×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
butcher


Ermindo armino

Gangmaker straalt weer
Was er iemand in het stadion die hem dit jubelmoment misgunde?.Na enkele onwaarschijnlijke missers schoot Mikhail Rosheuvel met een gouden schot tegen PEC Zwolle (3-2) alle frustraties van zich af. En hield hij Roda JC in een zeldzame overwinningsroes.
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Mikhail Rosheuvel was ooit kampioen karpervissen van Finland. Niemand die dit gelooft, de Finnen niet en ook Rosheuvel zelf niet, maar het stond wel jarenlang op zijn Wikipedia-pagina. Echt druk kon de snelle, vaak o zo onberekenbare vleugelspits van Roda JC zich er nooit over maken. Alles lijkt makkelijk van zijn brede, in de sportschool gestaalde schouders te glijden en ‘Mika’ houdt wel van een goede grap. Met de aanstekelijke levenslust waarop elke Suri-prof patent lijkt te hebben, is hij de gangmaker in de kleedkamers van het Parkstad Limburg Stadion.

Toreador

Maar ook een levensgenieter ziet wel eens een donkere schaduw. Twee dagen lang was de 27-jarige aanvaller ‘goed ziek’ na zijn kapitale misser in de verloren thuiswedstrijd tegen Sparta (0-2), waarvan de beelden heel Europa over gingen. Rosheuvel had even genoeg aan zichzelf, sloot zich af van de wereld en liet de hoon over zich heenkomen. En toen hij vorige week in de verbluffende strafexpeditie bij Vitesse (0-3 winst) opnieuw een riante kans voor open doel miste, verbleekten zijn statistieken nog meer: bijna zestig wedstrijden voor Roda, slechts twee doelpunten. Nee, vreemd is het dus niet dat het hagelschot waarmee hij PEC Zwolle zaterdag in de enerverende slotminuten velt (3-2) gedreven wordt door furie. De matchwinnaar kijkt quasi-stoer omhoog naar de dansende tribunes, armen over elkaar, als een toreador die na een intens tweegevecht dan toch zijn gekromde zwaard tussen de schouderbladen van de stier heeft gestoken. „Er zat zeker wat frustratie in dat doelpunt”, geeft hij toe. „Na Sparta ben ik weer opgestaan. Ik ben sterk in mijn hoofd gebleven, heb me niet van de wijs laten brengen. Ik heb het nodige over me heen gekregen. Ik was erop gebrand om deze avond wat extra’s aan ons publiek te laten zien.”

Iedereen lijkt Rosheuvel zijn finest moment te gunnen, op een avond waarop het Parkstad Limburg Stadion – gevuld met ruim 14.000 toeschouwers – eindelijk weer het sfeervolle, bij vlagen kolkende voetbaltheater is van weleer. Na zijn treffer, in minuut 87, wordt hij in de hoek bij de Koempel-tribune bedolven onder ploeggenoten, inclusief alle reservespelers. Dat vuurspuwer en collega-sfeermaker Donis Avdijaj om zijn nek hangt is niet zo gek, maar ook de normaal zo stoïcijnse Bosniër Ognjen Gnjatic laat zich gaan. Doelman Hidde Jurjus, die ruiterlijk erkent dat hij schuld is aan het eerste tegendoelpunt van Zwolle, dankt Rosheuvel zowat op zijn knieën. „Als we niet hadden gewonnen, zou ik niet hebben geslapen.” En ook Robert Molenaar gunt het zijn grillige aanvaller als geen ander. De coach is altijd vertrouwen blijven houden in Rosheuvel, het hele seizoen al, en niet helemaal onterecht. Zijn effectiviteit mag dan een punt van aandacht zijn, hij bezorgt veel verdedigers met zijn snelheid en intuïtieve acties flink wat werk. Ook Zwolle-captain Bram van Polen heeft zijn handen vol aan hem.

IJzersterk

Zeker in de eerste twintig minuten speelt Roda JC overtuigend, aangejaagd door de ijzersterke spits Dani Schahin en voortgedreven door de flow na de dubbelslag tegen NAC en Vitesse. De Kerkradenaren openen furieus en zien hoe Avdijaj al na exact 169 seconden de score opent: 1-0. In minuut acht ligt ook al het tweede doelpunt in het net: Gustafson werkte een voorzet van Rosheuvel via PEC-keeper Boer in het doel. Het is de snelste 2-0 voorsprong van Roda sinds 28 augustus 2010, toen Heracles binnen zeven minuten op twee doelpunten achterstand werd gezet. Na een afgekeurd doelpunt van Avdijaj (nipt buitenspel) geven de Zwollenaren dan toch een teken van leven. Namli krult knap een vrije trap in de kruising, waar doelman Jurjus te veel ruimte heeft gelaten: 2-1. Het is vervolgens PEC dat een groot deel van de wedstrijd het ritme dicteert. Roda wordt in de overlevingsmodus gedwongen en capituleert vijf minuten voor tijd als invaller Menig de 2-2 binnen tikt. Maar het slotwoord is voor de man die het meest snakt naar het euforische gevoel dat bij een doelpunt hoort. Mika Rosheuvel krijgt de bal, kapt zijn tegenstander uit en schenkt Roda met een verwoestend schot in het dak van het doel de derde overwinning op rij: 3-2.

Na afloop is hij de eerste die instemt met het plan van teammanager Ger Senden om eens goed los te gaan, ergens in het kroegleven van Parkstad. De gangmaker van Roda JC is helemaal terug, alive and kicking, zoveel is duidelijk. De Fins kampioen karpervissen trouwens niet. Wikipedia heeft die titel recent van de Rosheuvel-pagina laten verwijderen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
ma 09 april 2018 om 08:33 - 09 april 2018 om 08:33 # 13294
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
maandag 01 april 2024 om 20:00
De Herdgang



Jong PSV


Roda JC Kerkrade

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement