft ook helemaal niets te zeggen. We rekenen bepaald niet op een walk-over.”

Een erehaag en dan meteen vól het eerste het beste duel erin kletsen, dat moet onze houding zijn. Roda-doelman Hidde Jurjus
Gecharmeerd

Roda JC zal de nieuwe kampioen in stijl ontvangen, dat wel. Spelers en trainers zullen voor de aftrap (18.30 uur) een erehaag vormen, een geste die Molenaar wel kan bekoren. Toen hij in Engeland speelde, het land van de grote tradities, raakte hij al gecharmeerd van zo’n eerbetoon. „We speelden ooit met Leeds United in Ierland. Het was gewoon een oefenwedstrijd en we waren niet eens kampioen geworden, maar toch liepen we door een haag van spelers het stadion binnen. Dat vond ik mooi. Het getuigt van respect. PSV verdient de credits, zeker omdat ze concurrent Ajax in een rechtstreeks duel wisten te verslaan.” Het is ook meteen de enige geste waarop de Eindhovenaren hoeven te rekenen. Hidde Jurjus: „Een erehaag en dan meteen vól het eerste het beste duel erin kletsen, dat moet onze houding zijn.”

Spontaan

Roda, dat elk punt in de intense degradatiestrijd hard kan gebruiken, heeft alle middelen aangegrepen om het Parkstad Limburg Stadion vanavond te vullen. Direct nadat PSV de titel had veroverd, werd de kaartverkoop van alle restricties ontdaan. Er is geen clubkaart nodig om een ticket te kopen. Roda, dat dit besluit nam in overleg met de gemeente en de politie, verwacht geen problemen nu de fans van uitploeg PSV in een feestelijke sfeer zijn. Het past in de strategie van de club om in de toekomst de beperkingen in de ticketverkoop zo minimaal mogelijk te houden. „Vorig seizoen hebben we een pilot gehouden met een aantal wedstrijden zonder de verplichting van een clubkaart”, zegt perschef Rob Goossens. „Dat is zonder problemen verlopen. Als Ajax en Feyenoord op bezoek komen, is zoiets nog niet mogelijk, maar we willen toe naar een situatie waarin iedereen spontaan naar het stadion kan komen. De laatste jaren zijn hier amper ongeregeldheden geweest.”

De ruim 15.000 toeschouwers – schatting naar aanleiding van de kaartverkoop – die vanavond op de tribunes zullen zitten, kunnen in ieder geval een bijzondere confrontatie verwachten. Een ploeg in degradatiestress versus een ploeg in feestroes, spelers die op energiedrank leven contra spelers die de alcohol uit hun benen moeten lopen. Spanning tegen ontspanning. En wellicht helpt een of andere truc wel om Roda een vliegende start te geven. Toch, Hidde Jurjus? „Misschien moeten we een paar biertjes koud zetten in de kleedkamer van PSV.”
wo 18 april 2018 om 06:26 - 18 april 2018 om 06:26 # 14885
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 26 april 2024 om 20:00
De Toekomst



Jong Ajax


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement