×Niet ingelogd
Log je in of Maak een account aan om berichten te kunnen plaatsen op ons forum!
Hutch
Belangrijk verschilletje: bij Twente zijn de fans nog strijdbaar, die van Roda zijn er na jaren onzinbeleid helemaal klaar mee.

toen Roda in 1999 en 2013 in de problemen kwam ging ik ALLES, dit jaar sla ik met gemak hele reeksen wedstrijden over. Ik denk dat de beleidsmakers niet beseffen hoezeer ze de club om zeep hebben geholpen. Roda-supporters zijn geen weglopers, maar deze club met zijn verschrikkelijke voetbal (op kunstgras) die iedere week in de media te kakken wordt gezet is zelfs de hondstrouwe aanhang in Kerkrade inmiddels teveel. Ongelofelijk hoe incompetentie en nepotisme zo lang hebben kunnen voortwoekeren bij een club zo groot en mooi als Roda JC.
za 17 maart 2018 om 09:40 - 17 maart 2018 om 09:40 # 8925
butcher


Bas Quaedvlieg
EREDIVISIE NAC-RODA JC
Strijd tussen twee bolwerken
Twee voetbalbastions met een grote historie voeren een hevig degradatiegevecht met elkaar. Roda JC en FC Twente hebben een diepe val gemaakt na chaotische jaren. Wie overleeft in de eredivisie? „Dit zijn allebei clubs van het volk, dit doet hoe dan ook pijn.”
DOOR ROEL WICHE

KERKRADE

Martien Vreijsen, eenmalig international, speelde in de aanvalslinie, net als Manuel Sanchez Torres, de ongrijpbare Spaanse vleugelspits. Strateeg was Jan Sörensen, de flegmatieke maar soms geniale middenvelder uit Denemarken die voor een recordbedrag was gekocht. En trainer was Spitz Kohn, een grote naam in de Benelux. Vriend en vijand waren het er in 1983 over eens: FC Twente, het grote FC Twente, kon onmogelijk degraderen. Maar het gebeurde toch.

Verbluffend

Steeds vaker komt het rampseizoen uit de donkere jaren tachtig ter sprake in de Grolsch Veste, nu FC Twente opnieuw in zwaar weer zit. De parallellen zijn verbluffend. Ook nu speelt in Enschede een ploeg met een voormalig international (Adam Maher), aanvallers met een behoorlijke reputatie (Assaidi, El Hamdaoui) en een gelouterd coach (Gertjan Verbeek). Qua begroting (29 miljoen euro) en toeschouwersaantallen (gemiddeld 25.000) is Twente nog steeds de nummer vier van Nederland. Maar de ploeg staat op plaats zeventien, één punt boven nummer laatst Roda JC. „Kan niet, kan niet, hoorde ik voortdurend in 1983”, herinnert Eddy Achterberg zich. „Nu zegt iedereen hetzelfde. Maar er zal op het veld toch iets moeten gebeuren. Uiteindelijk is het een verhaal van kwaliteit. En daarmee bedoel ik ook het mentale aspect.”

Roda voelt de adem van Fortuna, van MVV. Maar in het zuiden van Limburg is er maar één club met zo’n achterban. Het volk, de koempels. Eddy Achterberg
Achterberg (71) beleefde gouden tijden met de twee bolwerken die nu een hevig degradatiegevecht met elkaar voeren. Was speler van het sublieme Twente in de jaren zeventig en vormde in Kerkrade (1993-96) een bewierookt trainersduo met Huub Stevens. Vol ongeloof kijkt Achterberg - die nu ambassadeur van Twente is - tegenwoordig naar de ranglijst. „Twente speelt dit weekend thuis tegen Willem II. De lamme tegen de blinde. Maar er zijn al 28.000 kaarten verkocht. Roda voelt de adem van Fortuna, van MVV. Maar in het zuiden van Limburg is er maar één club met zo’n achterban. De koempels. Toen ik er werkte, woonde ik in Simpelveld. Je voelde hoe dat gebied Roda ademt.”

Harde rekening

Het is geen toeval dat juist Twente en Roda zo diep zijn gevallen. Beide clubs krijgen de harde rekening gepresenteerd van turbulente jaren waarin de waan van de dag de overhand had. Twente sjoemelde onder leiding van zonnekoning Joop Munsterman met transfers en kwam op de rand van de financiële afgrond terecht. De Tukkers ontkwamen op de valreep aan verplichte degradatie en mogen drie jaar geen Europees voetbal spelen. Roda liet technisch directeur Ton Caanen zijn goddelijke gang gaan en trok binnen anderhalf jaar ruim dertig spelers aan, vaak van bedenkelijk niveau. De Kerkradenaren leverden zich uit aan een steenrijke Rus die prompt in de cel werd gesloten. Roda en Twente bevestigen zo ongewild de these dat wanbeleid zich vroeg of laat wreekt op sportief gebied. Dat het omgekeerde mogelijk is wordt bewezen door VVV, Heracles en Excelsior, clubs die beloond worden voor hun stabiliteit.

Twente en Roda hopen hun fors gedeukte imago te repareren, maar moeten dat doen onder immense druk. De grote achterban van beide clubs durft niet te denken aan het zwartste scenario, een val naar de eerste divisie. Twente offerde coach René Hake, maar de chaos en onvrede lijken in Enschede alleen maar te zijn toegenomen. Spelers klagen achter de schermen over een gebrek aan chemie met opvolger Verbeek, meldt de goed ingevoerde krant Tubantia. Roda brak nadrukkelijk met een verleden als trainerskerkhof en verlengde vroegtijdig het contract met Robert Molenaar. Dat besluit werd in het land breed geprezen, maar onder fans groeit het onbegrip, nu de resultaten in 44 jaar eredivisie nog nooit zo beroerd waren. Mocht Sparta (21 punten) erin slagen uit het vizier te blijven, dan zal óf Twente (18) óf Roda (17) straks in rouw gedompeld worden. Achterberg durft geen voorspelling te doen, o nee. Maar één ding is zeker: pijn gaat het sowieso doen. „Twente en Roda zijn allebei clubs van het volk. Die horen in de eredivisie.”
za 17 maart 2018 om 08:42 - 17 maart 2018 om 08:42 # 8921
Voorspel de wedstrijd
Niet ingelogd
Log in of word lid om een voorspelling te kunnen plaatsen
vrijdag 03 mei 2024 om 20:00
Parkstad Limburg Stadion



Roda JC Kerkrade


SC Cambuur

Ik geef wijzijnrodajc.nl toestemming mijn emailadres te delen met Roda J.C. B.V. zodat Roda J.C. B.V. mij kan benaderen inzake de seizoenkaart campagne 2023/2024.

Ik wil een reminder ontvangen voorafgaan aan de wedstrijddag indien ik mijn voorspelling nog niet heb doorgegeven.

WZRJC Poule klassement